Manualul șoferului

Driving downhill with Scania retarder. Arco, Italy Photo: Dan Boman 2010

Din ce în ce mai multe companii de transport din România decid să elaboreze un „manual al şoferului”, prin intermediul căruia le aduc la cunoştinţă conducătorilor auto regulile de conduită valabile în firmele la care s-au angajat.

Acestea includ nu numai elemente specifice companiei respective, ci şi prevederi legislative sau reguli general valabile privind relaţiile cu clienţii, protecţia muncii, securitatea personală şi a mărfurilor etc. Vă prezentăm câteva repere orientative.

Ţinută, conduită şi comportament:

– ținuta şi aspectul exterior al conducătorului auto (îmbrăcăminte, încălţăminte, aspect, igienă personală);

– igiena autovehiculului;

– comportament în relaţie cu clienţii;

– reguli de comportament în relaţie cu autorităţile şi organele de control;

– reguli de comportament în relaţie cu colegii;

– reguli de comportament în relaţie cu alţi şoferi sau reprezentanţi ai altor companii;

– elemente privind politica firmei referitoare la alcool sau droguri;

– elemente și reguli de comunicare cu dispeceratul/baza;

– conduita în caz de accident și acordarea primului ajutor (pot fi și obiectul unui capitol separat);

– etc.

Verificări tehnice necesare înainte de plecarea în cursă, eventual defalcate pe cap tractor și semiremorcă, vehicul complet sau utilitară:

– caroserie – avarii vizibile;

– funcționare bloc de lumini;

– anvelope: control vizual, presiune în pneuri, adâncime profil;

– nivel lubrifiant;

– nivel fluide;

– în funcție de aplicația de transport: funcționarea agregatului frigorific și a sistemului de control al temperaturii, benă basculabilă etc.;

– igienă vehicul;

– cantitate combustibil și AdBlue;

– închidere uși;

– integritate prelată / dubă;

– funcționare echipamente de bord: climatizare, handsfree, computer bord, navigație etc.

Siguranța și protecția muncii:

– reguli vizând încărcarea, descărcarea, cuplarea şi decuplarea semiremorcii;

– comportamentul în diferite tipuri de depozite;

– obligativitatea utilizării echipamentului de protecție;

– elemente de securitate personală a șoferului;

– conduită în caz de agresiune sau furt de marfă;

– politici și conduită privind imigrația ilegală;

– etc.

Conduită economică și preventivă:

– detalierea sistemului de recompensare a consumului economic (acolo unde este cazul);

– consumul normat al autovehiculului, consum mediu, limite maxime;

– reguli de exploatare optimă a autovehiculului;

– recomandări generale privind conducerea economică, precum şi specifice mărcii şi modelului de autovehicul utilizat;

– recomandări, instrucţiuni şi reguli privind politica legată de combustibil a firmei, utilizarea cardurilor de combustibil, monitorizarea consumului, folosirea staţiilor de carburant de incintă etc.;

– elemente ale conduitei preventive: limite de viteză, efectuarea virajelor, traversări poduri, viaducte, treceri pe sub pasarele, limite de înălţime etc.

Elementelor specifice transporturilor interne, internaţionale sau speciale, conform profilului de activitate a companiei:

– elemente privind comanda de transport;

– coordonarea activităţii de transport;

– documente care trebuie să existe asupra şoferului (sau la bord);

– obligaţiile şoferului la încărcare şi descărcare;

– elemente privind transportul comunitar şi extracomunitar (inclusiv reguli legate de cabotaj şi legislaţia muncii);

– măsuri privind cazurile de deteriorare a mărfii sau legate de întârzieri la livrare;

– reguli transport frigorific, izoterm și sub temperatură controlată (unde este cazul);

– reguli ADR (unde este cazul);

– reguli operare cisterne sau silozuri (alimentare sau destinate transportului produselor chimice – dacă este cazul);

– reguli specifice pentru transporturi agabaritice (unde este cazul);

– reguli transport în construcţii (idem);

– reguli ambalare şi etichetare produse periculoase (când este cazul);

– reguli privind transportul de maşini şi echipamente (idem);

– alte prevederi specifice domeniului de activitate sau companiei respective.

Prevederi legale:

– AETR, nu numai regulile, ci şi posibilele sancţiuni, atât la nivel naţional, cât şi în diferitele ţări în care compania efectuează transporturi;

– instrucţiuni privind echipamentele care măsoară timpii de conducere şi odihnă;

– instrucţiuni privind documentaţia obligatorie în activitatea de transport (licenţe, asigurări, documente marfă);

– prevederi legislative privind sarcina pe osie, sarcina utilă şi masa totală autorizată a vehiculului;

– elemente de legislaţie privind transporturile speciale (acolo unde este cazul);

– elemente privind legislaţia muncii – contracte, diurne, salarizare etc.;

– elemente privind Codul rutier etc.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.