Mercedes-Benz este o companie ce a inovat în permanență, iar unul din segmentele ce au primit o atenție sporită este cel al dezvoltării tehnologiei necesare pentru a prezenta publicului un sistem autonom de conducere a vehiculelor.
Chiar dacă legislația din majoritatea statelor europene nu permite ca un vehicul să fie complet autonom, dezvoltarea unui autobuz ce poate funcționa în acest regim este o mare realizare.
Autonomi prin Amsterdam
Cu ocazia unui eveniment organizat de către constructorul german în Olanda, am putut fi pasageri într-un autobuz prototip, ce a rulat pe un traseu al transportului public din Amsterdam. Acesta a avut un șofer profesionist pe scaunul șoferului, însă nu a fost nevoie, nici măcar o dată, ca acesta să preia controlul autobuzului.
Linia pe care a circulat acest autobuz s-a numit Bus Rapid Transit Router, fiind o rută de legătură între zona apropiată aeroportului Schiphol și orășelul periferic Haarlem. Lungimea traseului a fost de aproximativ 20 km, ce au fost parcurși în 30 de minute. Autobuzul s-a comportat ca și cum ar fi fost condus de o persoană dedicată, a oprit în stații și la semafoare, a comunicat wireless cu infrastructura și, atunci când situația o permitea, schimba culoarea semafoarelor, pentru a-și crea prioritate și a fluidiza traficul.
În situația în care apare un obstacol neprevăzut, precum o persoană ce intenționează să se interpună pe traseul autobuzului, lucrurile se desfășoară normal. Mașina încetinește și, apoi, oprește, până când pericolul dispare, după care repornește pe traseu. Acest fapt este posibil grație tehnologiei proaspăt apărute și implementate pe camioanele Mercedes-Benz, Highway Pilot Connect. Sistemul care permite, de asemenea, rularea pe autostrăzi în regim semi-autonom a unui camion „greu”, a fost adaptat pentru aplicația de transport public, fiind completat de o serie de elemente precum radare și camere împrumutate din segmentul turismelor.
Avantajul folosirii și adaptării tehnologiei existente deja pe vehiculele din grup se va resimți în prețul de achiziție, acesta devenind, astfel, competitiv. Toate aceste elemente însumate vor rezulta un Total Cost of Ownership mic și, de asemenea, competitiv.
Cum a fost posibil?
Sistemul de control al acestui autobuz semi-autonom (nu că nu s-ar „descurca” singur, dar legea cere încă să existe și un șofer) poartă numele de CityPilot. Pentru a realiza acest proiect, autobuzul a fost echipat cu un sistem de radare de înaltă fidelitate, cu rază scurtă și lungă, și 12 camere video, ce facilitează recunoașterea semnelor de circulație, a pietonilor și a obstacolelor de pe rută.
Sistemul de navigație al autobuzului este legat la satelit, existând în permanență conexiune wi-fi, prin care controlul acestuia este extrem de precis. Mulțumită amprentei puternice a tehnologiei, vehiculul a fost capabil să gareze cu precizie în stații, oprind cu acuratețe, la câțiva centimetri de bordură. Viteza maximă de rulare în regim semi-autonom cu CityPilot este limitată la 70 km/h, din motive de siguranță.
Venit din viitor
Deși pare un „călător în timp”, Future Bus are și o legătură strânsă cu realitatea. La baza acestui proiect stă un model Citaro, propulsat de motorul OM 936, cu o cilindree de 7,7 l și o putere de 300 CP, având dimensiunile de 12.135/2.550/3.120 mm (L/l/h). Nu numai tehnologia este de evidențiat la FutureBus, ci și aspectul acestuia. Design-ul futuristic este evidențiat de ramele iluminate ale elementelor ornamentale, acestea având nu numai un rol estetic ci si unul practic. Atunci când autobuzul este condus de un șofer, culoarea ramei este albă, iar când sistemul CityPilot este în control, iluminarea ramei devine albastră, astfel participanții la trafic pot ști cine este „la comandă”.
Confort și relaxare
Acest „cod” de lumini este prezent și la interior, pasagerii fiind și ei informați dacă se rulează în regim semi-autonom. În ceea ce privește numărul de locuri pe scaune, oferta nu este foarte generoasă, fiind disponibile numai 14, împărțite în 3 zone, așa cum este, de altfel, structurat și interiorul autobuzului.
Pe zona centrală, în partea superioară laterală sunt amplasate ecrane de dimensiuni generoase, ce îi informează pe călători în legătură cu localizarea pe hartă, eventualele întârzieri sau numele stației următoare. Zona „lounge”, aflată în partea din spate a autobuzului, este destinată celor care călătoresc pe distanțe mari, aceștia beneficiind de mult spațiu, de conectivitate wi-fi (asemenea restului autobuzului) și de port-uri USB, pentru a își putea încărca device-urile mobile.
Unul dintre scopurile celor de la Daimler Buses este acela de a îi convinge pe oameni să renunțe, pe cât posibil, la mașinile personale, pentru o fluidizare a traficului, oferind călătorii mai confortabile și scoțând în evidență atmosfera relaxantă oferită de habitaclul autobuzului.
Discutând despre proiect, poate fi categorisit ca o operă de artă; rămâne de văzut cum va arăta, spre exemplu, acest interior „spațial” și câte locuri pe scaune va avea atunci când Future Bus va deveni produs de serie. Estimarea pentru intrarea în producția de serie este pentru 2018, iar, până în 2020, investițiile în segmentul sistemului de conducere autonom ale grupului Daimler se anunță a depăși 200 milioane euro. Ne îndreptăm către altă lume…
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro
Amsterdam, Olanda