„Am sosit primii în Paris, schimbând doar două cauciucuri”, se arăta într-o telegramă ce venea din capitala franceză în august 1907, trimisă de Prințul Scipione Borghese, care a câștigat cursa Peking-Paris la volanul unui automobil Itala echipat cu pneuri Pirelli, cu un avans imens față de rivalii săi.
Pentru acele timpuri, pe acele drumuri, a fost un rezultat excepțional: obținut după 16000 de kilometri infernali care au solicitat la maxim piloții, mașinile și pneurile. A fost, de asemenea, o aventură care a atras atenția publicului asupra performanțelor și siguranței unui produs care foarte curând a devenit recunoscut prin faimosul logo Pirelli care acum este un symbol bine-cunoscut în întreaga lume.
Astăzi, Pirelli celebrează cea de-a 110-a aniversare în motorsport. Și o face într-un mod care arată cum s-au schimbat timpurile. După cum se știe pentru mulți ani, motorsportul a fost crucial atât pentru automobile cât și pentru motociclete când a fost vorba despre dezvoltarea tehnologiilor.
Pirelli a realizat acest lucru încă de la sfârșitul secolului 19, când fondatorul companiei Giovanni Battista Pirelli a văzut cum cursele moto pot fi utilizate ca banc de probe pentru produsele sale de stradă. Și din acest motiv această piatră de hotar este bine să fie celebrată în muzeul national al automobilului din Torino: un adevărat simbol al istoriei motorizate de peste două secole, și actuala casă a modelului Itala 35/45HP care a câștigat la Paris și a marcat primul capitol al ilustrei istorii Pirelli în motorsport.
Un muzeu prestigios
De la Itala Prințului Scipione la noile și mai latele pneuri F1 care vor debuta curând în Marele Premiu al Australiei, prima etapă a sezonului 2017 a campionatului mondial de Formula 1, o bogată colecție de comori cu două și patru roți echipate de Pirelli reprezintă 110 ani de istorie a competițiilor.
Acestea reprezintă în aceeași măsură o fereastră în prezent, unde motorsportul și produsele destinate utilizării cotidiene sunt mai apropiate ca niciodată. Un Porsche 911S Turbo de stradă și un automobile de curse Lamborghini Huracan GT3 simbolizează cu claritate similitudinile dintre produsul P Zero (care reprezintă cea mai înaltă performanță Pirelli) pentru stradă și pentru pistă.
Pneurile de pe Ducati din World Superbike Championship ilustrează de asemenea motto-ul „vindem ceea ce concurăm, și concurăm cu ceea ce vindem”: pentru mulți ani o carte de vizită a produsului care permite motocicletelor să zboare pe pistă, dar este în aceeași măsură la vânzare în întreaga lume pentru ca entuziaștii motocicliști să beneficieze de performanțele și siguranța pe care o oferă utilizării cotidiene.
Acesta este conceptul din inima diviziei prestige Pirelli, care azi echipează 50% dintre toate mașinile prestige vândute. Prestige este o filozofie: simbolul misiunii Pirelli ca alegerea ideală pentru cele mai puternice, exclusive și dorite motociclete și automobile. Succesul din curse din întreaga lume formează vitrina produselor care sunt acum expuse în boutiq-urile Pirelli P Zero World. Acestea sunt magazine și centre de servicii concepute să răspundă cerințelor specifice și exclusive ale elevate clientele Pirelli. Primul dintre aceste centre inovative a fost deschis déjà de câteva luni la Los Angeles, în timp ce altele sunt pe cale să apară în întreaga lume.
Uși deschise către cea mai avantajoasă tehnologie
Cei 110 ani Pirelli în motorsport oferă de asemenea oportunitatea de a deschide ușile avansatului centru tehnologic Settimo Torinese. În interior se află capodopera tehnologiei Pirelli. Epicentrul facilității este reprezentat de sistemul Next Mirs: cel mai digitalizat sistem de producție industrial care există în prezent, ceea ce reprezintă un vârf al tehnologiei de avangardă, patentat de Pirelli. Acesta este complet robotizat și dedicat producției pneurilor de înaltă performanță cu dimensiuni între 19 și 23 de inch. Este locul unde cele mai performante pneuri PZero sunt create, destinate automobilelor de stradă precum și competițiilor.
Dar Settimo Torinese nu este doar despre pneuri complete. Fabrica produce de asemenea compoziții, inclusiv cele utilizate în Formula 1. Și toate acestea se întâmplă, așa cum este cazul peste tot în această avansată facilitate, cu un respect maxim pentru mediu, precum și pentru oamenii care lucrează aici.
Celebrând alături de campioni
La 110 ani sunt multe de celebrat. Astfel Pirelli este încântat că atât de mulți campioni au venit la petrecere, de la staruri ale Formulei 1 precum Alessandro Zanardi, multimplu medaliat olimpic cu aur și care s-a reintors la curse în stilul său câștigător, binențeles alături de Pirelli.
De asemenea prezent este Stefano Domenicali, președintele Lamborghini: o marcă ce denotă perfect renumitul transfer de tehnologie între stradă și pistă. Seria oaspeților de onoare îi include pe șeful McLaren F1 și specialistul de pneuri Ferrari.
Fără a menționa personalități ale echipelor F1 care au comentat video asupra sesiunilor de teste care au adus noua generație de pneuri mai late pe pistă, precum și perspectivele tehnice asupra sezonului care stă să înceapă. Atît de mulți campioni și atît de mulți constructori care adună peste 2200 de curse din peste 340 de campionate (automobile și motociclete) în care Pirelli este prezent în întreaga lume.
Aceasta este o altă premieră: la fel cum Pirelli a dominat acum 110 ani drumul dintre Beijing și Paris, pe când motorsprotul era doar ceva aflat la nivelul dorinței.