Pe parcursul anului 2016, Renault Trucks s-a implicat activ în omagierea lui Marius Berliet și în celebrarea istoriei oamenilor care au contribuit, din Vénissieux, Saint-Priest şi suburbiile Lyon-ului, la răspândirea renumelui camionului francez. Leagănul mărcii Renault Trucks, uzina de la Lyon continuă să proiecteze și să construiască soluțiile transporturilor de mâine.
Marius Berliet a luat, în 1915, decizia de a cumpăra un număr mare de terenuri în Estul Lyonului și de a construi o uzină de producție la Vénissieux.
Capacitatea fabricii de la Monplaisir fiind depăşită, el avea nevoie de spațiu pentru a-și realiza ambițioasele proiecte, respectiv pentru a răspunde cererii presante de camioane și a contribui la eforturile de război, prin producția de arme pentru Armata Franceză, în timpul Primului Război Mondial.
Berliet se confrunta cu o provocare uriașă: în timp record, trebuia să proiecteze, să construiască și să echipeze uzina, în același timp cu începerea producției. După ce a câștigat acest pariu, etape succesive de extindere au ridicat suprafața totală a fabricii la 387 de hectare, în ajunul celui de-al Doilea Război Mondial.
Un oraș industrial
Dar Marius Berliet nu avea intenția să construiască doar o simplă uzină: „Singura motivație a eforturilor mele este dorința arzătoare de a-mi realiza, în sfârșit, visul vieții mele: cel de a crea un oraș industrial vast și înfloritor”. Această viziune a dat naștere Orașului Berliet (Cité Berliet) în 1917, legat strâns de funcționarea uzinei. Acest orășel autonom cuprindea locuințe, o școală, o creșă și o fermă.
Astăzi, sediul din Lyon reprezintă inima Renault Trucks și este o componentă cheie a facilităților industriale globale ale Grupului Volvo, din care Renault Trucks face parte începând din 2001.
Adăpostește o forță de muncă de peste 4.000 de angajați, într-o fabrică cu o suprafață de 180 hectare, împărțită între municipalitățile Vénissieux și Saint-Priest. Fabrica găzduiește o uzină de asamblare motoare, una de asamblare punți și osii, o presă pentru metal și un centru logistic pentru piese de schimb. În plus față de sediul central al Renault Trucks și al echipei manageriale globale, sediul din Lyon adăpostește numeroase activități conexe, inclusiv departamentul de cercetare, cu 1.300 de angajați.
Acesta este destinat în principal dezvoltării camioanelor de tonaj mediu și a motoarelor acestora, precum și a soluțiilor de transport pentru zone urbane. Un studio de design se laudă cu o echipă de designeri internaționali cărora li se datorează designul noilor game de camioane Renault Trucks, lansate în 2013 și a căror navă amiral, Renault Trucks T, a fost desemnată Camionul Internațional al Anului 2015.
Sărbătoare în stil franțuzesc
Pentru a-și celebra centenarul, sediul din Lyon este pătruns de spiritul sărbătoresc și organizează o serie de evenimente, pentru a pune în lumină această organizaţie și oamenii săi.
În primul rând, familiile angajaților sunt invitate să realizeze un tur al uzinei, pentru a vedea la lucru oameni cu diferite meserii, inclusiv în fabrica de motoare, la presă, în cadrul echipelor logistice și la forje. Un autobuz Berliet din 1968, special renovat pentru această ocazie, transportă vizitatorii dintr-o locație într-alta.
De asemenea, o expoziție de fotografii istorice și contemporane urmărește istoria uzinei și a clădirilor, de-a lungul deceniilor. Expoziția, care a fost organizată alternativ în cele trei restaurante, este instalată acum în holul de intrare de la Vénissieux.
Tot în contextul acestei aniversări, Monique Chapelle, vicepreședinte al Fundației Berliet, a susținut o conferință, în Amfiteatrul Paul Berliet, de la Saint-Priest, pe data de 4 octombrie 2016. Și-a ilustrat cuvintele cu documente, majoritatea împrumutate din arhivele Fundației Berliet, și a demonstrat puternica implicare a femeilor din regiunea Rhône-Alpes în eforturile de război, între 1914 și 1918.
De asemenea, Renault Trucks și-a împrumutat zidurile artistului lionez de graffiti Franck Asensi, cunoscut sub numele de „Impackt”. El a produs o operă de 450 mp care retrasează istoria de 100 de ani a instituției, pe o lungime de 80 m. Artistului i-au trebuit trei luni să realizeze această pictură.
Shuttle fără șofer
În fine, privind către viitorul fabricii și către transportul viitorului, organizaţia de la Lyon a realizat, între 24 octombrie și 23 noiembrie, demonstrații cu NAVYA ARMA, un vehicul în întregime electric, autonom, destinat transportului public. Acest shuttle inteligent, fără șofer, poate transporta 15 pasageri și călătorește la viteze de până la 45 km/h, în deplină siguranță.
Punctul culminant al sărbătorilor din acest an, o ceremonie aniversară, a avut loc pe data de 10 noiembrie 2016. La eveniment au participat toți angajații facilităților din Lyon, alături de Martin Lundstedt, CEO al Grupului Volvo, și de Bruno Blin, CEO al Renault Trucks.
Renault Trucks T „Real Steel” la BG Transport
Cărăușul francez BG Transport a achiziționat vehiculul T High 520 „Real Steel”. Acest camion Renault Trucks T High 520, care vine cu un motor de 13 litri, a fost customizat în cadrul expoziției IAA 2016 de la Hanovra de către Sven Punke, Marcel Barth și exhipa lor de la Truck Tuning Center. După ce a câștigat un premiu pentru camionul „Avatar”, în cadrul celui mai recent Truck Grand Prix de la Nürburgring, echipa a lucrat asupra camionului T High pe întreg parcursul celor opt zile de expoziție, într-o zonă de 300 mp special rezervată acestei activități, în cadrul standului Renault Trucks. Vizitatorii au putut vedea pe viu evoluția procesului de tuning și au putut observa fiecare etapă a customizării lui „Real Steel”. Interiorul a fost tapițat în piele și iluminat cu LED-uri. Pictura exterioară a fost realizată prin aerografiere și au fost adăugate accesorii de natură să sublinieze robustețea vehiculului.
Gérard Barret, directorul BG Transport, a fost atât de impresionat de stilul acestui vehicul, când l-a văzut, la IAA, încât s-a decis să-l cumpere: „Acordăm o atenție deosebită designului exterior și dotărilor interioare ale camioanelor din flota noastră, deoarece ne dorim ca șoferii noștri să se bucure de cât mai mult confort și să fie mândri de vehiculele lor,” a explicat el. „T High Real Steel este conceput pentru șoferi care iubesc ceea ce fac: este un adevărat cadou să conduci un astfel de vehicul.” Camionul va fi utilizat pentru transportul de mărfuri în Franța și Belgia.
Adaptarea: Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro