Flexibilitate maximă în configurarea autobuzelor, pentru a răspunde cât mai fidel nevoilor de transport, utilizarea carburanților alternativi și, bineînțeles, creșterea capacității de informare prin folosirea internetului sunt câteva dintre soluțiile prezentate cu ocazia Bus Managers Forum 2015.
Evenimentul, aflat la prima ediție, are la bază o alăturare inedită între Bavaria Bus, dealer de autobuze, și Autogari.RO, furnizor de servicii online dedicate transportului rutier de călători. Astfel, transportatorii prezenți la eveniment au primit informații complexe legate de potențiale soluții pentru îmbunătățirea activității.
Practic, Autogari.RO s-a concentrat pe soluțiile de creștere a numărului de pasageri prin utilizarea unor metode moderne de comunicare, rezervare și vânzare a biletelor în mediul online, în timp ce Bavaria Bus a prezentat tendințele în lumea vehiculelor comerciale, evidențiind avantajele noilor tehnologii.
Călătoriile în era digitală
Autogari.RO este unul dintre cei mai mari promoteri ai transportului public auto din România, activând în domeniu de peste 10 ani, perioadă în care s-a observat progresul, inovaţia, organizarea şi viziunea în domeniul transporturilor. Peste 50.000 de călători folosesc în fiecare zi platforma Autogari.RO, pentru a căuta informaţii, a rezerva o călătorie sau pentru a cumpăra un bilet online. Compania s-a specializat pe soluții dedicate transportatorilor de călători, contribuind la creșterea vitezei de implementare a tehnologiilor moderne pe acest segment.
Aplicațiile dezvoltate sunt modulare, fiind posibilă construcţia unui modul personalizat pentru abonamente călători online, dar şi clasic, folosind carduri RFID şi cititoare de card personalizate.
Evenimentul a reprezentat un bun prilej de a prezenta încă o dată relația firească dintre Autogari.RO, REZMax și Bileteria.
Astfel, REZMax este sistemul care se ocupă de rezervările online, putând fi adaptat inclusiv pentru a asigura sincronizarea bazelor de date de la agențiile din țară și a prelua informații de la cursele-antenă.
Autogari.RO este instrumentul de căutare a curselor, ușor de accesat de către orice potențial călător. REZMax permite actualizarea informațiilor din Autogari.RO în mod gratuit, însă, pentru a beneficia de gestionarea rezervărilor, transportatorii trebuie să plătească un abonament.
Bileteria reprezintă un alt serviciu, care se ocupă de vânzarea biletelor, după încheierea în prealabil a unor contracte cu transportatorii.
Conform dezvoltatorilor aplicației, vânzarea de bilete online este în creștere și s-a ajuns la 25.000 de bilete vândute lunar gestionate prin REZMax (include online și agenții), în timp ce numărul rezervărilor realizate online s-a stabilizat.
„Tehnologia creează numeroase posibilități. De exemplu, REZMax POS este un produs care asigură eliberarea în mod automat a bonului fiscal împreună cu biletul de călătorie“, a arătat Mircea Săracu, cofondator Autogari.RO.
Iveco Bavaria CNG Turistic
Vedeta incontestabilă a evenimentului a fost autocarul pe gaz Iveco Bavaria CNG Turistic. Asistăm, probabil, la lansarea unei noi tendințe în transportul rutier de călători, iar acesta a fost punctul de început.
Utilizarea gazului natural asigură protejarea mediului prin reducerea emisiilor poluante, însă pentru operatorii de transport înseamnă în primul rând o oportunitate importantă pentru reducerea costurilor de exploatare. În cadrul evenimentului, autovehiculul a putut fi testat și deja o parte dintre transportatorii prezenți își fac planuri serioase pentru achiziționarea sa.
Practic, atât din punct de vedere al pasagerilor, cât și al șoferului, autovehiculul oferă același grad de confort și siguranță în exploatare ca un model clasic, diesel. Iar pe măsură ce numărul stațiilor de alimentare cu CNG va crește la nivel național, operatorii vor apela cu siguranță la noua tehnologie.
Modelul prezentat cu ocazia evenimentului este un MidiBus Iveco Bavaria 70C17 CNG Turistic, cu tempomat şi retarder Telma, alternator de 180 A, radio CD cu microfon şi uşi de acces pentru pasageri electrice, atât în faţă, cât şi în spate.
Sistemul de climatizare este de tip Delfi Diavia Dewasto de 18 kW, tubulatura AC are suport de bagaje încorporat, lumini şi duze de ventilaţie individuale, geamurile sunt panoramice, de tip termopan, iar lista dotărilor continuă cu încălzitorul în staţionare de 4 kW şi calorifere laterale cu pompă de recirculare.
Configuraţia acestui model este 29 + 1 locuri, existând cale de bagaje atât laterale, cât şi în partea din spate. Specialiştii Bavaria Bus au realizat un calcul din care reiese că la un consum de 14 kg de gaz comprimat la 100 km şi o distanţă de 350 km pe zi se va realiza o economie lunară de peste 1.400 euro.
Soluția corectă
Operatorii de transport prezenți la eveniment au confirmat faptul că numărul călătorilor este, în general, în scădere la nivel național, în parte din cauza plecărilor în străinătate, la muncă, a unui număr mare de oameni și, totodată, pe fondul lipsei locurilor de muncă în România.
Astfel, găsirea unei soluții corecte din punct de vedere al configurației autobuzelor utilizate devine esențială. O capacitate mare duce la creșterea nejustificată a costurilor de achiziție și exploatare, însă, pe de altă parte, capacitățile mici de transport nu oferă confortul așteptat de călători.
În aceste condiții, autovehiculele de capacitate medie (aproximativ 30 de locuri) par să fie cele mai căutate.
Prin vehiculele comercializate, Bavaria Bus răspunde la condiţiile şi cerinţele pieţei din România. Oferta este variată, fiind posibile carosări multiple în cazul MidiBus-urilor.
„Pe modelul Mercedes Benz Sprinter 516 sau 519 putem avea configuraţia Standard, City, School Bus, Turistic sau Vip, dar se poate opta şi pentru Iveco Daily, unde mai apar versiuni precum School Bus L, Intercity sau Intercity L. Pentru cei ce aleg Iveco, modelele pe care se face carosarea sunt 50C14/17, 70C17 sau 60C17. Pentru segmentul Intercity însă, sunt mai multe propuneri, fiind disponibile şi autocare, Magellis sau Crossway“, a arătat Dragoș Ghidibacă, director general Bavaria Bus.
„Optimizarea numărului de locuri și mașinile pe gaz natural sunt metode prin care, astăzi, transportatorul român poate să salveze din costuri.“
Autocarul Crossway E6-Pro oferă o zonă spaţioasă pentru șofer, punându-se accent pe confortul său, însă nici pasagerii nu au fost neglijaţi, scaunele lor fiind, de asemenea, spaţioase, confortabile şi sigure, iar căile de acces au fost extinse, facilitând accesul. Motorizarea este Cursor 9, ce dezvoltă 360 CP şi cutia de viteze standard este ZF, manuală, dar mai există şi alte variante, fiind disponibile 5 tipuri ZF şi una Voith, automată.
Fişă tehnică
Iveco 70C17 Bavaria CNG Turistic
Capacitate cilindrică: 2.998 cmc
Putere: 140 CP
Dimensiuni (lungime/înălțime/ampatament): 8.400/2.310/4.750 mm
Masa totală autorizată: 7.200 kg
Capacitate locuri: 30 (28+1+1)
Autonomie CNG: 350 km
Cală bagaje: 3 mc
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro