Cum faci o achiziţie bună?

Nu urmărind neapărat preţul. Este concluzia specialiştilor care au participat la masa rotundă dedicată logisticii, organizată de revista Ziua Cargo la începutul lunii decembrie.

Nevoia, costul (nu preţul!) şi serviciile oferite de furnizorul de echipamente sunt primele trei cerinţe de luat în calcul la achiziţia unui echipament, enumerate în ordinea importanţei de către participanţii la masa rotundă. Iată elementele asupra cărora au căzut de acord logisticienii şi furnizorii de echipamente în timpul discuţiilor purtate.

Atunci când se ia în calcul achiziţia unui echipament de depozit trebuie pornit de la identificarea activităţilor pe care acesta trebuie să le îndeplinească. Spre exemplu, poate să fie vorba despre ridicat, mutat sau despre pregătirea mărfurilor, elemente care dau clasa de echipament necesară.

Altfel spus, în cazul unui reach truck, trebuie să se ştie la ce nivel trebuie să ridice, ce greutate sau ce lăţime poate să aibă. Odată stabilită cererea, ea se trimite către furnizorii de echipamente, care oferă varianta cea mai apropiată de solicitarea clientului. Este bine ca echipamentul achiziţionat că poată acoperi mai multe divizii ale logisticii sau, altfel spus, să poată fi utilizat şi într-un depozit unde se manipulează hârtie igienică, dar şi într-unul care deserveşte întregul sector FMCG.

Furnizorul trebuie privit ca un consultant

Odată primite, ofertele vor fi verificate atât din punctul de vedere al preţului de achiziţie cât şi din cel al costurilor cu mentenanţa, iar furnizorul trebuie privit ca un consultant. El poate să recomande un alt produs, diferit de ceea ce compania solicită, dar care ar putea avea o productivitate îmbunătăţită. Iar dacă furnizorul propune o altă soluţie în locul echipamentului, iar aceasta se încadrează în buget, rezultatele ar putea fi foarte bune.

Nu trebuie însă uitat că investiţia o suportă, în final, clientul de logistică, pentru că se reflectă în tarife. Este posibil ca acest client final să nu fie dispus să susţină o soluţie sofisticată. El poate impune alegerea unei soluţii mai ieftine din punctul de vedere al costului unitar, rezultatele pe termen lung fiind mai puţin importante.

Până la urmă, achiziţiile se fac pe baza unor promisiuni sau a unui istoric, iar faptul că echipamentul respectiv onorează sau nu promisiunile făcute de către producător nu se poate constata decât după un timp. Se poate întâmpla inclusiv ca, după o perioadă scursă de la achiziţia mai multor echipamente de la acelaşi producător, să constaţi că o parte dintre acestea respectă promisiunile făcute la momentul achiziţiei, dar altele nu. În acest context, are loc o discuţie cu producătorul, iar experienţa aceasta devine parte din elementele de luat în calcul la următoarea achiziţie. Până la urmă, aşa se învaţă…

În final, dialogul contează

Trebuie să se ţină cont inclusiv de rezistenţa la schimbare care se poate manifesta în depozit o dată cu introducerea unei soluţii noi. Întotdeauna există un procent de 20-30% care agită spiritele şi încearcă să facă valuri, care însă se liniştesc după un timp. Altfel spus, aşteptaţi-vă, în prima săptămână după achiziţie, la o ploaie de reclamaţii din partea lucrătorilor din depozit.

Sunt însă şi profesionişti a căror părere contează. Există situaţii în care stivuitoriştii pot scoate în evidenţă provocările de care trebuie să se ţină cont în configurarea echipamentului care va face obiectul achiziţiei.

Şi între toate aceste detalii tehnice, un lucru rămâne esenţial: dialogul. Atât beneficiarii de echipamente cât şi furnizorii lor nu trebuie să uite că, atât timp cât este dialog, se poate găsi o soluţie. Furnizorii şi clienţii se află, de fapt, în aceeaşi barcă, pentru că, odată vândute, echipamentele trebuie să fie întreţinute. De aceea trebuie să lucreze împreună!

Pentru companiile cu flote mici, costul devine mai puţin important decât opţiunea de înlocuire în momentul în care echipamentul se strică. Condiţia ca beneficiarul să primească altceva în schimb în perioada în care are utilajul imobilizat este esenţială.

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.