UNTRR solicită Guvernului să inițieze cât mai rapid noua procedură de rambursare a supraaccizei pentru transportatorii rutieri. Fiecare camion care nu mai alimentează în România aduce pierderi indirecte bugetului de stat de 20 de ori mai mari decât sumele potențiale de restituit din supraacciză.
Iată precizările, în comunicatul remis redacției:
Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicitã Guvernului sã inițieze cât mai rapid noua procedurã de rambursare a supraaccizei pentru transportatorii rutieri, altfel câștigul la bugetul de stat va rãmâne doar pe hârtie deoarece consumul de motorinã va migra în țãrile învecinate.
UNTRR a solicitat asociațiilor profesionale de transport rutier din Statele Membre care ramburseazã acciza (Spania, Franța, Italia, Belgia, Ungaria și Slovenia), cât și Comisiei Europene, sã precizeze cum este transpusã Directiva 96/2003 în legislația naționalã specificã, respectiv dacã este consideratã ajutor de stat rambursarea accizei deasupra pragului minim comunitar stabilit de art. 7.2 al Directivei 96/2003 (combustibil profesional) sau doar sub acest prag.
Pânã în prezent, UNTRR a primit rãspunsuri de la ASTIC-Spania, FNTR-Franța și ANAV-Italia. Cele 3 asociații au precizat cã în Spania, Franța și Italia, schema de rambursare a accizei este implementatã de foarte mulți ani fãrã a fi consideratã ajutor de stat, pentru cã se respectã prevederile Directivei 96/2003, iar dupã rambursarea accizei nu s-a coborât niciodatã sub pragul minim comunitar.
În condițiile aplicãrii supraaccizei de 32 de bani/litru la carburanții auto din lunile septembrie și octombrie a.c., transportatorii români sunt dezavantajați în competiția cu ceilalți transportatori, în special est-europeni, motivat de handicapul creat de supraacciza aplicatã.
Prin aplicarea supraaccizei transportatorii români au cel mai ridicat cost fațã de țãrile din jur, costul motorinei în România fiind de 0,94 euro/litru fãrã TVA.
Reamintim cã un camion consumã minim 3.000 litri și pânã la 6.000 litri de motorinã lunar, iar o diferențã de 5 eurocenți urcã costul de operare al unui transportator român cu minimum 1.800 euro anual pânã la 3.600 euro, iar o diferențã de 10 eurocenți pe litrul de motorinã urcã costul de operare cu 3.600 euro pânã la 7.200 euro anual pentru fiecare camion din România, aspect care va reduce drastic competitivitatea firmelor de transport rutier din România în raport cu țãrile din jur.
Într-un an de zile fiecare camion care efectueazã transport internațional aduce aproape 35.000 euro în taxe și impozite directe și indirecte, iar autovehiculele care opereazã la nivel național aproape 100.000 lei – accizã, TVA, carburant, achiziție piese, întreținere, taxe salarii.
Fiecare camion care nu mai alimenteazã în România aduce pierderi indirecte bugetului de stat de 20 de ori mai mari decât sumele potențiale de restituit din supraaccizã.
UNTRR își exprimã sprijinul pentru adoptarea cât mai rapidã a unui mecanism de rambursare a accizei suplimentare într-o formã îmbunãtãțitã fațã de sistemul precedent, și cu o valoare rambursatã de minimum 5 eurocenți/litru, pentru a menține un cost al motorinei pentru transportatorii rutieri români la același nivel cu Ungaria.
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesională și patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează și apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare până în prezent peste 14.000 membri – operatori care efectuează transporturi interne și internaționale de marfă și persoane.