Depășirea maselor admise și starea tehnică a vehiculelor vor reprezenta priorități pentru controalele efectuate anul acesta de către ISCTR. Am discutat despre planurile ISCTR pe 2015 cu Dorin Ștefan, inspector de stat șef ISCTR.
Ziua Cargo: Care sunt elementele pe care le aveți în vedere pentru a intensifica controalele legate de depășirea maselor?
Dorin Ștefan: ISCTR nu cântărește atât cât și-ar dori, în principiu din cauza deficienţelor spaţiilor pentru cântărire, dar și a calităţii cântarelor. Cele pe care le utilizăm la ora actuală sunt greu de manevrat, software-urile lor sunt destul de complicate, iar întreţinerea se realizează cu dificultate, pentru că nu avem în toate judeţele centre de reparaţii. Iar în situaţia în care este nevoie de o intervenţie pe partea de soft este necesar să le trimitem în Cehia.
Este stabilit un anumit număr de cântăriri pe care inspectorii ISCTR trebuie să îl efectueze?
Există o procedură care se urmează atunci când se cântărește un vehicul, dar nu avem o „normă“ pe care trebuie să o îndeplinim. Pe lângă mașinile ce transportă cântarele și își desfășoară activitatea la un punct fix, recomandarea mea a fost să utilizăm cât mai frecvent și selecția dinamică a vehiculelor, adică vehiculul ce urmează a fi controlat să fie dus într-un loc unde se îndeplinesc toate normele pentru desfășurarea operaţiunii de cântărire, adică 40 m lungime, 7 m lăţime, planeitate longitudinală 1% și transversală 0,5%.
În situaţia actuală, este destul de dificil de găsit asemenea locații care să îndeplinească aceste condiţii, dar încercăm să obţinem amenajarea a două astfel de puncte de cântărire în fiecare judeţ, cu sprijinul Ministerului Transporturilor și al CNADNR. Misiunea noastră s-ar ușura astfel. Practic, este vorba de o amenajare a parcărilor deja existente, de turnarea unui covor asfaltic cu planeitatea corespunzătoare. A rămas la latitudinea coordonatorilor judeţeni împreună cu șeful de Inspectorat Teritorial să desemneze cele mai indicate două drumuri din judeţ unde s-ar preta amenajarea unor astfel de puncte.
Amenzile pentru depășirea masei nu sunt mici, iar transportatorii încearcă să se încadreze, dar totuși întâlnim destule situaţii în care se depășește limita legală. Ţinta principală a controalelor vizează masa maximă admisă a drumurilor, dar ar fi utilă cântărirea tuturor vehiculelor care se află în competenţa noastră, din punct de vedere al respectării masei maxime admise constructive a acestora. În acest sens, ne-ar fi de mare folos niște cântare dinamice, pe care le avem în vedere, dar pentru moment nu avem posibilitatea de a le achiziţiona, fiind foarte scumpe. Teoretic, aceste cântare se montează direct în stradă iar echipele de control aflate în aval ar fi anunţate care sunt vehiculele cu o posibilă masă depășită.
Care sunt zonele unde se constată cele mai numeroase abateri pe depășirea masei maxime admise?
În prezent, cele mai frecvente depășiri sunt în cazul transporturilor de agregate, materiale de construcţii, de regulă fiind vorba de distanţe relativ scurte pe care aceste mașini trebuie să le parcurgă. În acest sens, anul trecut au fost aplicate 353 de amenzi furnizorilor de bunuri divizibile, valoarea totală a amenzilor fiind de 1.765.000 lei.
Pentru a preveni aceste nereguli, în toamna lui 2014 s-a organizat o acţiune comună împreună cu DGAF (Direcția Generală Antifraudă Fiscală) care a vizat transportul de cereale. La 279 de autovehicule controlate, s-a aplicat un număr de 61 sancțiuni.
În continuare, majoritatea proceselor verbale în care se constată depășiri ale masei maxime se contestă și mulți dintre contestatari au câștig de cauză din pricina unor elemente precum neomologarea locului de cântărire. Din păcate, nu dispunem încă de elementele de care am avea nevoie pentru a ne putea îndeplini misiunea de a proteja infrastructura.
Pe lângă amenajarea noilor locuri pentru cântărire, se are în vedere achiziţia de noi cântare până la începutul acestei veri.
O direcție importantă pe care ați avut-o în vedere a fost legată de integritatea inspectorilor.
La întâlnirile cu șefii de inspectorate teritoriale și cu coordonatorii la nivel județean se discută mereu despre corectitudinea actului de control și nu cred că în acest moment mai există firme de transport „protejate“. Controalele sunt unitare și inspectorul trebuie să aibă aceeași măsură pentru toţi transportatorii. În plus, anul trecut s-a semnat un parteneriat cu Direcţia Generală Anticorupţie și la fiecare inspectorat teritorial au fost făcute instructaje, ce urmează a fi reluate și anul acesta. Din păcate, numărul inspectorilor este destul de redus, ceea ce îngreunează cu mult activitatea de control, dar sperăm să obţinem o modificare de lege care să aducă mai multe posturi. Unui inspector îi este foarte greu în acest moment să acopere toată paleta de atribuţii pentru că trebuie să efectueze control în trafic, la sediile companiilor, la școli, la centrele de formare profesională, la furnizorii de mărfuri divizibile etc, iar dacă ţinem cont că în unele judeţe sunt doar 3-4 inspectori, ne dăm seama că această misiune a lor devine practic imposibilă.
Referitor la cuantumul amenzilor, există unele care ar trebui micșorate, dar și unele care ar trebui mărite. Cele mai dese nereguli identificate sunt legate de timpii de conducere, dar cu o îmbunătăţire semnificativă în ultima perioadă. S-a mai schimbat și modul de gândire al managerilor de transport și al conducătorilor auto și sunt numeroase cazuri în care aceștia din urmă refuză să efectueze curse în cazul în care nu se pot încadra în normele legislației sociale.
Există posibilitatea ca depășirile mici ale timpilor de conducere să nu fie sancționate?
Personal sunt pentru acordarea toleranțelor cuprinse în notele de orientare emise de Comisia Europeană, pentru că se poate întâmpla ca un conducător auto să fie prins într-o aglomeraţie și să nu poată opri chiar atunci când trebuie.
O problemă tot mai importantă pare să fie legată de starea tehnică a flotei de vehicule comerciale. Ne amintim inclusiv de accidentul din Grecia.
Pe partea de controale tehnice nu sunt încă mulţumit, tocmai de aceea, în perioada următoare, intenţionăm demararea unor acţiuni în toată ţara.
Conducătorul auto care a fost implicat în accidentul din Grecia nu era un necunoscut pentru ISCTR. Acesta fusese sancţionat în urmă cu aproximativ 6 luni pentru că nu avea atestat, iar răspunzători pentru accident sunt și administratorul firmei și managerul de transport, nu doar conducătorul auto. În momentul în care ai semnale că lucrurile nu sunt în regulă și nu remediezi problema, ba chiar trimiţi iar acel conducător auto în cursă, te poţi considera vinovat.
Considerați oportună implicarea poliției în controlul pe zone acoperite și de către ISCTR?
Implicarea poliţiei la astfel de controale este de bun augur pentru că ne ajută să scădem numărul de ilegalităţi comise, fiecare controlând ceea ce are în competenţă. Spre exemplu, poliția nu are în atribuții cântărirea, dar controlează respectarea legislației sociale.
În același timp, și ISCTR are în vedere întărirea continuă a actului de control. Pe lângă achiziţia de cântare și amenajarea locurilor destinate cântăririi, dorim să realizăm un program de pregătire profesională dedicat inspectorilor de trafic. Aceștia trebuie să cunoască procedurile cât mai bine, legile, sancţiunile și să aibă un nivel de pregătire profesională care să le permită să controleze pe toate domeniile, nu doar pe anumite segmente.
„Amenzile cu care ISCTR lucrează sunt destul de mari, dar rolul cuantumului mare al amenzilor este descurajarea încălcării legii.“
La nivel național
Număr de cântare deținute de ISCTR – 45
Locuri care permit utilizarea instalațiilor de cântărire – 29
Cântare deținute de organele de control din celelalte state membre ale ECR (Euro Control Route):
Germania – 804
Franța – 162
Olanda – 305
Ungaria – 52
Spania – 238
Marea Britanie – 274
Elveția -157
Italia 76
Austria 50
Norvegia 56
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro