Mi-am propus să rezum, în acest articol, câteva etape esențiale, fără a avea pretenția de epuizare a subiectului.
Procesul de branding necesită, în primul rând, aruncarea unei priviri în interior. Care este misiunea companiei – de ce s-a înființat, care este viziunea –, care este scopul ei, ce vrei să creezi în această lume și care sunt valorile tale – care sunt pilonii care îți susțin misiunea și viziunea? Acestea nu rămân mereu la fel, se schimbă, în funcție de numeroși factori. Cred că e momentul să-ți aloci timp ca, împreună cu echipa ta de management, să verifici care sunt misiunea și viziunea actuale, care sunt valorile după care vă ghidați în afaceri și să faci această aliniere chiar ASTĂZI.
Dacă vrei să construiești un brand personal puternic, verifică modul în care tu te percepi și modul în care te percep cei din jur. Te invit să faci un audit de imagine publică. Să verifici cum se vede compania ta în interior și în exterior, la clienți, furnizori, parteneri de afaceri, cum se vede ea pe Internet, într-o căutare pe Google și pe rețelele sociale. Reflectă ceea ce ați vrut să transmiteți? Este o imagine suficient de puternică? Îți rămâne în minte? Care sunt cuvintele cheie cu care ai asocia compania ta, după ce ai citit tot ce scrie despre ea în primele trei pagini de căutări? Care sunt mesajele cheie care reies din poziționarea voastră pe Internet? Reflectă ele realitatea? Mesajele pleacă de la voi sau sunt construite de terți?
Dacă mesajele cheie nu reflectă realitatea sau o reflectă numai parțial, asta este din cauză și pentru că orice proces de comunicare are nevoie de o fundație solidă. Această fundație solidă se numește strategie de comunicare.
Dacă tu nu te ocupi de comunicarea ta, a companiei tale și nu îți spui povestea, alții o vor face în locul tău, iar rezultatele pot fi departe de ceea ce îți dorești.
Strategia de comunicare
Există câțiva pași obligatorii în realizarea strategiei de comunicare. Aceștia sunt:
– analiza imaginii actuale (de unde pornim?);
– analiza imaginii competitorilor (cum se promovează ei, ce mesaje cheie au etc.);
– analiza companiei/companiilor admirate;
– analiza SWOT (puncte tari, puncte slabe, amenințări, oportunități);
– stabilirea obiectivelor de comunicare (unde vrem să ajungem?);
– stabilirea mesajelor cheie;
– stabilirea direcțiilor strategice în comunicare (cum?);
– stabilirea tacticilor de relații publice (cum – detaliat?);
– plan de comunicare și buget;
– evaluarea rezultatelor și ajustarea periodică a strategiei.
Cred că este timpul să explicăm două lucruri esențiale. Primul se referă la cum faci analiza imaginii publice a brandului personal. Cauți pe site, pe Google, pe canalele de social media, în newsletterele publice, în campanii (primele două – maximum trei pagini) referirile la numele tău și/sau al companiei pe care o reprezinți. La final, este timpul să scrii concluziile, iar pe baza lor poți construi un plan de repoziționare. Al doilea lucru pe care simt nevoia să-l explic este legat de modul în care stabilești mesajele cheie al companiei tale. O companie poate rula maximum trei mesaje cheie în paralel, dar, dacă nu ai avut niciodată un mesaj cheie, atunci recomandarea mea este să începi cu unul singur.
Un mesaj cheie bine ales
Mesajul cheie este acea sintagmă prin care vrei să fii identificat rapid de mintea celui care aude prima dată numele firmei tale. Pornește, de regulă, de la ce faci unic, de la ce faci diferit, de la domeniul sau nișa în care ești lider sau inovator, de la beneficiile obiective pe care le aduci în piață. Un mesaj cheie va fi repetat în toate comunicările publice vreme de minimum șase luni.
Dacă, în acest timp, nu s-a întipărit în mintea clienților și potențialilor clienți, comunicarea acelui mesaj cheie va continua. Îți recomand să folosești acest mesaj cheie de fiecare dată când te prezinți și spui numele companiei tale. Fă acest lucru minimum șase luni și o să vezi că rezultatele pot apărea chiar mai repede.
Mesajul cheie este scurt, la obiect, ușor de comunicat. El este bine pus la punct, repetat de câte ori este nevoie și nu este niciodată un slogan publicitar, adică o propoziție de vânzări pe care creierul celui din față ta a învățat deja să o evite din prea multă expunere la reclame. Înainte să începi să-l folosești, testează mesajul cheie pe oameni apropiați, clienți și parteneri de afaceri.
Mai departe, ține cont că nu poți ajunge niciodată o companie cu un brand puternic dacă nu te ocupi și de comunicarea internă și dacă nu te preocupi de ce fel de cultură organizațională dezvolți în compania ta. De ce spun asta? Pentru că eforturile tale de a construi un brand valoros vor fi subminate chiar din interior: de angajați sau foști angajați care merg să lucreze la concurență. Am auzit la un moment dat un trainer spunând că, de fapt, cultură organizațională este ceea ce se vorbește într-o companie când șeful nu e de față. Așa și este.
Simona Dobre,
Managing Partner TAGline
simona.dobre@tagline.ro