Aflat astăzi la Parlament la audierea șefului ASF, Mișu Negrițoiu, președintele Consiliului Concurenței (CC), Bogdan Chirițoiu, a declarat că polițele RCA sunt mai scumpe în România deoarece “avem multe accidente față de restul Europei”.
Statisticile Poliției Române arată însă că numărul accidentelor rutiere era mult mai mare în anii 2008-2009. Cu toate acestea, șeful Autorității de concurență nu a sesizat nicio neregulă în explodarea cu până la 400% a prețurilor RCA în ultimii doi ani.
Președintele Consiliului Concurenței a fost prezent astăzi atât la Guvern, când s-au stabilit cu transportatorii ultimele detalii în Ordonanța de Urgență privind RCA, cât și la Parlament, unde a fost audiat Mișu Negrițoiu, președintele Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) – instituția creată special pentru a evita derapajele pe piața asigurărilor.
Chirițoiu a declarat, înaintea audierii lui Negrițoiu, că Autoritatea de Concurență a activat o clauză specială (articolul 4, n.r.), prin care tarifele la RCA vor fi înghețate pe următoarele șase luni, potrivit Ordonanței de Urgență aprobate de Guvern. Șeful CC nu a spus însă că a făcut acest lucru la solicitarea expresă a patronatelor din transporturi, care au propus încă din primăvară această soluție autorităților.
Pe de altă parte, în 8 august, Consiliul Concurenței a precizat, într-un rãspuns cãtre UNTRR, cã Autoritatea de Supraveghere Financiarã (ASF) are pârghiile necesare pentru a controla piața RCA. “Cu toate acestea, tarifele RCA pentru transportatorii rutieri au crescut de la 1.000 de euro, în 2014, la 3.500 euro la final de 2015 și, în pofida sesizãrilor și dialogului cu autoritãți și asigurãtori, asigurarea RCA pentru camioane a ajuns sã coste peste 22.000 lei la clasa B0, dupã iulie 2016”, reclamă UNTRR.
“Suntem dedicați să rezolvăm problemele apărute. Încercăm să facem în așa fel încât piața de asigurări să rămână funcțională. Nu am activat mai devreme articolul 4, pentru că nu este o idee cu care să te joci. Guvernul propune, iar noi aprobăm. Pericolul este că dacă dai un preț maximal, toată piața va converge către acesta. Nu vrem să apelăm la metodele acestea, așa cu ușurință. Pe termen mediu, s-ar putea ca prețul să rămână mare și toată lumea să sufere. Una dintre propunerile noastre va fi în legislația secundară, și se referă la comportamentul șoferilor”, a spus Chirițoiu.
“Am fost de acord cu activarea unei clauze prin care să se înghețe prețurile la RCA, timp de șase luni. Pe termen mediu, însă, nu trebuie să reglementăm excesiv prețurile. Soluția ca transportatorii și cetățenii români să beneficieze de prețuri RCA bune este ca piața să funcționeze de la sine. Ordonanța de Urgență este un prim pas înainte. Polițele RCA cresc în România pentru că avem multe accidente față de restul Europei. Trebuie să ne asigurăm să aceste reparații și daune să nu coste foarte mult. Ne preocupă, în egală măsură, ca și victimele accidentelor să beneficieze de servicii de bună calitate. Trebuie să nu ne uităm numai la cât costă RCA, ci și la ce servicii primesc victimele accidentelor”, a adăugat el.