Automobile Dacia a înregistrat o cifră de afaceri în valoare de 4,6 miliarde de euro, potrivit directorului executiv administrativ şi financiar al Grup Renault România, Liviu Bocşaru, într-un interviu pe care îl redăm integral:
Care a fost cifra de afaceri a companiei Automobile Dacia în 2016 ?
Anul trecut, Dacia a înregistrat o cifră de afaceri în valoare de 4,6 miliarde de euro (20,765 milioane de lei).
Cum a evoluat cifra de afaceri Dacia în 2016 ? Putem spune că anul trecut, aceasta a fost cea mai mare cifră de afaceri de când Dacia a fost achiziţionată de către Renault ?
Da, 2016 a fost un an foarte bun pentru Dacia, iar cifrele vorbesc de la sine : + 8,35% a cifrei de afaceri versus 2015, când am avut 4,2 miliarde de euro.
Între 2000 şi 2004 (anul lansării programului Logan), Dacia a înregistrat pierderi. 2005 a fost primul an când Dacia a înregistrat profit. Ce puteţi să ne spuneţi referitor la evoluţia profitului ?
Într-adevăr, perioada istorică amintită a fost una de adaptare şi de investiţii, de pregătire a viitorului noii Dacia. Cu toate acestea, după lansările Logan, Sandero şi mai apoi, Duster, în 2010, rezultatul companiei a fost mereu pozitiv şi în creştere continuă.
În 2016, rezultatul înainte de impozitare a atins 506 milioane de lei (peste 111 milioane de euro), în creştere faţă de 2015, acesta fiind generat de un rezultat de exploatare pozitiv de 532 milioane de lei (+ 15% vs 2015) şi de un rezultat financiar negativ de -27 milioane de lei (în mare măsură, legat de impactul defavorabil al cursului de schimb).
Pentru mine, faptul că rezultatul de exploatare a progresat foarte bine faţă de 2015 (+15%) arată că avem un business sănătos, cu operaţiuni îmbunătăţite şi cu o utilizare eficientă a resurselor companiei.
Ce a condus la această creştere ?
Sunt două mari efecte care explică această evoluţie pozitivă.
În primul rând, avem un mix al modelelor din gama Dacia care s-a schimbat în favoarea Duster, un vehicul excepţional, foarte cerut de piaţă. Aşadar, am fost obligaţi, datorită cererii, să mărim producţia pentru acest model.
În al doilea rând, am avut o producţie importantă a componentelor cerute de către alte uzine ale Grupului Renault, care fabrică gama Global Access. Mă refer la componentele de vehicule SKD care şi-au dublat volumul, la motoare, şasiuri şi piese de schimb, produse pe platforma de la Mioveni.
Ce se întâmplă cu profitul companiei ?
Adunarea Generală a acţionarilor va decide în cursul lunii mai asupra repartizării profitului în anul 2016. Propunerea noastră faţă de aceasta a fost de a reinvesti o mare parte a acestui profit în aparatul industrial de la Mioveni, cu scopul de a menţine competitivitatea pe termen lung. Este ceea ce am făcut şi în 2015 şi cred că a fost o foarte bună decizie, uitându-ne acum la rezultatele financiare.
Care a fost contribuţia exportului la această creştere ?
Creşterea cifrei de afaceri în 2016 a fost impulsionată de către cele două pieţe : de import şi de export. Produsele noastre sunt foarte apreciate de către clienţii noştri peste tot în lume, acolo unde suntem prezenţi.
În ceea ce priveşte exportul, am avut o foarte bună performanţă pe piaţa europeană, dar şi pe pieţele din Africa şi Asia, ceea ce face ca exportul, şi anul acesta, să fie de aproximativ 90% din cifra de afaceri.
Cât priveşte piaţa din România, chiar dacă s-a înregistrat o creştere faţă de 2015, aceasta rămâne în continuare la mai putin de 40% – 50% faţă de anii dinainte de criza din 2008 şi încă foarte jos versus potenţialul său, având în vedere rata de motorizare a clienţilor din România. În plus, piaţa locală a vehiculelor noi este astăzi mult afectată de vehiculele de ocazie importate, care nu sunt deloc fiscalizate. Este foarte important să avem o piaţă a vehiculelor de ocazie sănătoasă, cu scopul de a garanta siguranţa rutieră, transparenţa asupra stării tehnice a vehiculelor, de a proteja mediul înconjurător, de a fi responsabili (înmatricularea în România) şi, evident, plata taxelor şi impozitelor pentru acest tip de business.
Aceste rezultate reflectă activităţile derulate de către Dacia, mai ales pe platforma industrială de la Mioveni. Cum comentaţi cifra de afaceri la nivelul ansamblului de activităţi pe care Renault le derulează în România ?
În 2016, am depăşit pentru prima oară pragul de 5 miliarde de euro cifra de afaceri la nivelul Grupului Renault România. Mai exact, 5,1 miliarde de euro. A fost un an bun.
O altă activitate importantă, în afara celor de producţie şi comercializare, este activitatea de cercetare şi dezvoltare a Renault Technologie Roumanie, care este responsabilă la nivel mondial pentru dezvoltarea întregii game Global Access. Este una dintre forţele noastre care contribuie din plin la succesul Dacia.
Aşadar, investiţiile au continuat la Dacia şi la nivelul întregului Grup. Care a fost valoarea acestora ?
Anul trecut, a fost unul important pentru investiţii : aproape 200 de milioane de euro la nivelul Grupului Renault România, din care 175 de milioane de euro, la Dacia. E vorba de proiecte industriale (modernizarea liniilor de fabricaţie, condiţii de muncă, creştere capacitară de producţie), dar cel mai important a fost lansarea de la sfârşitul anului 2016 a noilor Logan, Logan MCV şi Sandero.
În cumul, din 2000, investiţiile realizate de către Grupul Renault România se ridică la 2,5 miliarde de euro. Este vorba de investiţii în noile produse (vehicule, motoare, cutii de viteze, componente mecanică) şi de investiţii în creşterea competitivităţii proceselor de producţie (condiţii sociale, creşteri de capacitate, procese de automatizare, calitate şi reducere de costuri). Ponderea cea mai mare a fost, bineînţeles, alocată platformei industriale de la Mioveni.
Aceste investiţii vor continua ?
Orice companie care doreşte să rămână competitivă trebuie să investească permanent în angajaţi, în produse, în tehnologie şi în optimizarea proceselor de producţie şi de business. Bineînţeles că vom continua să investim pentru a păstra competitivitatea companiei pe termen mediu şi lung.
Cum vedeţi viitorul Grupului Renault România ?
Grupul a demonstrat în ultimii ani capacitatea sa de a genera performanţă adevărată, contribuind astfel esenţial la economia României prin influenţa sa la dezvoltarea întregii industrii de automobile din ţara noastră.
Este evident că vrem să continuăm acest succes. Să nu uităm, însă, că activăm într-o industrie concurenţială, care evoluează extrem de repede. Trebuie să facem faţă în prezent atât concurenţei externe, cât şi interne.
De aceea, toate preocupările actuale sunt centrate pe menţinerea competitivităţii întregului aparat industrial pe termen mediu şi lung, ceeea ce presupune :
- Inovarea în continuare pentru dezvoltarea gamei Global Access
- Creşterea productivităţii şi a calităţii producţiei
- Garantarea costurilor de fabricaţie competitive pe termen lung
- Creşterea polului de competenţe al Grupului Renault în domeniul industrial, dar şi al ingineriei, design-ului şi serviciilor.
Toate acestea, atât pentru activităţile derulate pe platforma industrială de la Mioveni, cât şi pentru cele realizate de reţeaua noastră de parteneri (furnizori şi dealeri).
Sunt convins că, împreună, vom continua acest succes !
Liviu Bocşaru (44), originar din Piteşti, a absolvit Facultatea de Ştiinţe Economice din Craiova. În 1996 îşi începe activitatea la Dacia în cadrul departamentului de Achiziţii, iar din 1999 devine, pe rând, şef serviciu eficienţă economică, şef serviciu audit şi misiuni speciale şi şef departament control de gestiune inginerii şi IT. Din 2007 preia conducerea activităţii financiare şi de gestiune a Renault Mécanique Roumanie, iar din 2009 este şef departament control de gestiune al Uzinei Mecanica şi Şasiuri Dacia. Din 2010 se alătură filialei comerciale (RCR) în funcţia de director control de gestiune şi administrativ financiar, iar doi ani mai târziu (2012) este propus pentru funcţia de director executiv al tuturor activităţilor financiare ale Grupului Renault în România.
Multe informaţii referitoare la exerciţiul financiar Autombile Dacia în anul 2016, aici.
GRUPUL RENAULT ROMÂNIA
Constructor de automobile din anul 1898, Grupul Renault este prezent în 127 de ţări şi a vândut aproximativ 3,2 milioane de vehicule în 2016. Pentru a răspunde marilor provocări tehnologice în viitor şi a continua strategia de creştere rentabilă, Grupul se sprijină pe dezvoltarea sa la nivel internaţional.
În România, Grupul Renault reuneşte toate competenţele necesare conceperii, dezvoltării şi industrializării unui vehicul; studii client, design, inginerie, fabricaţie şi logistică, vânzare, servicii de business şi finanţare.
Aflat în centrul gamei Global Access (gama din care fac parte modelele Dacia, produse pe platforma industrială de la Mioveni), Grupul e lider pe piaţa locală cu mărcile Dacia şi Renault.
Având un înalt nivel de expertiză în design, inginerie şi fiind un pol industrial de referinţă prin nivelul său de calitate şi satisfacţie a clienţilor, cei 16.700 de angajaţi ai Grupului Renault România inovează în ceea ce priveşte produsele şi bunele practici, aceştia fiind recunoscuţi pentru profesionalismul lor.