Locuitorii Bucurestilor si cei din judetul Ilfov vor putea calatori de la 1 iunie, pe parcursul unei ore intregi, cu un bilet valabil atat pe mijloacele RATB si metrou, cat si pe vehiculele operatorilor privati de transport persoane. Pana atunci, Autoritatea Metropolitana de Transport Bucuresti (AMTB), nou-infiintata in subordinea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii (MTI) si cu atributii de reglementare si coordonare a serviciilor de transport public de calatori in Capitala si aria sa metropolitana, va pune la punct toate detaliile. La conducerea institutiei a fost numit Adrian Crit, fost director general al Regiei Autonome de Transport Bucuresti (RATB) si fost director tehnic la Registrul Auto Roman (RAR). El ne-a oferit, intr-un interviu, amanunte despre noutatile ce vor fi aduse de AMTB publicului calator, la fel cum proceda pentru cititorii revistei Ziua Cargo si pe vremea cand se afla la conducerea RATB.
De o luna a intrat in functiune AMTB si tot de atunci ati fost numit la conducerea ei. Cu ce se ocupa directorul general al acestei institutii nou-infiintate?
In momentul de fata ma ocup de partea de organizare, dar si de partea tehnica. Practic, de toate lucrurile ce tin de Autoritate. Pentru ca este greu la inceput, cand pornesti si ai multe atributii, cand nu ai suportul angajatilor, cand ai nevoie de angajati competenti – si nu ii ai. E greu sa faci munca asta singur. De aceea, mi-am delegat niste oameni – si din RATB, si din Autoritatea Rutiera, de la Metrorex am mai luat niste oameni, o sa incerc sa iau si din CFR Calatori … E greu la inceput.
Si, preluandu-i de la regiile implicate, nu mai faceti concurs?
A, nu, i-am delegat deocamdata de la institutiile pe care vi le-am amintit, dar pentru o perioada scurta de timp. Lucrez la partea de organizare, iar atunci cand scoti la concurs un post, trebuie sa ai fisa postului, sa ai niste chestiuni clare, dupa care dai concursul. De aceea, am luat personal care s-a ocupat si inainte si se va ocupa si acum de chestiunile astea organizatorice. Am nevoie si de juristi, si de economisti, si de auditori… Legea te obliga sa ai personal din toate domeniile.
La fel ca la ISCTR, numai ca acolo au fost infiintate mai multe posturi.
Exact, numai ca acolo conditiile erau clare, ca atributii. S-au preluat atributii foarte clare ale unor institutii al caror personal functiona deja, de o anumita perioada de timp – vorbim de RAR, de ARR si de CNADNR – si atunci a fost foarte usor sa faci documentatia de concurs. La AMTB insa este o chestiune mai complexa.
Care va fi prima masura si cand va fi implementata de Autoritate in transportul de persoane din Bucuresti si aria sa metropolitana?
Strategia de integrare tarifara. Or sa fie doua modalitati: practic, timp de o ora sa poti circula cu orice operator de transport, si al doilea mod ar fi abonamentul integrat, care o sa fie valabil intre doi operatori – si dau aici ca exemplu RATB-Metrorex, sau RATB si un operator privat. Adica, or sa fie chestiuni de durata, dar eu zic ca, din iunie, sistemul o sa fie functional macar intre doi operatori.
Practic, va fi o continuare a sistemului de calatorie cu cardul, pe care l-ati implementat la RATB pe vremea cand erati director general al Regiei – mai precis in luna mai 2011, cand ati decis inlocuirea biletelor din hartie. Nu va fi, asadar, introdus un nou sistem de tarifare.
Nu, pentru ca nu are niciun rost, din moment ce exista deja un sistem functional si care a costat foarte mult atunci cand a fost implementat, in 2006. A costat vreo 15 milioane de euro, dar nu a fost utilizat la capacitatea lui pana anul trecut, asta-i realitatea. Dar poate fi functional si poate sa gestioneze zona tarifara in toata zona metropolitana.
Concret, biletul de calatorie – care de fapt este card – va fi valabil timp de o ora, iar calatorul va avea posibilitatea sa schimbe orice mijloc de transport in comun in acest interval. Aceasta este noutatea.
Da, aceasta este noutatea, intr-adevar, o sa fie si aceasta posibilitate, dar lumea e reticenta. Si operatorii de transport sunt reticenti uneori, dar vor constata ca e in avantajul lor, pana la urma. Sunt reticentI, intr-un fel, si cei de la de stat, dar credeti-ma ca se va rezolva, chiar daca o sa fie greu.
… Cand vor constata ca este si in avantajul lor.
Este in avantajul calatorilor, in primul rand. Deci operatorii castiga, calatorii castiga, si atunci – de ce sa nu dam drumul la sistemul acesta?!?
Ati stabilit cat va fi pretul calatoriei?
Inca nu, se afla in studiu acum, dar in maxim o luna o sa am finalizat pretul, pentru ca suntem in negocieri cu operatorii. Inca nu am ajuns in zona privata, pentru ca este greu, sunt multi operatori in aceasta zona.
O sa-i chemati la discutii pe fiecare dintre operatorii privati?
Da, asa vom proceda, pentru ca sunt detalii de care o sa tinem seama. Sunt cazuri particulare.
Cei de la COTAR ii cer primarului general sa nu mai acorde subventie RATB-ului, cauzand concurenta neloiala. Cum apreciati?
Transportul public este subventionat peste tot, fie ca vorbim despre Bucuresti, despre Paris sau despre Londra. Peste tot exista subventii, diferente de tarif. E adevarat ca nu se subventioneaza doar un operator de transport. Poate ca ei au dreptate, pe undeva. Dar, pe de alta parte, e adevarat ca si ei, ca operatori privati, daca doresc aceasta diferenta de tarif, trebuie sa circule de la 5 dimineata, chiar daca nu sunt calatori; sa acopere si ei latura sociala. Si la 5 dimineata, si la 7 dimineata, si la pranz, nu sa mearga doar la orele de varf si doar pe traseele care le convin.
Sunt chestiuni sensibile, dar ei le inteleg. Spre binele transportului public si pentru un viitor mai stralucit in transportul public este bine sa fie integrati si ei in acest domeniu.
Ce se va intampla cu RATB si Metrorex, vor ramane subordonate institutiilor de pana acum?
Bineinteles, RATB va ramane in subordinea Consiliului General al Municipiului Bucuresti, iar Metrorex in cea a Ministerului Transporturilor si Infrastructurii. Autoritatea va avea rol de reglementare, si tot noi suntem cei care propunem ministrului Administratiei si Internelor si ministrului Transporturilor si Infrastructurii programul de transport in zona metropolitana.
Programul se va intinde pe o perioada lunga de timp, numai ca va fi in functie de cererea de transport si de integrarea diferitelor moduri de transport. Cel mai economic si cel mai ecologic transport stim cu totii ca este cel de pe calea ferata, in conditiile in care de la asta se pleaca – de la cererea de transport si sa promovam cat mai mult transportul pe calea ferata, cu metroul si cu tramvaiul, apoi, in ordinea descrescatoare, celelalte mijloace de transport – troleibuzul, autobuzul.
Tot Autoritatea va stabili si punctele intermodale de preluare a calatorilor? Ma refer si la transportul, cu mijloacele rutiere, de la statiile de cale ferata pana la statiile de metrou. Exista o cale ferata pe soseaua de centura a Capitalei.
Da, exista, dar se afla intr-o situatie dezastruoasa, din pacate. Nu tine de mine.
Si va investi Ministerul Transporturilor in refacerea ei? In cat timp va deveni functionala?
Va fi refacuta, dar nu pot sa va dau suma sau daca s-a facut un studiu de fezabilitate. In orice caz, este o prioritate pentru ministrul Transporturilor. Si pentru mine ar fi o prioritate. Daca se rezolva chestiunea aceasta este un lucru benefic si pentru calatorii din zona metropolitana, pentru ca atunci pot sa circule, inclusiv pe calea ferata, din Bucuresti catre munca – pentru cei care lucreaza in Ilfov – si invers. Decat sa traverseze Bucurestiul, mai bine sa mearga pe centura.
Acum difera tarifele de transport pentru cei care vin sa lucreze in Capitala, fata de tariful RATB in oras?
Diferentele sunt minore. Daca vorbim de RATB, pretul unui titlu de calatorie este de 1,5 lei, iar in oras – de 1,3 lei. Dar nu de la asta plecam. Noi facem gandirea de ansamblu. Referitor la politica tarifara locala, acolo nu vrem sa intram in faza actuala. Asta tine de municipalitate. Avem alte lucruri de facut.
Magda SEVERIN
Foto: Jean-Mihai PALSU
Interviu aparut si in numarul 36, din ianuarie 2012, al revistei ZIUA CARGO