În articolele trecute, am atras atenția asupra performanței, asupra personalității, asupra evoluției și dezvoltării, în general; firmă, manageri, dispeceri și șoferi. Mulți o să vă gândiți că faceți deja prea mult pentru șoferi, le mai trebuie și consiliere psihologică? Răspunsul este, în anumite situații, da. Și o să vă explic în ce constă această consiliere.
După luni de zile de trafic, singurătate și presiune, în fiecare șofer există tendința de a renunța, de a pleca la altă firmă, crezând că altele sunt condițiile de muncă. Prin consiliere, șoferul înțelege că are nevoie de o gestionare a stresului, presiunii resimțite și a furiei acumulate din trafic, din timpul așteptării la încărcare, descărcare, cât și a problemelor familiale. Problemele familiale consumă energie și atenție. În general, șoferul vorbește când nu mai poate și, atunci, zice: „vreau să plec”. Ca noi toți, de altfel.
Suntem suma gândurilor noastre
Gândirea pozitivă versus gândirea negativă. Cu toții avem șoferi pozitivi, cu ei ne auzim cel mai puțin la telefon, ei soluționează orice apare neașteptat, pentru toate lucrurile există o soluție și se „leagă” cursele. Nu așteaptă prea mult la încărcare / descărcare, prind rar aglomerație în trafic, poliția îi oprește rar și, de multe ori, te anunță, după ce au plecat de la control, că a fost totul ok. Știu să își facă programul astfel încât locul în care efectuează pauza să fie de relaxare și să aibă tot ce le trebuie în parcare.
Cu toții avem și șoferi negativi, cu ei ne auzim des la telefon. Tot ce apare neașteptat este o problemă. Mai greșesc traseul când se grăbesc, stau, pierd programarea de la ferry-boat, când îi oprește poliția pentru control, sună imediat la firmă, se panichează, au scenarii care încep toate cu „dacă…”. Dispecerii pierd timp și energie cu explicații. Firma pierde bani.
Consilierea psihologică privind gândirea pozitivă și schimbarea perspectivei face minuni cu astfel de șoferi și-i poate transforma în oamenii de care avem nevoie în firmă.
Am avut un șofer care, venit din cursă, a vrut să-și dea demisia. După o discuție cu el, am aflat că s-a temut pentru viața lui, atunci când i s-au furat actele, în Slovenia. Rezultatul din mintea lui a fost să asocieze teama cu firma la care lucra. După această discuție, nu numai că a rămas la firmă, ci a și învățat o lecție: aceea de a fi atent și responsabil, în orice moment. De câteva luni, este unul dintre șoferii cu care firma se aude la telefon mai rar.
Accidente
Când se întâmplă un accident (minor), pentru șofer este semnificativ și-i crește anxietatea pentru viața lui. Intervine momentul în care se gândește că nu merită să facă această meserie și să își pună viața în pericol pentru banii pe care-i primește (oricât ar primi) și caută și alte motive pentru a pleca din firmă, având grijă să spună tuturor colegilor acest gând despre viață.
În ultimul an, la cabinet, cererile pentru consiliere de la șoferii de TIR implicați în accidente rutiere au crescut. Într-un accident, firma pierde o mare parte financiară. Un șofer, pe lângă partea financiară, se „pierde” pe sine și familia.
Succint, un caz concret
Vă prezint, succint, ultimul caz avut la cabinet. Șofer de TIR, comunitate, 35 ani, căsătorit, 2 copii. În urma accidentului pe care el l-a provocat, și-a pierdut un picior. După un an de zile de spitalizare și operații, poate purta o proteză. Moralul lui este la pământ, depresia a apărut deja, soția are nevoie de el, la fel și cei doi copii și nu îi mai poate ajuta pe niciunul așa cum și-ar dori și ar fi normal. Sentimentul inutilității s-a instalat și e foarte dureros. Al doilea copil a venit la două zile după ce soția a aflat de accidentul lui, născut prematur. Copilul are probleme cu inima și, de un an de zile, a suferit mai multe operații.
Ați spune că el este de vină și, chiar, a produs pagube foarte mari firmei. Dar să ne întoarcem la importanța selecției oamenilor în firma noastră. Șoferul de care v-am spus era agresiv la volan și de-a lungul timpului, până la 35 de ani, produsese „mici” accidente, așa cum le denumea el.
3 variante
Psihologii dețin o mulțime de teste, inclusiv pentru măsurarea agresivității la volan. Așadar, predicția comportamentului pentru predispoziția către accidente era clară. În această situație, erau 3 variante, din punct de vedere psihologic:
- a) angajare pentru o perioadă scurtă de timp, până avem un alt șofer;
- b) așteptăm următorul șofer, mai potrivit;
- c) intervenim cu o scurtă consiliere psihologică, pentru ca șoferul să conștientizeze comportamentul lui la volan și ce efecte pot exista.
Tu ce ai alege?
Pentru alte țări din Europa și pentru SUA, consilierea psihologică a șoferilor de TIR intră la capitolul „siguranța circulației, conducere preventivă și sănătate mentală”.
Andreea GHEORGHE
Psiholog specializat în psihologia transporturilor
gheorghe.andreeaioana@yahoo.com