Scrisoare deschisă către CE și PE, împotriva practicilor protecționiste

open-letterTransportatorii rutieri români continuă lupta împotriva practicilor protecționiste apărute, în special în Germania și Franța, astfel că au adresat Comisiei Europene și Parlamentului European o scrisoare deschisă. 

Scrisoarea deschisă se vrea, potrivit comunicatului remis redacției, “o luare de poziție directă, nemijlocită, comună, ca de la transportatori la Comisia Europeană și la Parlamentul European împotriva acestor măsuri îndreptate contra transportatorilor estici, în lumina apropierii de momentul la care Comisia Europeană va lansa Noul Pachet Rutier, la sfârșitul lunii mai”.

Scrisoare deschisă a transportatorilor români

adresată Comisiei Europene și Parlamentului European

Poate o să întrebati: Cine sunteti voi? Ce vrea să însemne această scrisoare deschisă, cu ce scop ne-o adresați?

Răspunsul e și simplu și complicat în același timp.

Simplu, în sensul în care mai multi transportatori rutieri români ne-am unit în a scrie această scrisoare deschisă opiniei publice pentru a mărturisi tare si răspicat că suntem loviți, doborâți, acuzați pe nedrept, eliminați fără a avea altă vină decât că suntem. Suntem încă activi, suntem profesioniști și suntem competitivi.

Complicat, pentru că e vorba de un întreg sector al economiei României, de un procent important din PIB al acesteia, de sute de mii de angajati direcți si familiile lor, plus o întreagă industrie furnizoare de produse și servicii specifice.

Și de ce, încă, complicat? Pentru că această hărțuire, prigoană, lovire nu se întâmplă în vreme de razboi. NU. Suntem în pace, cetățeni cu drepturi aparent depline in UE, având la baza Uniunii noastre Europene niște principii dintre cele mai oneste, mai nobile și înălțătoare.

Hărțuirea si lovirea noastră se face prin lege sau, mai bine zis, prin “lege“. Nu contează că “legea“ nu respectă legile UE, dacă ea e dată de Germania, Franța sau mai nou, Austria. Comisia Europeană ai cărei cetățeni cu drepturi depline suntem teoretic, ar trebui să ne apere. Într-adevăr în luna mai 2015 Comisia Europeană a deschis o primă procedură de infrigement care a rămas “suspendată“ până când o altă legislație, mai nefavorabilă nouă, va fi pusă în loc. Legislația care se preconizează că va apare la sfârșitul lunii mai 2017 se vrea a fi un compromis între Est si Vest.

Cu alte cuvinte, acele principii frumoase și nobile sunt pentru naivi, pentru că atunci când interesul celor puternici ai Europei e altul, legile se schimbă.

Și culmea ipocriziei, aceste “legi“ vin însoțite de o grămadă de declarații pline de “bune intenții“, de “griji materne“, de apeluri la “drepturi egale“, cu alte cuvinte, de lozinci.

Probabil ați auzit în mass-media, deloc străină de acest război pornit împotriva noastră, a transportatorilor estici, expresii de genul “dumping social“, “plată egală pentru muncă egală“, “siguranța circulației“ , “condiții decente pentru sofer“, etc.

Înainte să mergem mai departe o observație. În războiul contra transportatorilor estici există și victime colaterale, cum sunt transportatorii portughezi, spanioli, olandezi chiar, care însă trebuie să suporte acest val, lipsit de rațiune până la urmă, pornit de Franța si Germania.

Nu întâmplător am zis lipsit de rațiune. Cunoașteți cu toții proverbul: Somnul rațiunii naște monștri!

Acești ultimi doi ani, de la 1 ianuarie 2015 încoace, a transformat situația din transporturile rutiere internaționale din spațiul UE în ceva monstruos, imposibil de înțeles și aplicat.

Ne aflăm acum cu o lună înaintea lansării Noului Pachet Rutier. Nu avem nici o idee ce va conține, ce se va schimba sau cum se va schimba. Un lucru știm sigur!

Nu mai putem să tăcem, să așteptăm ca cineva să găsească înțelepciunea de a merge pe calea rațiunii, a omeniei, a valorilor autentice, pur si simplu să recunoască adevărul.

Asadar, chiar dacă asociațiile noastre profesionale au reacționat la abuzurile Franței si Germaniei, chiar dacă autoritățile noastre și-au manifestat dezacordul, vrem să o facem și noi, Pag. 1 / 4 nemijlocit, pentru a exprima cu voce tare ADEVĂRUL, pe care cei puternici doresc să-l deformeze.

1. Referitor la Dumpingul social. Acest termen a fost folosit în ce privește transportul rutier internațional, făcând referire la costurile mai mici cu personalul transportatorilor estici, mai precis cu șoferii.

Aceste declarații s-au dovedit tendențioase, fiindcă atunci când s-au analizat mai îndeaproape, comparativ cu salarul minim din Germania, n-au mai fost chiar atât de mici.

De observat ca vorbim de salarii si diurne acordate in România în condiții de legalitate. S-a insistat că a fi șofer de camion în trafic internațional pentru o companie din Est este egal cu a fi sclav.

S-a spus că șoferii nu-și permit nici măcar sa mânânce la restaurant. Fals, total fals. Șoferii noștrii își fac cele mai multe cumpărături în supermarket-urile din Germania și gătesc în parcare pentru că așa vor ei, pentru că știu să gătească, pentru că mâncarea gătită este mai sănătoasa decât mâncarea din restaurant.

Au frigider în cabină și pot să-și conserve mâncarea pentru mai multe zile. S-a spus că sunt obligați să se spele și să-și spele rufele în lighean.

Fals, total fals. Șoferii noștri folosesc facilitățile din parcările destinate tirurilor, când e nevoie, legate de dușuri, mașini de spălat automate etc.

Acești sclavi, cum au fost numiți, au telefoane mobile proprii performante, pe lângă cele de companie, de regulă mai slabe, au laptop-uri și tablete. Apropo, gătitul în parcare le satisface de multe ori și nevoia de socializare.

Șoferii, cred că foarte puțini dintre ei, ar dori să schimbe cabina camionului si confortul ei, cu orice motel de pe traseu, de multe ori plin de gândaci.

Și încă ceva, atunci cînd vorbim de sclavagism ar trebui puțin analizat și venitul în termeni reali, adică costul vieții și costul întreținerii familiei. Majoritatea șoferilor români au apartamente sau case proprii sau își construiesc una.

Nu plătesc chirie! Nu plătesc mortgage! Familiile lor trăiesc în România, nu în Germania, costurile fiind mai mici.

Este un mare deficit de șoferi în țările noastre, inclusiv în România și nu din cauza dumping-ului social sau a condițiilor sclavagiste. Ci pentru că foarte mulți șoferi români au fost recrutați de firme din Germania sau alte țări vestice.

Cu toate acestea, penuria se manifestă în continuare și în Germania și în Franța! Dar atenție, eliminare transportatorilor estici poate furniza șoferi pentru companiile din vest, dar nu va fi o soluție pe termen lung.

Majoritatea șoferilor români care lucreaza în spațiul UE pentru companiile românești au familiile în România. Numai diferența de salar nu justifică mutarea în altă țară. Ar trebui să plătească chirie și la sfârșitul lunii costurile suplimentare ar fi mai mari ca și avantajele.

Cu toate acestea, da, există o situație în care companiile noastre nu pot concura cu cele germane, de exemplu atunci când șoferul declară copiii ca locuind în Germania și primește alocații de la statul german, deși ei se află în România.

Cum am putea numi noi această practică? Piraterie socială?Acești șoferi își vizitează familiile în pauzele de 45 de ore, timp în care trebuie să ajungă și înapoi la camion, și “proaspeți“ pornesc pe drumurile Europei.

Acest lucru se cheamă siguranță rutieră? Sau faptul că șoferul român angajat în Germania stă cu familia maxim 2 săptămâni pe an , în concediu, comparativ cu 3-4 luni pe an cât petrece șoferul angajat în România timp cu familia? Acest lucru nu s-ar putea numi sclavagism? Pag. 2 / 4 2.

2. Vă rugăm să nu pierdeți din vedere că contractul de muncă este liber consimțit și este reglementat de legea muncii din România. Oricând șoferul poate pleca ca urmare a unui preaviz de 20 de zile.

3. Penuria de șoferi la nivelul întregii Europe își are cauza, după părerea noastră, în dificultatea profesiei, în dificultatea aplicării legislatiei, în stresul cauzat de controale si amenzi, în probleme de securitate cum e migrația ilegală (vezi cazul Angliei și mai nou al întregii Europe).

În țările vestice există suficiente alternative la această profesie, riscantă totuși. Șoferii estici sunt doriți în Vest pentru că sunt buni conducători auto, sunt într-o formă fizică bună, sunt capabili să încarce sau descarce la nevoie, să asigure marfa, să decoperteze prelata remorcii, să schimbe o roată, sunt pe scurt profesioniști.

4. Atunci când s-a vorbit de dumping social și de introducerea salarului minim pentru șoferii de camion în Germania sau Franța, nu s-a discutat și de aplicarea unui tarif minim pentru transportatorii estici!

De fapt, piața, prețul transportului, tarifele sunt stabilite de mulți jucători vest-europeni care fac profituri foarte mari. Firmele de logistică si expediție s-au dezvoltat în ultimii ani foarte mult tocmai în țările puternic industrializate, Germania și Franța.

5. Ce este interesant este că atunci când o firmă de logistică din Germania încheie un contract de transport cu o firmă din România la prețuri să zicem mai competitive, decât cu un transportator național, acest lucru este numit „Dumping social”.

Când un producător de camioane alege să deschidă o fabrică de cutii de viteză în România pentru că prețul de producție este mai competitiv, acest lucru se cheamă libera circulație a capitalurilor.

6. În definitiv transportatorii estici cumpără camioane produse în vestul Europei, finanțate de firme de leasing din vestul Europei, la dobânzi mult mai mari decât cele din Franța sau Germania.

7. Faptul că intrăm cu camioanele pe teritoriul Germaniei sau Franței nu este o favoare. De când e omul pe pământ, drumurile, căile de acces au fost considerate de utilitate publică. Dacă vreți, e un fel de teritoriu neutru.

Nu uitați că plătim taxe de drum, de multe ori foarte mari pentru a avea acces la rețeaua de drumuri din țările tranzitate.

8. Legat de campania de denigrare dusă la adresa companiilor de transport din Est de către asociațiile lucrătorilor la nivel european, trebuie să recunoaștem că am rămas uimiți de „dialogul” pe care un șofer român angajat în Danemarca a reușit să-l aibă cu oficialitățile europene la cel mai înalt nivel. Departe de noi gândul de a jigni cu ceva sau pe cineva, dar povestea cu exploatarea acestuia pare destul de neverosimilă.

Noi am trăit în comunism. O persoană exploatată nu cântărea niciodată 150 Kg sau mai mult. Mă intreb dacă acea persoană ar fi trecut analizele medicale obligatorii în România, dacă acea persoană ar putea interveni în caz de accident, dacă ar putea ancora marfa etc.

Câteva concluzii:

1. Dacă ne desființați pe noi, transportatorii estici, transportul european nu va crește, pentru că nu poate. În România, încă, meseria de șofer de camion e atractivă și noi vom forma noi și noi șoferi internaționali, de multe ori pe costul nostru propriu.

Și vă rugăm să rețineți, migrația șoferilor în Vest este o tragedie pentru familiile acestora. Pag. 3 / 4

2. Ceea ce Franța si Germania ”legiferează” în domeniul transportului se poate realiza cel mai simplu dacă vom implanta un CIP șoferilor de tir, prin care să-i urmărim electronic.

Acest lucru ar rezolva problema timpilor petrecuți de aceștia în fiecare din țările membre, ale repausului de 45 de ore în interiorul sau în afara cabinei, întoarcerile la domiciliu, și poate ar diminua chiar și riscul deturnării camioanelor etc.

O soluție practică si posibilă. Am fi liberi în orice, doar că am avea un CIP implantat! Și până la urmă suntem deschiși chiar la cipuri made in Germany, cu montaj autorizat în Franța. Scuzați ironia, dar asta se întâmplă de fapt! Într-acolo ne îndreptăm!

3. Am vrea să adăugăm că autoritățile europene, ca orice alte autorități, au OBLIGAȚIA de a face dreptate, de a lua decizii, de a respecta legea. Nu e un drept, e obligația lor de bază!

De curând, estici si vestici am sărbătorit Paștele împreună. Și am avut în fața noastră reacția lui Pilat, atunci când Iisus i-a spus: ”Pentru aceasta am venit în lume, ca să dau mărturie pentru adevăr”.

Pilat a întrebat: ”Ce este adevărul?”

Istoria a confirmat că adevărul nu este cel pe care îl fabricăm! Care este adevărul dumneavoastră?

Această scrisoare comună a fost redactată cu sprijinul Platformei online dedicată Transportatorilor Euload.com, în data de 20 aprilie 2017, și a fost semnată de companiile de transport rutier din România (în ordine alfabetică:

A&S LOGISTIC TRANSPORT SRL

AC MOBILE SRL

ADI CALIN SRL

ADY ROUTE SRL

AEG EASY CARGO SRL

AGEXIM MOTOR SA

AGL EXPEDITION SRL-D

AGRICOLA NICOLA SRL

ALCODA SERVICE SRL

ALINTRANS CONSTRUCT SRL

ALL TRANS ALOS SRL

ALTOSA HOLZ SRL

ANDENTO TRANS SRL

ANDREIKOSMAN SRL

ANG LOGISTIC SRL

ANGELO RUS SPEED SRL

ARIBUS TRANS SRL

ARROW TRANSPED CONSTRUCT SRL

ARTIX EUROCURIER SRL

AS SPEDITION SRL

ASPROPYRGOS SRL

AUTOLOGISTIC STL

AUTOMOTIVE CREATIONS SRL

AUTOSERVICE SRL

AUTOTRANSPORTI MARCON ODINO SRL

AVIS TRANS SRL

AZETA IMPEX SRL B & C LOGISTIC SRL

BABY STAR SRL

BALEA & CRIS TRANS SRL

BAU COMPLEX SRL

BAVARIA EXPRES IMPORT EXPORT SRL

BAYERNTRUCK CARGO SRL

BDM GRUP INVEST SRL

BEN SPEDITION SRL

BENU TRANS

BEST EXPRESS SRL

BEVETO SRL

BIT RAZVAN TRANS SRL

BITTE IMPEX SRL

BIV IMPEX SRL

BLACH DOM TRANS SRL

BOGLAVIS TRANS SRL

BON-TRANS SRL

BRANEX TRANS SRL

BULLET’S SRL

BULSPEDITION SRL

CALTEXIM LOGISTIC SRL

CAMISIL COM SRL

CAMISIL COM SRL

CARGO VALEA IERULUI SRL

CARINO TOM SRL

CARIS EXPRESS SRL

CARPY DECOR SRL

CATALINA CARGO SRL

CDA TRANS SRL

CEREAL PROD AGRA SRL

CHEVROLET CC SRL

CIORNEI PROD SRL

CIP EDDIE LOGISTICS SRL

CLADOR SRL

CLIO SRL

CODU AUTOLOGISTIC SRL

COMILGA SRL

COMMITA SRL

COMTRATUR SRL

CONDMARI SRL

CONECTOR SPEEDY TRANS SRL

CONSTRUCTII COMERT S&Z SRL

CORNEX SRL

CORVIN TRUCK SRL

COSMOS NIGA SRL

COSMOTRANS SRL

COSTY EXPRESS SPEDITION SRL

CREATIV TRANSPORT SRL

D.M. SMART TRANS SRL

DAN CARGO LOGISTIC SRL

DANIEL SI DANIELA TRANS SRL

DANNY COM 93 PRESTEXIM SRL

DANTRANSLOGISTIC SRL

DARALEX TRANS SRL

DARIANA EXIM SRL

DARK SEBYTRANS SRL

DASIM SRL

DASSO COMIMPEX SRL

DAVID SPED SRL

DAVIKER CARGO SRL

DEBY TRANS SRL

DELI TRANS SRL

DIAKAT EUROTRANS

DORNER SRL

DUVEMA SERVCOM SRL

EAST SERVICE SEBES SRL

EBASTO COM SRL

ECHIPROT COMPANY SRL

EDU FOR TRUCKS SRL

EGETRA ROMANIA SRL

ELCOS GRUP SRL

EMILEMA PRODCOM SRL

EMISCARP SRL

EURO TUR CREW SRL-D

EUROCONSTANTIN SRL

EUROLUC TRANS SRL

EUROSPEED DTC SPEDITION

EUROTRANS CRISTI SRL

EVAN SPEED LOGISTIC SRL

EVOLTA LOGISTIC SRL

EXPRES EURO CRISVALY SRL

EXPRESS EURO DURAS SRL

EXPRESS EUROSCAN SRL

FALCON SERVICII SRL

FARBEN TRANS SRL

FARES IMPORT EXPORT SRL

FAVORIT 1001 SRL

FENIX COM SRL

FINTRANS SRL

FIR EXPRESS

FIRST ALL TRANS

FIRST LINE EXPRESS SRL

FIT SPED SRL

FLOMED C OMP SRL

FLORIAN BRUDER TRANS SRL

FORTUNA TRUK SRL

FROST CARO SRL

FTS FREIGHT SRL

FUDULU SRL

FULGER SPEED TRANS SRL

G MAT PROD SRL

GALLA SPEED LOGISTIC SRL

GE-MI TRANSPORT SRL

GENOVA OIL & SERVICE SRL

GEOBOB TRANS VEST SRL

GEODAM TRUCKS SRL

GEORGIA GRUP MIHSI SRL

GEORGIO & MADA TRANS SRL

GERMAN SERV SRL

GLOBAL TRANSPORTER SPRINT SRL

GMC EUROCAR TIR SRL

GRAND TRANS AV SRL

GRINOR SPEED SRL-D

GRUBER LOGISTICS SRL

GRUBER LOGISTICS SRL HAIBACH TRANS SRL

HANES H. OVIDIU I.I HC TRANS SRL

HDH SCHULZ SRL

HELLENY SPEDITION SRL

HERMIL COM SRL

HOBEANU AUTOTRANS SRL

HORADE TRANS SRL

I.J. SERVICII TURISTICE SRL

INT TRANSPORTE POPOVICI SRL

INTEGRAL CHINCIU COMIMPEX SRL

INTER EXPRES SRL

INTERTRANS SRL

INVICTUS EXPEDITION SRL

IRINITA SRL

IZA EUROTRANS SRL

IZOTEHNICA SRL

JOHANDAV SRL

JUST TRUCK SRL

KLD GROUP SRL

KLD LOGISTIC TRANS SRL

KOH I NOR IMPEX SRL

KOL DRAG SRL

KOL TRANS SRL

KOZARA TRANS SRL

KRAFT TRANS SRL

KREIA SPED SRL

KTRANS TRK SRL

KYMY EASYTRANS SRL

L & C LEON SRL

LAZMOL TRANS SRL

LKW & LG TRANS SRL

LOGICHUS LINE SRL

LOGISTIC CONECTOR GRUP SRL

LUCA SPRINT SRL

LUCIANKOS SRL

LUMY TOR SRL

LUPTRANS SRL

M & D TRANSPORT SRL

M-SYSTEM SRL

M.G. EUROTRANSPORT LOGISTIK SRL

MA SONG ELENA SPEDITION SRL

MAGIC CIP SRL MALEX SRL

MARACANA SRL

MARAMOTUL TRANS SRL

MARIGAZ SUCEAVA SRL

MARIO EXPRES SRL

MARK & SARA TRANS SRL

MARS ANA TRANS 2008 SRL

MARTINEF SRL

MARVICON SRL

MARVIO TRANS SRL

MASSSIVE HIGH CLASS ENTERTAINMENT SRL

MASTEBA LOGISTIK SRL

MATEIRO SRL

MATEO TRANSPED SRL

MAVIROM TRANS SRL

MD INVEST SRL

MEGA ROUTE SRL

MELDA TRANS SRL

MERATHOS SRL

MERCUR INTERNATIONAL SRL

METAL TRANS IMPEX SRL

MI BANAT CHAMPIGNONS SRL

MIA TRANZIT INTERNATIONAL SRL

MICHAEL EUROPEAN TRANS SRL

MIGARO SRL

MIHALACHE GLOBAL COMPANY SRL

MILANELO SRL

MILI-CIP SRL

MILTRANS TOP SRL

MOARA MIHALCENI SRL

MOLDOSERVICE SRL

MONIRA SRL

MORETTI EST SRL

MOVING SRL

MULTI-COR EXIM SRL

NASIMI TRANS SRL

NEPO SRL

NH SPEED SRL

NIFA PRESCOM SRL

NILOTRANS SRL

NITAGRUP TRANS SRL

NL NAPOCA LOGISTIK SRL

NMD LOGISTIC KLASS EXPERT SRL

NUMER 1 TRANS & LOG SRL NUVOLA SRL

OLAND-GEO TRANSPORT SRL

OLMA IMPEX SRL OLTAM SRL

ON-OFF SRL ONILUCI SRL

OPTIMUS SPED SRL

ORZAN TRANS SRL

OXYGEN LOGISTIC SRL

PATRIS COM SRL PAVONE SRL

PERRENOT ROMANIA SRL

PET TRANS SRL

PFENNING DISTRIBUTIE SRL

PITAR SRL

PLAST-IRIS SRL

PORTOSTRANS SRL

PURTRANS SRL

RAD-TRANS SRL

RAM-LUC COM SRL

RAMAL SPEDITION SRL

REALMET LOGISTIC SRL

REASCURIER SRL

RECOFERT SRL

REDALEX SRL

REDCOM SRL

REVAL SRL

RIADE TRANS DEAC SRL

RIOMAR EXIM SRL

ROAD MEISTER SRL-D

ROAD SAXON SRL

ROAD SPEDITION GOODS SRL

ROBEL TRANS SRL

ROMANIA TRANSPORT GROUP SRL

ROMDYL SPEDITION SRL

ROMOBIL AUTOMATEN SERVICE SRL

ROSAD TRANS SRL

RTI LOGISTICS EXPRESS SRL

RUGNIS GRUP RUSCARGO SRL

SABIMAT SRL

SAIRO EURO TRANS SRL

SAM&FLORIS TRANS SRL

SAMIDANI TRANS SRL

SAMOGIN TRANS SRL

SEBY&MARIO IMPORT-EXPORT SRL

SEMIRAMIS SRL

SERAFIC SRL

SEVLAM SRL

SICIL FRIGO

SRL SIDETRANS

SRL SIEN TRANS

SRL SIMA SRL

SIROEXPRESS SRL

SOL MAGDA SRL

SOLDORI TRANS SRL

SOMIVLAD SORALDEX SRL

SORI-NIS SRL

SOROIU HORIA PAUL I.I SPEEDY TRANS FMD SRL

STANIA BAR SRL

STAR TRUCK SRL

STEFAGROCAR SRL

STEGEDA TRANS SRL

STELY GAV SPEDITION SRL

STONE SERVICE CAMIOANE SRL

TALLODI AUTOTRANSPORT TCS FORWARDING SRL

TESAL TRANS SRL

TGG SERVICE TRANS SRL

TGI RUFTRANS SRL

TORSEN-SIM SRL

TRADEVA SRL

TRADISA ROMANIA SRL

TRAMAR SA TRANS EURO EXPRESS 94 SRL

TRANS EXPRES SRL

TRANS MAX SIB SRL

TRANS SPEDITION SRL

TRANS URS UNITED SRL

TRANS URS UNITED SRL

TRANS ZAMFIR SRL

TRANSDETA SRL

TRANSDUMI SRL

TRANSIS SRL

TRANSLAURA EXPRES SRL

TRANSPAULINA SRL

TRANSSAC BUSINESS SRL

TRANSTER LUX SRL

TRANSTOUR NECULAI SRL

TRANSVOD SRL

TRAXROM SRL

TYXY SERVCOM SRL

UNDERGROUND TRUCKING UNIDAL CONSULT SRL

UNITED EURO SPEDITION SRL

UNIVERSAL LOGISTIC INVEST SRL

VAL PIN TRANS SRL

VALENTINO TRANS SRL

VALY DANY SRL

VECTRA INTERNATIONAL SRL

VEGA INTERNATIONAL TRANSPORT SRL

VEROTIM SRL

VIORELIA COMIMPEX SRL

VISA SA VLADUSEL TRANSPORT SRL

VLAFIL TRANS SRL

VOLANUL SA WALTER SRL

WEST STOP SRL

WEST TRANS SRL

WIEN EUROPTRANS SRL

WOODTRANS SRL

WORK CONSTRUCT SRL

YANIS CHRISTINE SRL

ZBUR TRANS IMPEX SRL

ZIEGLLER TRUCK SRL

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.