Compania americană Nikola Motor Company a anunțat, pentru sfârșitul acestui an, lansarea unui camion cu 100% emisii zero, denumit Nikola One. Producătorul se laudă că este vorba despre singurul vehicul comercial greu electrict cu emisii zero care poate transporta sarcini e până la 40 t pe o distanță de peste 1.500 km fără a se opri pentru realimentare. După care are nevoie doar de 15 minute pentru reîncărcare, înaintea unei noi curse de 1.500 km.
Pentru noul camion, Nikola a anunțat, în urmă cu două luni, rezervări în valoare de nu mai puțin de 2,3 milioane USD, pentru peste 7.000 unități. Programul de leasing pentru acest camion ajunge să coste aproximativ 4.000-5.000 USD pe lună, în funcție de configurație sau de opțiunile clienților. Contractul include și combustibilul pentri primul milion și jumătate de kilometri. Și asta în condițiile în care un diesel convențional, pe drumurile americane, consumă combustibil în valoare de aproximativ 400.000 USd și atrage costuri de întreținere de încă 100.000 USD pe această distanță.
100% electric
Nikola One este echipat cu un motor electric capabil să dezvolte 336 CP și cu reducție duală de treaptă pe fiecare roată (6×6). În această combinație, camionul oferă peste 2.000 CP, un cuplu de peste 5.000 Nm înainte de reducția de treaptă și aproape 116.000 Nm de cuplu net după reducție. Cele șase motoare electrice ale camionului produc un nivel superior de putere, de cuplu, tracțiune și forță de frânare decât în cazul oricărui moel convențional de pe piață.
Camionul încorporează un sistem de suspensie creat pe baza liniei de produse pentru tracțiune integrală Meritor ProTec High Mobility Independent Suspension. Este vorba despre o suspensie integral independentă, care crește confortul la volan, reduce vibrațiile și diminuează oboseala șoferului. Aceste avantaje sunt obținute printr-o geometrie a suspensiei strict controlate, prin reducerea masei componentelor atașate la nivelul roților și prin amortizoarele cu arcuri pneumatice, cu senzori de poziție.
Baterii și autonomie
Motoarele electrice ale modelului sunt alimentate prin intermediul unor baterii litiu-ion de 320 kWh (peste 30.000 celule de litiu), care sunt încărcate prin intermediul unei turbine de bord, cocepute de către Nikola Motor Company. Această turbină produce aproape 400 kWh de energie „curată”, care permite camionului să urce o pantă cu un gradient de 6% cu o viteză maximă de 104 km/h.
La coborârea pantei, cele șase motoare absorb energia de frânare care, în mod normal, se pierde, și o trimit înapoi către baterii. De asemenea, turbina încarcă automat bateriile, atunci când este necesar, și elimină necesitatea alimentării la priză. Nu în ultimul rând, turbina poate fincționa și cu benzină, diesel sau gaz natural.
Vectorizarea cuplului
Deoarece există câte un motor electric pe fiecare roată, software-ul Nikola One oferă un control dinamic pentru fiecare dintre ele. Acest proces se numește „vectorizarea cuplului” și este realizat prin cntrolul vitezei i cuplului fiecărei dintre cele șase roți independent una față de cealaltă, în orice moment.
Prezentate în premieră, hardware-ul și software-ul de vectorizare vor permite viraje sigure, vor dubla forța necesară opririi, vor îmbunătăți tracțiunea și vor reduce uzura anvelopelor și a componentelor. Această tehnologie nu este disponibilă cu un tren de rulare convențional, propulsat de către un motor diesel.
Cabină… SF
Dar NMC a avut în centrul preocuărilor sale și șoferul, oferindu-i acestuia o cabină cu 30% mai mare, crescând, în același timp, coeficientul aerodinamic și reducându-l pe cel de frecare cu aproape 5% față de camioanele aflate pe piață.
Cabina prezintă o ușă glisantă, un frigider cu congelator asemănător cu cele din apartamentele noastre, climatizare controlată electronic, ecran digital de 15 inch pentru infotainment, display de instrumente de 10 inch, wi-fi (desigur, nu putea lipsi!), parbriz panoramic, două paturi confortabile, cuptor cu microunde și televizor cu ecran de 42 inch. Toate acestea sunt alimentate tot prin intermedul motorului de 320 hWh, nefiind necesar niciun alt sistem auziliar. Șoferul poate petrece și o săptămână întreagă la bord fără a consuma bateriile suficient încât să intre turbina în funcțiune.
Nu în ultimul rând, NMC a realizat toate preparativele necesare, la nivel de hardware și software, ca Nikola One să fie compatibil cu principiile conducerii autonome, fără șofer și pentru a intra în orice convoi. Tehnologia Virtual Hitch / Fleet Convoy, proiectată de către NMC, este în curs de dezvoltare și va fi introdusă pe piață în următorii ani.
Aproape că sună prea frumos ca să fie adevărat! Așteptăm cu interes lansarea acestui model pe piața comercială!
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro
Foto: Nikola Motor Company