Un camion este lovit de către un altul. Din fericire, nimeni nu este rănit astfel încât lucrurile pot merge înainte fără probleme notabile, însă… Camionul vinovat nu are o poliță RCA valabilă, iar firma care îl deține (cu o flotă importantă de autovehicule) îi propune păgubitului să utilizeze RCA-ul unui alt camion.
Ce ați face dacă ați fi în locul celui lovit?
Piața RCA a ajuns în pragul colapsului și astăzi se încearcă găsirea unor soluții rapide de redresare. Se pare că am ajuns să avem cele mai mari tarife pentru RCA din întreaga Uniune Europeană.
Să fie de vină pofta nemăsurată de profit? Societățile de asigurare spun că aceste tarife sunt calculate să acopere riscurile actuale, în condițiile în care, în ultimii ani, daunele au fost de aproximativ 130% din încasări (în fiecare an). Sumele, unele spectaculoase, aprobate în justiție pentru vătămări corporale, accidentele produse în străinătate (există țări unde nu există limită pentru despăgubiri pe RCA/carte verde), tarifele prea mari percepute de service-uri în cazul reparațiilor acoperite de asigurări și, bineînțeles, fraudele sunt cauze vehiculate pentru situația actuală.
Totuși tarifele au rămas jos ani la rând din cauza unor societăți de asigurare care vânau cotă de piață și lichidități, având grijă să limiteze și să întârzie plățile la limita legii și chiar dincolo de aceasta.
Deci, statul este de vină că le-a permis să funcționeze acestor entități?
ASF ar fi trebuit să acționeze prompt, să analizeze diferențele suspect de mari de tarif practicate de diferite societăți de asigurări, în condițiile în care era vorba despre același produs.
Dar asigurații? Știam cu toții ce se întâmplă! Un RCA mai ieftin era, bineînțeles, legal, dar, în caz de accident, păgubitul avea de așteptat după bani… mult!
Acum, o nouă problemă majoră apare în fața transportatorilor. Este o nouă șansă de a activa conceptul de „împreună“, ca și în cazul diurnelor.
Totuși, de această dată, unitatea în opinii, voci și mai ales acțiuni este departe de a fi atinsă. Și tocmai din acest motiv rezolvarea problemei RCA ar putea să întârzie. În așteptarea refacerii unității, merită să cugetăm la câteva aspecte.
Suspiciunile de evaziune fiscală au fost cele care au creat problema diurnei. Problema s-a rezolvat – evaziunea continuă, iar asta înseamnă concurență neloială.
RCA să sperăm că va fi readus la tarife firești cât mai curând, dar încheierea de polițe de asigurare obligatorie doar pentru o parte din flota deținută nu reprezintă o soluție acceptabilă – din nou sursă de concurență neloială.
Nu poți să nu simți un gust amar când știi că ai în tabăra ta patroni care folosesc aceste metode, doar pentru că sunt destul de „legale“ pentru a nu fi prinși.
Imaginea breslei în ansamblu contează și afectează pe toată lumea.
Nu doar cauzele strict economice determină companiile de asigurări să practice astăzi tarife aberante în relația cu transportatorii, ci mai ales lipsa încrederii că această relație poate fi un business sănătos.
Este ca și cum un client pe care îl cunoașteți ca fiind extrem de dificil vă cere o cotație. Sunteți transportatori și bineînțeles că îi trimiteți o ofertă, dar oare ce tarif veți propune?
Este sfârșit de an și acesta este poate cel mai bun moment să devenim puțin mai generoși și mai altruiști. Să recunoaștem că majoritatea lucrurilor pe care le prețuim se datorează în importantă măsură unei infrastructuri generale – respectăm cu toții o sumedenie de reguli, cele mai multe dintre ele nefiind scrise undeva. Este ceea ce se cheamă civilizație sau bun simț și funcționează pentru că avem nevoie să fim împreună.
Și dacă te gândești puțin la casa în care locuiești, la mașina pe care o conduci, la școala unde merg copiii, la prietenii pe care îi poți vizita sau la vacanțele unde pleci împreună cu familia, cred că veți concluziona că este bine să te gândești și la ceilalți – merită să fii civilizat chiar și atunci când legea îți permite să nu fii. Chiar dacă asta presupune să plătești un RCA mai scump.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro