Evoluţia continuă a pieţei şi a oportunităţilor privind transportul agabaritic au generat la nivelul grupului Holleman o strategie care se bazează atât pe diversificarea pieţelor abordate cât şi a ramurilor economice de desfăşurare a activităţii.
Holleman este astăzi prezent cu filiale în Bulgaria, Ucraina, Serbia, Ungaria și Moldova, iar Holleman Project Cargo, divizia de transport agabaritic a grupului, realizează transport intracomunitar, în special pentru acoperirea oportunităţilor pe care le oferă construcţia de eoliene. Abordarea mai multor pieţe este cu atât mai importantă cu cât, în România, proiectele pe segmentul de eoliene se află pe o pantă descendentă.
„Anul acesta am avut maximum 10 eoliene pe piaţa autohtonă, motiv pentru care am decis ca o parte din flota dedicată acestui segment să o transferăm spre Germania, unde facem transport intracomunitar către Austria sau Olanda. Derulăm, în paralel, proiecte în ţările vecine – Ucraina, Bulgaria, Serbia sau Ungaria, unde, de asemenea, avem flote proprii“, a afirmat Cornel Cremeriuc, director comercial Holleman Project Cargo.
El a precizat că, în ciuda problemelor generate de situaţia tensionată cu Rusia, piaţa ucraineană „merge“ în continuare, chiar dacă la un nivel mai redus. Există proiecte, care nu au fost deocamdată demarate, dar directorul comercial al Holleman Project Cargo şi-a exprimat optimismul în acest sens.
Cu interes este privită şi piaţa din Kazahstan, care poate oferi oportunităţi interesante pentru transportul agabaritic. „Studiem piaţa din Kazahstan, am ofertat şi am făcut analize de traseu. Vizăm, în primul rând, eolienele, dar, odată ce vom avea o filială locală, vom fi deschişi la toate cerinţele pieţei. Într-o primă etapă, avem mare încredere în eoliene, mai ales că există şi susţinere publică din partea Guvernului kazah“, a menţionat Cornel Cremeriuc.
Calitate versus preţ
În România, preţul dictează încă pe piaţa autohtonă de transport agabaritic, după ce criza economică a aşezat calitatea serviciilor pe un loc secund.
„Chiar în condiţiile în care calitatea contează, ea cântăreşte mai puţin decât în perioada 2008-2009, spre exemplu. Preţul dictează. Cu toate că vorbim de transportul unor echipamente scumpe, cum este cazul eolienelor, clienţii nu-şi mai iau măsuri de siguranţă. Ei ar trebui să fie preocupaţi de modul în care se desfăşoară cursa contractată, să se intereseze cu privire la existenţa escortei din partea firmei, a poliţiei, a autorizaţiilor…“, a apreciat directorul comercial al Holleman Project Cargo, arătând că există probleme importante privind modul în care se stabilesc tarifele pentru autorizaţii în România, la care se adaugă presiunea pe care o generează concurenţa neloială exercitată de firmele care decid să facă transport fără autorizaţii.
„Ar fi foarte bine dacă, la încărcare, s-ar verifica autorizaţia, aşa cum se face în Germania, ţinând cont de impactul semnificativ al concurenţei neloiale. Totodată, o mare problemă o reprezintă preţul autorizaţiei pentru România. În state precum Germania, Austria, Franţa, Olanda sau Belgia, vorbim despre tarife fixe pentru autorizare, cu condiţia să declari exact tonajul încă de la început. În România, orice tonă contează, plătindu-se într-un an mai mult decât în 10 într-o ţară vestică“, a explicat Cornel Cremeriuc.
Mirajul comunităţii
În transportul agabaritic, şoferul este un element extrem de important, care poate face diferenţa în cazul unor situaţii deosebite întâlnite pe traseu. Ca şi în transportul de mărfuri generale, şi în ramura agabaritică, şoferii au migrat către munca în comunitate, iar începând de anul trecut fluctuaţia a crescut, în ciuda salariilor consistente oferite şi în ţară. „Oferim toţi banii ca drepturi salariale, la alb, iar din momentul accentuării fluctuaţiei de şoferi, la angajare apelăm la o serie de teste, atât practice şi teoretice, care, ulterior, se reflectă în eficienţă, consum etc. Cu toate acestea, accentuarea migraţiei şoferilor ridică probleme“, a mai arătat directorul comercial al Holleman Project Cargo.
Cornel Cremeriuc este însă optimist cu privire la evoluţia pieţei internaţionale în acest an. „Chiar dacă primele luni ale acestui an au fost ceva mai slabe faţă de perioada similară a anului trecut, din cauza proiectelor care au început mai târziu, cum este cazul celor din Germania, speranţele legate de acestea pentru 2015 sunt ridicate. Iar planurile de dezvoltare ale companiei nu au stagnat, ba chiar avansează.“
Holleman Agro
Pentru a diversifica domeniul de activitate şi a se dezvolta, în 2014, compania a deschis o nouă divizie, Holleman Agro, având ca obiect de activitate transportul, achiziţia şi comercializarea cerealelor.
„Chiar dacă piaţa cerealelor a fost afectată de secetă şi în materie de comercializare se simte acest lucru, în ceea ce priveşte strict transportul de cereale pentru terţi, lucrurile s-au mişcat foarte bine“, a spus Cornel Cremeriuc. Pentru a demara activitatea în acest domeniu, Holleman Agro a achiziţionat 9 vehicule dedicate, cu bene speciale pentru transportul de cereale vrac. Grupul Holleman are în componenţă diviziile Project Cargo, Inter Trans Logistics, Heavy Lift, Service Camioane şi Agro.
„Chiar dacă este vorba de firme ce lucrează independent, în faţa unui proiect serios, Holleman poate oferi o soluţie completă, ceea ce poate reprezenta un avantaj major faţă de concurenţă“, a concluzionat directorul comercial al Holleman Project Cargo.
Flota Holleman
Holleman dispune de o flotă de aproximativ 100 de unităţi, localizată în Ucraina (14 camioane + trailere, dintre care unul este modular, cu 12 axe), în Bulgaria (11 camioane şi un semitrailer de 10 axe), în Serbia (8 camioane şi un semitrailer de 10 axe) şi în România (60 de vehicule).
Proiecte recente
Chiar dacă majoritatea transporturilor efectuate de Holleman sunt deosebite, prin natura lor, în ultima vreme, compania a ieşit din nou în prim plan. Unul dintre cele mai recente transporturi agabaritice spectaculoase a fost realizat de Holleman pentru Silcotub. „A fost vorba de două piese, nişte cuptoare mai exact, ce au trebuit să ajungă din Constanţa la Călăraşi. Lăţimea lor era de 7,5 m, cât două benzi de circulaţie, iar înălţimea şi lungimea erau de 4, respectiv 9 m. Au fost transportate ambele piese în acelaşi timp, cu escortă din partea Holleman şi a Poliţiei“, a precizat Cornel Cremeriuc.
Un alt transport, de data aceasta către Croaţia, a pus la încercare echipa Holleman. „Un client ne-a contractat pentru a îi demonta şi transporta către Croaţia un ponton modular. Era vorba de o firmă ce activa în domeniul construcţiilor iar respectivul ponton se afla montat în Constanţa. A fost ceva mai dificil să îl desfacem, chiar dacă era vorba de un ponton modular, dar, într-un final, acesta a fost încărcat pe trei vehicule agabaritice şi două camioane normale şi transportat către Croaţia. Toată operaţiunea a durat 9 zile, din care 5 zile alocate demontării și 4 zile transportului.“
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro