Producătorul olandez își continuă misiunea de a maximiza eficiența transporturilor, lansând o serie de inovații menite să răspundă nevoilor pieței.
Scăderea consumului de carburant, mase cât mai reduse, siguranță la un nivel înalt, protejarea mediului sunt câteva dintre direcțiile avute în vedere de către DAF. Constructorul își dorește să răspundă cât mai bine și mai complet provocărilor întâmpinate de transportatori și astfel a dezvoltat o serie de inovații precum modul silențios pentru camioanele care intră în zone urbane cu restricții privind poluarea fonică, Predictive Cruise Control, frână de motor îmbunătățită, sistem de evaluare a performanțelor șoferului, înălțime de cuplare scăzută pentru capetele tractor destinate transporturilor de tip „mega”…
Am putut aprecia noile sisteme în cadrul unei sesiuni de drive-test, organizată de către producătorul olandez în Spania, în apropiere de Barcelona.
LF ediția 2016
Seria LF destinată distribuției a primit câteva îmbunătățiri importante. Astfel, motorul PX-5, de 4,5 l, a suferit modificări ce asigură o scădere suplimentară a consumului de carburant cu 5%. Totodată, pentru motorizarea de 6,7 l, PACCAR PX-7, este disponibilă o transmisie automată AS Tronic, cu 12 trepte.
Alte 4% pot fi economisite la consumul de carburant datorită unei aerodinamicități îmbunătățite, cu ajutorul noilor spoilere.
Pentru a răspunde cât mai precis nevoilor de transport, LF poate fi livrat în mai multe variante de ampatament, de până la 6,9 m, astfel atingând o lungime maximă de 9 m pentru zona de marfă. Un ampatament atât de mare a făcut posibilă echiparea autovehiculului cu un rezervor generos pentru carburant (maxim 1.240 l). Creșterea autonomiei a fost realizată ca un răspuns la diferențele importante ale prețului carburantului în diferite țări europene. Astfel, firmele de transport vor putea să programeze alimentările în stațiile cu cele mai bune tarife.
Opțional, LF poate fi dotat cu sistem LED pentru luminile din spate și pregătire pentru generatorul agregatului frigorific, în cazul motorizării PX-5.
Bineînțeles, șoferul rămâne elementul central în ecuația unui transport eficient. Astfel, pe lângă informațiile legate de performanțele la șofat, display-ul central din bordul camioanelor oferă date legate de timpii de conducere (comunică cu tahograful), inspecțiile tehnice și suprastructură.
Silențios când este nevoie
Pentru putea fi utilizate în operațiuni ce au loc seara sau în timpul nopții, camioanele DAF pot fi echipate cu modul „silențios”. Această funcție este activată cu ușurință, doar prin apăsarea unui buton. Modul silențios presupune activarea unui soft ce limitează cuplul și puterea motorului. Treptele de viteză sunt schimbate la turații mai mici, obținându-se, astfel, un nivel de zgomot de maxim 72 dB, ceea ce asigură primirea certificatului pentru camioane silențioase.
DAF LF de 7,5 t cu funcția menționată este echipat cu motorul PACCAR PX-5 de 152 CP sau 184 CP. Funcția este, de asemenea, disponibilă și cu motorul MX-11 de 10,8 l ce dezvoltă puteri între 286 CP și 435 CP. Modelul XF „silențios” este disponibil doar în varianta de motorizare MX-11 de 435 CP.
Prin această funcție, DAF oferă transportatorilor posibilitatea de a utiliza camioane standard, diesel (tehnologie ce oferă încredere și nu necesită o infrastructură specială), în zone care păreau, la un moment dat, destinate autovehiculelor ce utilizează carburanți alternativi precum gazul natural. Astfel, camioanele se încadrează în restricțiile impuse de autorități, având un preț de achiziție competitiv (semnificativ mai redus decât cel al vehiculeloor GNC) și putând fi, totodată, utilizate în operațiuni de transport pe distanțe lungi, fără grija identificării stațiilor de alimentare (aspect pe care posesorii de vehicule GNC trebuie să îl aibă permanent în vedere).
Versatilitate și diversitate
Modelul CF EURO 6 poate fi acum echipat cu motor PACCAR PX-7, în mai multe variante, cu trei punți. Astfel, operatorii de transport au la dispoziție un vehicul cu masă utilă superioară, echipat cu un motor eficient de 6,7 l, cu șase cilindri și putere de 283 CP sau 314 CP.
Gama CF a fost lărgită cu un model ce include montarea unei punți trei simplă, de 7,5 t, în spatele punții spate de 13 t. Astfel, se ajunge la o masă totală de aproximativ 19 t și pot fi realizate combinații cu mase de până la 32 t. Pentru aplicații mai grele, puntea trei poate fi dublă. Acolo unde este necesar un plus de manevrabilitate, DAF poate livra modelul CF cu puntea trei viratoare.
91 cm – înălțimea de cuplare
Tot mai multe țări din UE și-au intensificat controalele privind respectarea înălțimii maxime de 4 m a vehiculelor. Astfel, operatorii care realizează transporturi „mega” sunt în pericol de a fi amendați, mai ales că s-au înmulțit dispozitivele de măsurare dinamică (camioanele sunt măsurate în mers) și sunt țări unde toleranța este zero.
Astfel, DAF a dezvoltat un cap tractor cu înălțime de cuplare de doar 91 cm. Această performanță a fost obținută printr-un nou model de șa pentru cuplare, noi anvelope având înălțime mai mică și un nou sistem pentru montarea punții spate.
Anvelopele utilizate pentru puntea spate sunt 315/45R22.5, în timp ce pentru putea față sunt folosite anvelope 315/45R22.5 sau noile 375/45R22.5. Aceastea din urmă au fost dezvoltate în colaborare cu Goodyear, în exclusivitate pentru DAF.
Rezultatul este notabil, proprietățile dinamice ale autovehiculului fiind asemănătoare cu ale unui autovehicul standard, aspect pe care am putut să îl constatăm și cu ocazia sesiunii de drive-test. În plus, pentru a ușura trecerea peste denivelări, autovehiculul se înalță cu ajutorul pernelor, prin simpla apăsare a unui buton montat pe bord, la viteze mai mici de 30 km/h. Reprezentanții DAF au precizat faptul că tractoarele „mega” au un consum puțin mai ridicat față de varianta standard, cu aproximativ 3%.
Radu BORCESCU
Barcelona, Spania
radu.borcescu@ziuacargo.ro