UNTRR solicitã Guvernului “suplimentarea imediatã a bugetului real disponibil pentru plata restituirii supraaccizei pentru operatorii de transport rutier, dupã ce în bugetul de stat pentru anul acesta era prevãzutã suma de 643,2 milioane lei iar în mod real, Ministerul Finanțelor a alocat numai 10 milioane lei, sumã deja utilizatã”.
“Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) semnaleazã faptul cã bugetul de stat în România este alcãtuit dupã un standard dublu, dupã ce oficial, pe hârtie, au fost alocați 643,2 milioane lei pentru rambursãri de supraaccizã la motorinã în acest an, iar în practicã, pentru plãți, au fost prevãzuți 10 milioane de lei pentru 2016, sumã epuizatã din luna mai 2016, și solicitã Guvernului rectificarea bugetului real în vederea onorãrii plãților mult întârziate prin creșterea sumei de la 10 milioane lei la o valoare cât mai apropiatã de suma ”bugetatã” de 643,2 milioane lei”, se arată în comunicatul remis redacției.
Reprezentanții Uniunii amintesc că este pentru al treilea an consecutiv când statul “nu este capabil sã restituie cãtre transportatori sumele bugetate la început de an pentru restituirea supraaccizei, ceea ce dovedește încã o datã cã aceastã facilitate este nefuncționalã și cã supraacciza la combustibili trebuia eliminatã, începând cu 1 ianuarie 2016, așa cum prevedea inițial Codul Fiscal”.
Astfel, în perioada ianuarie – decembrie 2015, s-au restituit numai 15,52 milioane lei (3,43 milioane euro) cãtre transportatori, sumã aferentã pentru 615 de cereri, deși bugetul estimat pentru anul trecut a fost de 626,5 milioane lei (140,8 milioane euro) – procentual 2,478%!
În 2014, din bugetul estimat de 40 milioane lei, respectiv echivalentul a aproximativ 8,44 milioane euro, doar în luna decembrie au fost fãcute plãți, când au fost plãtite 7 cereri de rambursare în valoare totalã de 180.844 lei, aproximativ 40.000 euro, adicã 0,45%.
”Sistemul nu funcționeazã în mod real, ci doar simuleazã funcționarea. În condițiile în care plãțile din 2015 s-au ridicat la 2,478% din total buget alocat, întrebarea fireascã este: cât este în realitate bugetul disponibil? Exact 2,478%? De ce se alocã un buget uriaș, din care nu este disponibilã nici a 40-a parte? Pentru ca Ministerul Finanțelor Publice sã facã ”venit din accizã” la final de an exact suma alocatã pentru restituiri, dar neplãtitã? În mod firesc trebuie anunțat momentul final al acestei ”scheme” și trebuie prevãzute sume suficiente pentru onorarea plãților. Din pãcate în România statul și-a fãcut o tradiție din pãcãlirea contribuabililor, însã este foarte surprins când contribuabilii de rând, sufocați de birocrație, sunt nevoiți uneori sã încerce sã pãcãleascã statul din rațiuni de supraviețuire”, a declarat Radu Dinescu, secretarul general al UNTRR.
UNTRR solicitã Ministerului Transporturilor ca pentru corecta informare a transportatorilor sã fie fãcute demersuri pentru publicarea bugetului disponibil în fiecare trimestru pentru efectuarea de rambursãri de cãtre Ministerul Finanțelor Publice. În acest fel, firmele de transport își vor lua deciziile corespunzãtoare referitoare la locul unde vor alimenta.
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesională și patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează și apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare până în prezent peste 14.000 membri – operatori care efectuează transporturi interne și internaționale de marfă și persoane.
Imagine: Jean-Mihai PÂLȘU