În România, 67% dintre femei visează să deţină propria afacere, dar numai 10% au încredere că pot pune în practică această idee, potrivit unui studiu realizat de METRO. Multe dintre cele care dețin o afacere se lovesc de stereotipuri: 47% dintre acestea consideră că femeile pot fi tratate nedrept în afaceri.
Cu ocazia Zilei Internaţionale a Femeii, METRO lansează Studiul Internaţional privind Afacerile Independente, o analiză care urmărește experienţele femeilor care dețin afaceri, din 10 țări.
Experienţele femeilor care deţin o afacere se află în centrul celei de-a doua părţi a „Studiului privind Afacerile Independente”, o analiză realizată de către METRO la nivel internaţional, în 10 state. România este una din țările participante, iar aspectele dezvăluite de studiu sunt surprinzătoare, se arată în comunicatul remis redacției.
La nivel global, studiul a constatat că, în vreme ce aproape una din două femei (45%) visează să înceapă propria afacere, numai 12% sunt de părere că îşi pot duce la îndeplinire această ambiţie. Al doilea cel mai mare procent se regăseşte în România, unde 67% dintre femei visează să deţină propria afacere.
Conform studiului, femeile simt că se confruntă cu diferite obstacole atunci când vor să-și deschidă o afacere, printre care se numără lipsa sprijinului financiar (49%), situaţia economică generală din ţara în care locuiesc (43%), presiunea fiscală (29%), precum şi birocraţia exagerată (28%) şi lipsa de consiliere (16%). În România, femeile care vor să-și deschidă o afacere se confruntă în majoritate cu lipsa sprijinului financiar (58%) şi, de asemenea, sunt împiedicate de situaţia economică din ţara lor (46%).
„Există încă prea multe bariere care împiedică femeile să-și ducă la îndeplinire ideile de afaceri. Acest lucru influențează semnificativ dezvoltarea economică”, afirmă Heiko Hutmacher, Director Resurse Umane al METRO AG. Acesta adaugă: „Sperăm ca rezultatele acestui studiu să deschidă un dialog cu părţile interesate din domeniul afacerilor, din societate şi din mediul politic. Înţelegerea acestor bariere şi găsirea unor moduri de a le depăși sunt aspecte extrem de importante și necesare.”
Multe dintre femeile care deţin o afacere se confruntă, de asemenea, cu multe provocări în viaţa lor profesională, cum ar fi stereotipurile adânc înrădăcinate. Mai mult de jumătate dintre aceste femei (56%) se tem că pot fi tratate nedrept în domeniul afacerilor, deoarece ceilalţi presupun că au mai puţine cunoştinţe şi nu sunt îndeajuns de puternice. Cu toate acestea, în România cifrele sunt sub medie în ceea ce priveşte stereotipurile – 47% dintre femeile care deţin o afacere sunt de părere că femeile pot fi tratate nedrept în comparaţie cu bărbaţii.
Respondenţii au fost indecişi când au fost întrebaţi dacă sunt de părere că poate fi mai greu pentru femei sau pentru bărbaţi să înceapă o afacere: 65% dintre toţi proprietarii de afaceri chestionaţi sunt de părere că atât femeile, cât şi bărbaţii întâmpină dificultăţi atunci când își deschid și conduc o afacere. Cu toate acestea, aproape toţi ceilalţi (32%), sunt de acord că este mai dificil pentru femei să îşi deschidă propria afacere decât pentru bărbaţi. Când vine vorba de România, 18% sunt de acord că este mai dificil pentru femei, iar aproape 1% consideră că este mai greu pentru bărbaţi.
Cu toate acestea, există un consens răspândit la scară largă în ceea ce priveşte nevoia apariției unor programe derulate de autorităţi pentru stimularea spiritului antreprenorial în rândul femeilor. 80% dintre cei chestionaţi – bărbaţi şi femei – sunt în favoarea programelor guvernamentale care ajută femeile să îşi ducă la îndeplinire ambiţia de a deține și conduce o afacere. Alături de Italia, România se situează chiar înaintea Turciei când vine vorba despre acest aspect. 92% dintre participanţii la acest studiu sunt de părere că există o nevoie acută pentru un program guvernamental care să sprijine femeile care vor să-și deschidă sau care dețin o afacere.
„Este plăcut să vedem că atât de mulţi oameni îşi arată sprijinul pentru noi iniţiative care încurajează spiritul antreprenorial în rândul femeilor. Factorii decizionali la nivel politic, în special, trebuie să ia cunoștință şi să se concentreze mai mult pe stimularea spiritului antreprenorial în rândul femeilor,” afirmă Heiko Hutmacher.
Pentru acest studiu, care analizează modul în care oamenii din întreaga lume gândesc în legătură cu afacerile independente şi modul în care cei care deţin o afacere independentă îşi descriu experienţa, METRO a chestionat 10.000 de persoane din România, Germania, Franţa, Olanda, Italia, Portugalia, Republica Cehă, Turcia, Rusia şi China. Acesta a fost publicat în cadrul celei de-a doua ediții a METRO Ziua Afacerii Tale, un eveniment global anual care se desfăşoară în a doua zi de marţi din luna octombrie și care oferă antreprenorilor – bărbaţi şi femei – atenția și recunoașterea pe care o merită. Evenimentul are drept scop creșterea vizibilității afacerii lor în cadrul comunităților locale, susținerea antreprenorilor pentru a-și construi rețele puternice în comunitatea celor care le împărtășesc pasiunea şi sprijinirea lor în construirea relaţiei cu clienţii lor.
METRO este liderul comerţului cu ridicata la scară mondială. Compania operează în 35 de țări și numără peste 150.000 de angajaţi la nivel mondial. În anul financiar 2016/2017, METRO a înregistrat vânzări de aprox. 37 miliarde €.
Compania oferă soluții personalizate pentru a satisface nevoile clienților săi atât la nivel regional, cât și la nivel internațional. Bazându-se pe forţa diviziilor sale de vânzări METRO/MAKRO Cash & Carry și Real, precum și pe serviciile de livrare și inițiativele de digitalizare METRO stabilește standarde pentru viitor: orientare către client, soluții digitale și modele sustenabile de afaceri.
Informaţii suplimentare, pe www.metroag.de.
METRO Cash & Carry România a fost lansată oficial în România în luna octombrie a anului 1996, prin deschiderea primului centru de distribuţie, în Bucureşti. Distribuţia naţională a magazinelor METRO România este următoarea: 5 centre în Bucureşti, câte 2 centre în Braşov, Constanţa, Timişoara şi câte un centru în fiecare din următoarele oraşe: Cluj, Bacău, Iaşi, Craiova, Baia Mare, Pitești, Galaţi, Ploieşti, Oradea, Sibiu, Suceava, Tg. Mureş, Arad, Deva, Satu Mare, Piatra Neamţ, Buzău, Târgovişte şi Turda.
Informaţii suplimentare, pe www.metro.ro.