Cum reușesc unii antreprenori să crească un business într-un mod sustenabil? Cum reușesc unii lideri să depășească obstacolele apărute pe drum cu seninătate și fără să își piardă motivația? Cum reușesc să ia toate oportunitățile pe care le văd în piață?
Sunt întrebări pe care pe care le-am auzit frecvent în proiectele de coaching cu antreprenori.
Antreprenorii sunt acei oameni capabili să vadă oportunități de a face bani acolo unde alții n-au văzut. În esență, antreprenorul este un creator, un om care-și asumă riscuri, încrezător întotdeauna că ideea lui va avea succes.
Antreprenorii pot fi considerați eroii economiei, deoarece ei creează din nimic și se luptă cu sistemul. Un mit foarte prezent în peisajul românesc al antreprenoriatului este cel al liderului individualist – un erou carismatic, care, adesea, face lucrurile de unul singur. Adevărata poveste este că niciun antreprenor care se bucură de notorietate nu a construit o afacere de succes de unul singur – aceasta fiind rezultatul unei munci de echipă. Nu poți duce la bun sfârșit un proiect de unul singur, nimeni nu este specializat în toate domeniile, iar într-un business ai nevoie de mai mulți specialiști.
În antreprenoriat, ai nevoie de cel puțin trei oameni, ca să construiești o afacere cu potențial: unul care să cunoască foarte bine produsul/serviciul, un foarte bun specialist în marketing și vânzări și un contabil excelent, care să jongleze cu cifrele. Niciun antreprenor nu poate avea cunoștințe în toate aceste domenii, indiferent câte calificări ar avea. Adesea, antreprenorul se identifică fie cu produsul, fie cu serviciul respectiv.
În același timp, această identificare îl orbește – crede că îl va cuceri pe client prin prisma pasiunii sale pentru produs/serviciu. Uneori, chiar reușește să convingă unul-doi clienți, dar o afacere nu se construiește cu un singur client. Se construiește cu 100, 1.000, 10.000 de clienți. Fiecare lider are nevoie de un om care să aibă competența de a atrage 100 de potențiali clienți și de unul care să gestioneze fluxurile financiare necesare.
Mulți antreprenori nu pun, însă, accent pe marketing, susțin că n-au fonduri de investit în promovare. De cele mai multe ori, însă, nu este o problemă de bani, ci de faptul că încearcă să facă totul singuri, fără să ceară ajutor specializat.
Colaborare
Managerii pot crede în delegarea muncii lor către subordonați, dar se bazează prea mult pe propriile lor abilități, așa că intervin și se ocupă de probleme la primul semn de dificultate, iar subordonații nu apucă niciodată să câștige suficientă experiență pentru a se descurca singuri.
Există multe soluții ce par să funcționeze eficient, dar care, în timp, îi lasă cu sentimentul apăsător că nu prea s-au ocupat de rezolvarea problemei. Problema o reprezintă chiar modul în care antreprenorul își ocupă rolul de vizionar, de arhitect, de învățător.
Am întâlnit foarte puțini antreprenori conștienți de aceste roluri. De foarte multe ori, văd afaceri care o duc bine, însă potențialul lor ar fi mult mai mare dacă viziunea ar fi împărtășită, dacă organizația ar fi bine structurată, cu angajați cărora li se dă încredere și sunt împuterniciți. Să le dai oamenilor putere, într-o organizație nestructurată corespunzător, poate fi contraproductiv. Dacă oamenii nu împărtășesc o viziune comună, principii comune de lucru în organizația respectivă, împuternicirea lor nu va face decât să crească stresul și frustrarea, de ambele părți.
Așadar, antreprenoriatul reprezintă, mai degrabă, un stil de viață, un soi de călătorie. Pornești pe drum, încerci să faci față provocărilor, iar, în final, supraviețuiești ori ba. Ca să tinzi spre reușită, ai nevoie să-ți cunoști limitele și să te antrenezi pentru a le depăși.
Autoreglare
Provocarea cea mare pentru un antreprenor este să ai repere și să poți și singur să îți dai un feedback sincer, pe drumul pe care ești! Acest proces se numește autoreglare. Poate fi util să creezi un spațiu fizic și mental, separat de cursul activităților tale propriu-zise, care să conducă la o gândire reflexivă și strategică.
Antrenând lideri, am învățat că una dintre principalele caracteristici care contribuie la performanța lor nu este că au descoperit cum să stea mereu pe linia de plutire a rezultatelor bune, ci că și-au dezvoltat mușchiul/simțul de a conștientiza când situația se deteriorează, ca, apoi, să revină repede pe linie. Din perspectiva mea, cel mai bun mod de a-ți dezvolta acest simț este să te dai un pas în spate, periodic, și, în mod sincer, să îți adresezi câteva întrebări despre ceea ce faci, cum faci, ce repere ai întâlnit pe parcurs și ceea ce poți să faci diferit.
Pe cât de simplu sună acest proces, pe atât de mulți îl ocolesc. De fapt, nu știu dacă evită procesul, sau confruntarea cu propriile răspunsuri la întrebări…
Deci, ești pregătit să începem?
Calitățile antreprenoriatului sustenabil:
Colaborare
Încredere
Oportunitate
Potențial
Rezultate – sunt centrat pe rezultate?
Centrarea pe rezultate este un concept diametral opus aceluia de centrare pe obiective. Un rezultat este ceea ce am obținut când am ajuns pe linia de sosire – obiectivul este ținta care trebuie atinsă.
Dacă nu acționezi cu rezultatele în minte, vei genera mai multe acțiuni decât este necesar și vei genera greșeli care au nevoie de alt timp și acțiuni pentru a fi reparate.
– Ce am realizat până acum?
– Care sunt reperele pe care le-am atins?
– Cât mai am până la rezultatele finale?
– Sunt pe drumul cel bun?
– Este problema de care mă ocup adevărata problemă?
– Este mișcarea în sincron cu direcția?
– Am nevoie de schimbare?
S-ar putea să întâmpini o rezistență, în timp ce citești sau răspunzi la întrebări. Cea mai mare rezistență vine din impulsul executării. Cu cât te gândești mai mult să te oprești, cu atât e mai probabil că e important să finalizezi.
Autenticitate – sunt sincer cu mine?
– Muncesc ușor (ca nivel de efort), sau mă chinui?
– Îmi place ce fac? Muncesc într-o manieră care îmi dă satisfacție?
– Reflectă munca mea ceea ce sunt eu ca om?
– Sunt corect?
– Grija pentru salariu sau pentru promovare mă împiedică să fac sau să spun ceea ce cred?
Când te dai un pas înapoi, devii mai conștient. Vezi lucruri pe care poate ai prefera să nu le vezi. Propriile greșeli devin mai vizibile, la fel și obstacolele.
Managementul timpului – agenda mea este în concordanță cu direcția asumată?
Gestionarea și conștientizarea timpului sunt vitale pentru atingerea rezultatelor. Văd, aici, frecvent, abordări fie prea structurate, fie prea haotice, fără a avea o aliniere între alocarea timpului și priorități.
– Cum îmi petrec timpul?
– Am o aliniere între alocarea timpului și priorități?
– Care a fost agenda mea pe ultima lună? A fost aliniată cu prioritățile stabilite?
Viziune – care este viziunea cea mai îndrăzneață/ambițioasă pe care o am?
Comunicarea viziunii într-un mod simplu, ușor de înțeles și asumat de toți actorii pertinenți implicați este „Nordul” spre care ne îndreptăm cu toții. Ajută la setarea priorităților, indiferent de poziția ocupată în organizație – poate fi vorba de viziunea pentru o organizație (dacă ești liderul uneia), a unei echipe sau a ta, personală.
– Cât de clar și des am comunicat viziunea mea?
– Am fost coerent și în linie cu ea în tot ceea ce am declarat?
– Dacă m-aș transpune în locul colegului X, ce am înțeles din viziune? Este simplă? Mi-am asumat-o? Are sens pentru mine?
Succesor – am un succesor?
Văd, frecvent, cum liderii nu se implică activ în a dezvolta un succesor, deoarece le este greu să delege și să aibă încredere, însă, astfel, devin un punct cheie foarte strâmt, prin care trec toate deciziile – strangulând astfel procesul decizional.
– Am cel puțin o persoană în minte care ar putea fi succesorul meu?
– Îi dau suficiente proiecte/sarcini provocatoare acestui om?
– Ce am eu în comun cu el? L-am ales pentru motivele corecte?
– Deleg suficient de mult? Deleg persoanelor potrivite?
– Au colaboratorii mei suficientă autoritate pentru a atinge rezultatele dorite?
Dezvoltarea colaboratorilor – oamenii din jurul meu sunt la același nivel cu mine?
Mulți manageri, dar și specialiști, uită frecvent să dea feedback, așteptând evaluarea de sfârșit de an pentru a spune ceea ce își mai amintesc.
– Dau feedback direct oamenilor din subordine sau colaboratorilor?
– Ei îmi dau mie feedback?
– Oamenii din jurul meu mă contrazic? Vin cu idei noi peste ideile mele?
– Ascult oamenii din jurul meu? Ei mă ascultă pe mine?
– Câte din ideile dintr-o ședință sunt ale mele și câte ale lor? Sau câte idei exprim într-o ședință?
Presiune – pun presiune pe mine sau pe ceilalți?
Comportamentul unui om și al unui lider, în special, în condiții de stres, indică foarte mult despre ceea ce este de fapt. Poate el însuși pune presiune sau acceptă presiunea altora.
– Care sunt situațiile în care mă simt presat?
– Cum mă manifest în aceste situații?
– Pun presiune pe colaboratorii mei? Le permit lor să pună presiune pe mine?
Evaluare și aliniere organizațională
Structura actuală este cea mai eficientă pentru atingerea obiectivelor? Mediul se schimbă în permanență și liderii au nevoie să creeze structuri care să se alinieze cu aceste schimbări.
– Dacă ar fi să regândesc structura organizației, cum ar arăta?
– Este cea mai eficientă structură?
– Unde sunt pierderile cele mai mari?
– Cine atrage cea mai mare atenție?
– În cazul în care colaboratorii mei ar fi să gândească structura organizației, cum ar arăta din perspectiva lor?
Să te oprești din muncă pentru a reflecta nu înseamnă pasivitate sau pierdere de vreme. Este vorba despre o schimbare de viteză în gândire, de o detașare a minții, pentru a se angaja într-un nivel superior. Organizarea este șansa ta de a-ți aduna gândurile, de a da coerență planului tău de acțiune, de a seta prioritățile și de a creiona o succesiune a activităților. Dar, ca să obții rezultate, ai nevoie să acționezi. Iar cel mai potrivit moment de acțiune este cel cu mintea limpede. Când scopul și următorii pași sunt clari, te simți mai bine conectat și aliniat cu tine însuți.
Deci, ce pui în practică începând de mâine din răspunsurile pe care le ai?
Când este următorul moment în care îți planifici să faci, din nou, un pas înapoi?
Rodica OBANCEA
Executive & Team Coach
rodica@rodicaobancea.ro