Ultima sesiune parlamentară a adus în prim plan adoptarea de către forul legislativ a mai multor acte normative, pe care transportatorii le așteptau de câțiva ani. Modificarea OG 43 privind regimul drumurilor, noile reglementări legate de lupta împotriva pirateriei şi prorogarea termenului privind traseele metropolitane sunt câteva dintre ele. Despre elementele care au stat la baza acestei schimbări de atitudine, am stat de vorbă cu deputatul PSD Lucian Şova, secretar al Comisiei de Transporturi şi Infrastructură şi susţinător al breslei transportatorilor rutieri în Parlament.
Ziua Cargo: Cum puteți caracteriza sesiunea parlamentară tocmai încheiată, din punctul de vedere al domeniului transporturilor?
Lucian Şova: Deși modestă, a fost cea mai bună din ultimii cinci ani. Înființarea Comisiei de Transport și Infrastructură și-a arătat avantajele. Au început să se miște lucrurile nu numai în domeniul transporturilor rutiere, ci și în alte domenii. Am avut pe ordinea de zi reglementări și privind Autoritatea Feroviară și Portul. Realizăm, de asemenea, o anchetă cu privire la activitatea managementului din Administrația Portului Constanța. Sesiunea se încheie pe plus față de multele sesiuni anterioare, datorită faptului că această Comisie de Transport și Infrastructură înțelege prioritățile și nevoia sectorului de a primi atenție, mai mult decât a fost acordată până acum în cadrul Comisiei de Industrie și Servicii. Din acest punct de vedere, putem spune că am reușit să realizăm o serie de lucruri așteptate de mult timp de către transportatori.
Este unul dintre motivele pentru care s-a aprobat și modificarea OG 43 privind regimul drumurilor?
Am avut oportunitatea să putem lucra într-o manieră eficientă la această reglementare și toți colegii din Comisie au înțeles și au fost mai eficienți, deși mulți dintre noi venim de la Comisia de Industrie. Există o emulație la nivelul comisiei actuale, iar motorul Parlamentului este format din multitudinea comisiilor care, până la urmă, prepară actele normative pentru a ajunge la Plen. În ceea ce priveşte OG 43, Plenul nu a fost reticent față de ceea ce a propus Comisia noastră și toate modificările, mai importante sau mai puțin importante, au fost aprobate. De asemenea, am lucrat de manieră eficientă la un amendament pentru transportul de persoane în zona metropolitană și am colaborat foarte bine cu Ministerul Transporturilor din punctul acesta de vedere. În condiţiile în care Comisia a lucrat, a împins lucrurile și la Plen.
Ce noutăți a adus modificarea OG 43?
Din punctul meu de vedere, cele mai importante aspecte sunt legate de AST, toleranțele la cântărire (astfel încât unele erori de cântărire să nu antreneze sancțiuni) și multe altele care țin de regimul drumurilor; de exemplu posibilitatea ca anumite sectoare de drum care traversează municipii și care sunt, conform legii, în administrarea municipiilor, să fie transferate la CNADNR în vederea reparațiilor și să fie redate municipalităților după aceea. Un alt aspect la fel de important ţine de faptul că nicio deviere de circulație generată de lucrări sau calamități să nu poată fi făcută decât pe un drum de aceeași categorie.
În ce stadiu se află actul normativ privind schimbarea statutului angajatului ISCTR?
Aceasta reprezintă o prioritate a Comisiei. Am avansat mult din perspectiva faptului că avem avize favorabile de la Finanțe și de la Transporturi. Suntem în situația în care Guvernul susține această schimbare, astfel încât nu cred că vor mai fi probleme. Vestea bună este că nici din perspectiva salarizării nu se vor produce efecte negative, având în vedere că grila de salarizare va fi cea specifică organelor de control. Astfel, capătă un statut onorabil și plătit corespunzător.
Cum puteţi caracteriza decizia de renunţare la supraacciză?
În cazul supraaccizei, pretind că am fost nașul soluției care a fost adoptată până la urmă de către Parlament, în sensul că, deși reglementarea Codului Fiscal a venit de la Senat fără nicio îmbunătățire a situației privind consumatorii de combustibil, am reușit să conving reprezentanții asociațiilor care au fost și în dialog direct atât cu Guvernul cât și cu Comisia de Buget-Finanțe să fie și coerenți, și aplicați în susținerea punctelor de vedere privind eliminarea supraaccizei. În prima parte a acestui an, reprezentanții transportatorilor nici nu îndrăzneau să se gândească la eliminarea supraaccizei.
Doreau să aducă îmbunătățiri la sistemul de returnare. Am avut discuții cu reprezentanţii asociaţiilor patronale din transporturi şi le-am spus că nu se vor întâlni cu o ocazie mai bună decât acum privind eliminarea supraaccizei. Ne-am sfătuit inclusiv cum să pună problema în discuţiile purtate cu reprezentanţii Comisiei de Buget Finanţe. De asemenea, s-au clarificat lucrurile și în privinţa statutului diurnelor, situaţie în care am sfătuit transportatorii să nu cumva să pronunțe cuvântul „venituri”, ci să dea exemplul comparației între șoferul de autobuz RATB și cel de pe un autocar în transport internațional; amândoi au aceleași responsabilități și transportă călători.
Singurul aspect diferit este faptul că unul vine dimineață la serviciu și pleacă după amiaza acasă, iar celălalt stă plecat de acasă săptămâni sau chiar luni întregi. În aceste condiții, este normal ca orice salariat care pleacă de lângă familie să primească, potrivit legii, diurnă de deplasare. Clarificarea problemei diurnelor reprezintă, de asemenea, un mare succes pe care pretind că îl împart cu reprezentanții transportatorilor, chiar dacă n-am avut implicare directă în această problemă. Avem un parteneriat de succes cu asociațiile patronale.
Ne propunem să definitivăm noul Cod Rutier în cadrul sesiunii care va începe în toamnă. Deja l-am primit în forma lucrată de experți și cred că, până la Crăciun, o să putem scoate un Cod Rutier nou.
Cum apreciaţi colaborarea cu asociațiile patronale?
Fără lipsă de modestie, cred că asociațiile profesionale și-au găsit un interlocutor foarte bun în persoana mea. În măsura în care mi-au ascultat sfaturile privind abordarea pe care ar trebui să o aibă în colaborarea cu membrii Comisiei și în promovarea intereselor pe care le au, am reușit să îi convingem poate și pe cei care erau mai reticenți să introducem propunerile în legislație. Acest lucru s-a reflectat în modificarea OG 43. Am reușit să disciplinăm dialogul, ceea ce este foarte important.
Am obţinut un dialog structurat, fără patimă, care poate fi perceput de manieră echilibrată și de interlocutorii care reprezintă Statul. În trecut, au existat uneori puncte de vedere diferite între asociații, lucru care s-a văzut în cadrul multor discuții, mai ales pe componente de transport pasageri; aici mă refer la prorogarea termenului pentru traseele metropolitane.
De asemenea, am în vedere discuțiile legate de combaterea pirateriei, unde nu toți reprezentanții asociațiilor au avut aceleași interese; unii au reclamat principii, dar nu au fost foarte determinați în a adopta o reglementare care să combată pirateria într-o manieră rezonabilă și de aceea au susținut măsuri poate exagerate, care au fost greu de digerat.
Părerea mea este că, dacă proiectul de reglementare ar fi fost prezentat de la Minister în forma în care a fost adoptată de Comisie, s-ar fi putut obține Ordonanță de Urgență, așa cum se dorise iniţial cu mai bine de un an în urmă. Dar pentru că proiectul suscita unele discuții și pentru că societatea civilă, alta decât transportatorii, a avut rezerve cu privire la textul respectiv, s-a mai pierdut un an.
La ce ar trebui să ne aşteptăm în următoarea perioadă privind procesul legislativ şi viteza cu care vor fi adoptate actele normative privind transporturile în Parlament?
Ca să se ajungă la aceste ultime șase luni de rezultate, se muncește de doi ani, perioadă în care s-a coagulat un curent de opinie favorabil. Iar viteza de promovare a actelor normative va crește în perioada următoare. S-au rodat și asperitățile din Comisie, există consens și nu ne punem bețe în roate foarte tare, ținând cont de grupurile parlamentare din care facem parte.
Suntem o comisie în care majoritatea parlamentară e în minoritate, dar, cu toate acestea, colegii de la liberali nu au pus jocul politic mai presus de interesele transportatorilor. De acum încolo, cred că viteza de promovare a actelor normative va crește; cei de la Comisie neavând alte obiective decât cele din domeniul transporturilor și infrastructurii, au timpul, determinarea și capacitatea de a face lucruri în domeniul acesta. Astfel, cred că încet-încet o să o luăm înaintea Ministerului Transporturilor, pentru că acesta se împotmolește în unele acte normative. Sper ca, în cele trei sesiuni care au mai rămas, să reușim să închidem toate prioritățile acumulate de-a lungul a mai bine de cinci ani.
Meda BORCESCU
meda.borcescu@ziuacargo.ro