Migrația șoferilor… de sărbători

De ce este fluctuația de personal ridicată în perioada sărbătorilor? Este un subiect complex, care implică multe variabile și mulți factori psihologici. În rândurile ce urmează, o să schițăm ideile principale, să înțelegem de ce și dacă putem face ceva pentru a combate acest fenomen. Este multă muncă și necesită implicare din partea tuturor.

Psihologic și educațional, sărbătorile înseamnă familie, liniște… acasă. Este un moment în care o parte dintre șoferii profesioniști reevaluează timpul petrecut cu familia, versus cel petrecut pe camion. Dacă ar fi să respectăm contractul de muncă semnat, zile libere ar fi 20 de zile lucrătoare pentru odihnă, la care se adaugă zilele naționale. Cel mai des, întâlnim, la firme, condiția ca șoferul să stea plecat o lună jumate, și două săptămâni acasă. Asta înseamnă că un șofer muncește pe an 9 luni și 3 luni stă acasă.

Sunt trei categorii de șoferi care aleg să plece de la firmă de sărbători.

Șoferii care renunță

O parte dintre șoferi chiar renunță la această meserie, căutând un alt loc de muncă, pentru a fi mai aproape de familie și pentru a nu mai sta tot timpul pe drumuri.

Șoferii familiști

Sunt acei șoferi pentru care recompensa oferită de Crăciun și Revelion „pe parcare”, nu poate egala timpul petrecut cu cei dragi.

Timpul este și el un factor important în decizia șoferilor. Transportul nu se situează la cote maxime ca în celelalte luni (sunt mai multe restricții de circulație), iar timpul petrecut în parcare creează noi idei, decizii și diferite stări.

Șoferii aventurieri

Sunt șoferi care nu și-au asumat meseria pe care au ales-o și cred că dacă schimbă firma, schimbă și meseria (bineînțeles, o iluzie). Indiferent de numele firmei, meseria este asemănătoare, având aceeași bază și același scop: întotdeauna vei conduce camionul, te vei afla pe drum, vei primi indicații de la dispecerat și te vei confrunta cu aceeași oboseală, sau cu perioadele de stat în parcare.

Pentru un timp, șoferii migratori de sărbători vor fi de părere că la firma nouă este mult mai bine. Până la primul conflict și oboseală… și până în august. Vor fi fideli companiei pentru care lucrează în momentul în care vor conștientiza că nu se duc în excursie, ci la muncă, iar această muncă este prezentă peste tot, la orice firmă, în diferite măsuri, bineînțeles.

Psihologia „Anului Nou”

Noul an este asociat cu schimbarea, de la „mă las de fumat, slăbesc”, până la „îmi schimb locul de muncă, la o altă firmă”. De asemenea, noul an este asociat cu mai puțin efort, cu salarii și diurne mai mari, cu condiții flexibile de muncă. La asemenea așteptări (din nou iluzii), este normal ca orice să ți se pară dificil, să nu te adaptezi și să nu mai poți depune efort pentru a îndeplini și a lua ca pe o normalitate branșa transportului.

Din păcate, atât pentru transportatori, cât și pentru șoferi, prea multe lucruri măsurabile deocamdată nu se pot evalua în transport. Nu firma creează cele mai multe condiții de mers, ci clientul, iar clientul este subordonat fabricii. Poate mulți ar spune că pleacă din cauza salariilor mai mici. Dar pot afirma că, din acest punct de vedere, firmele românești sunt responsabile și asumate, pentru că dacă prețul/km a scăzut, salariile au crescut. Managerii români, uneori, oferă mai mult decât își pot permite.

Ce am putea face?

  1. Încă de la angajare, să cunoaștem șoferul, dar nu gândindu-ne că că fiecare dintre noi este un bun psiholog, care poate scana omul imediat ce intră pe ușă. Este important să îi cunoaștem personalitatea, ca să putem face predicții pentru comportamentul lui în viitor. Lucrurile în psihologie sunt logice. Cum putem face asta? Colaborând cu un psiholog. Știu că vă gândiți că mai trebuie să plătiți pe cineva în plus, dar e posibil să vă scutească de o sumă mult mai mare, cauzată de șofer.
  2. Apoi sunt discuțiile libere, lunar sau când este nevoie, în care să întrebați șoferii ce le-a plăcut sau nu, ce gânduri au cu privire la viitor, ori ce ar vrea să îmbunătățiți ca firmă. Simplul fapt că pot spune ceea ce gândesc și își pot exprima părerea contează foarte mult. Aceasta înseamnă că nu o să-i mai spună primului coleg pe care îl întâlnesc frustrările lor, pentru că deja și le-au exprimat! Este un exercițiu simplu! Îl puteți face și voi!
  3. Să fim pregătiți că o parte din personal va pleca și, înainte cu câteva luni, să întrebăm deschis cine continuă și cine se oprește, pentru a ști ce planuri să adoptăm.

Ce spun șoferii?

Dar ce spun șoferii despre ce înseamnă sărbătorile departe de familie, în parcare (cu alți prieteni, vechi sau noi, depinde de fiecare cum se adaptează)? „Trist…nu merită. Pierdem momente din viață alături de soție, copil, prieteni, care nu se mai întorc niciodată”. Și totuși, nu sunt singurii care își petrec Crăciunul sau Revelionul departe de familie (fabricile nu se opresc, sunt prezenți la muncă inclusiv inginerii, spitalele nu se opresc, asistente, doctori, de asemenea, sunt prezenți, pentru a-și desfășura activitatea și lista poate continua).

Uneori, însă, distanța este mai greu de suportat decât munca în sine…

Andreea GHEORGHE

Psiholog specializat în psihologia transporturilor

gheorghe.andreeaioana@yahoo.com

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.