Dificultățile întâmpinate în managementul anvelopelor

cosmin-lixandruDeși noțiunea de management al anvelopelor este răspândită destul de mult în rândul transportatorilor și toată lumea este de acord că implementarea procedurilor specifice aduce economii financiare și creșterea gradului de siguranță rutieră, sunt puține cazurile în care acestea se și implementează.

La o flotă de peste 20 de ansambluri cap tractor – semiremorcă, vorbim deja de minim 240 de anvelope aflate permanent în contact cu solul. Valoarea de nou a acestora se află, probabil, în jurul valorii de 70.000 euro. În cazul unei flote cu 200 de ansambluri, suma este de 10 ori mai mare, situânduse la un prag de aproximativ 700.000 euro.

Și de aici se naște, firesc, și întrebarea: de ce nu se implementează un program funcțional care, în medie, duce la o economie de 10% din bugetul de anvelope?

Din punctul nostru de vedere, motivele sunt mai multe.

Lipsa unui instrument de control

Un principiu de bază în management spune că ceea ce nu pot măsura, nu pot controla. Este cât se poate de adevărat și în cazul nostru. Indiferent de mărimea flotei, problemele pe care un manager de flotă trebuie să le rezolve sunt un „perpetuum mobile”, adică nu se termină niciodată. Cum anvelopele reprezintă „doar” un cost în procente de o singură cifră, atenția este îndreptată către alte elemente de cost.

Pe de altă parte, dacă managerul are la dispoziție un instrument care să îi spună că performanța medie a anvelopelor nu este de 200.000 de km, cum se așteaptă (și cum șia bugetat), ci doar de 180.000, atunci poate să realizeze că, practic, pierde 11% din valoarea fiecărei anvelope pe care o cumpără.

Lipsa de mentenanță a anvelopelor (în special refacerea presiunii) duce atât la scăderea duratei de viață a acestora, cât și la creșterea consumului de combustibil. Dacă ar avea la dispoziție o listă cu vehiculele sale și cu data la care sa făcut ultima verificare a anvelopelor, atunci ar fi mult mai ușor să ia decizii și să urmărească dacă mentenanța se execută la timp.

Și exemplele pot continua. Cu alte cuvinte, lipsa unui instrument de control duce la un vid de informații care este imposibil de controlat și, ca atare, trece la coada listei de priorități.

Lipsa de personal dedicat parțial sau total

Acest punct este legat, de fapt, tot de lipsa instrumentului de control. Nerealizând cât pierde, un proprietar de flotă sau un manager nu poate aloca resurse suplimentare care, la prima vedere, nu ar face decât să ridice costurile. În practică, alocarea de resurse umane pentru a monitoriza anvelopele se întoarce sub formă de economii, chiar și după scăderea costurilor cu persoana respectivă. De la un număr de 50 de ansambluri în sus, este economic viabil să existe o persoană dedicată 100% managementului anvelopelor. Din experiența unor companii de transport care au mers pe această cale, existența unei persoane care să aibă în responsabilitate anvelopele aduce beneficii atât pe termen scurt, cât și pe termen lung, prin optimizarea fluxurilor de lucru cu anvelopele.

Informații contradictorii

Un alt element este reprezentat de dorința vânzătorilor de anvelope să scoată în evidență calitățile produselor pe care le comercializează. Este normal ca fiecare vânzător să își prezinte cât mai bine anvelopele din portofoliu, dar este în interesul clientului să ia deciziile care îi aduc cel mai scăzut cost/km. Managerul de flotă este permanent asaltat cu oferte și, la un moment dat, poate fi pus în situația în care să aleagă unele produse doar pentru că au un preț promoțional. În cazul în care nu cunoaște performanța exactă a acelor produse, poate să ajungă în situația de a obține, de fapt, un cost/km mai mare decât estimat.

Acestea sunt doar câteva dintre motivele pentru care managerii de flotă au dificultăți în a implementa un program de management al anvelopelor și de a obține o soluție solidă pe termen lung. În acest moment, există pe piață o soluție software completă (WindTyre), produsă de WindSoft, care poate să rezolve nevoia de existență a unui instrument de control. Odată implementată o astfel de soluție, managerului îi va fi mai ușor să rezolve și problemele de ordin operațional, având o viziune de ansamblu asupra întregului proces.

Cosmin LIXANDRU

cosmin.lixandru@windsoft.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.