Având propria producție de baterii și o experiență importantă în realizarea autobuzelor electrice, BYD este prezent în România ca urmare a unui parteneriat încheiat între SIXT Group Romania și BYD Israel. Am discutat despre avantajele autobuzelor electrice cu Doron Vadai, CEO BYD Israel.
Ziua Cargo: BYD nu este pentru prima dată în România…
Doron Vadai: Cu câțiva ani în urmă, a existat o încercare de a intra pe piața din România, însă rezultatele nu au apărut, având în vedere că, la acea vreme, nu exista o piață pentru autobuze electrice. Acum, lucrurile se schimbă. Există fonduri europene destinate achiziționării de autobuze electrice.
De altfel, există o mare dezvoltare a segmentului autobuzelor electrice, în toată lumea și, în special, în China, dacă privim numerele. La ora actuală, 95% din parcul total de autobuze electrice utilizate la nivel mondial sunt în China. În acest sens, este elocventă povestea BYD. Compania este originară din Shenzhen, un oraș aflat în Sudul Chinei, la Nord de Hong Kong, cu o populație de aproximativ 13 milioane de locuitori. În urmă cu cinci ani, municipalitatea a luat decizia ca, în mod etapizat, până la finalul anului 2017, toate autobuzele utilizate în transportul public să devină electrice. Astfel, până la finalul anului trecut, toate autobuzele diesel au fost înlocuite cu cele electrice. A fost vorba despre 16.000 de unități și aproximativ 80% dintre acestea sunt BYD.
Europa și-a protejat piața. Motivul pentru care nu vedem prea multe autobuze electrice în Europa este că principalii producători europeni nu au primit subvenții din partea autorităților. Dacă marii producători ar fi dorit să intre pe acest segment, ar fi făcut trecerea cu ani în urmă.
Ce aspecte trebuie avute în vedere de către operatorii care trec la autobuzele electrice?
Am început colaborarea cu BYD în Israel în 2008 și avem, deja, o bună experiență din punct de vedere al exploatării autobuzelor electrice – mentenanță și costuri operaționale. Avem 29 de autobuze BYD, utilizate în mai multe orașe din Israel.
În ceea ce privește configurația autovehiculului, urmărim modelul diesel clasic – 12 m lungime, 18 m articulat și 8,7 m. Întreaga plajă de configurații oferite de autobuzele diesel este acoperită și de autobuzele noastre electrice. Din punct de vedere al capacității de transport, pentru configurația de 12 m, majoritatea operatorilor din Israel au optat pentru 36 de scaune, ajungând la o capacitate totală de 86 de pasageri. Sigur, numărul total de pasageri diferă în funcție de numărul scaunelor, configurația interioară fiind realizată în funcție de solicitările operatorilor.
În ceea ce privește distanța de operare pentru autobuzele electrice, credem că strategia noastră este cea mai bună, aceea de a urma modul de operare al autobuzelor diesel. În mod obișnuit, acestea din urmă au o rază de operare cuprinsă între 200 și 250 km/zi. Autobuzele BYD pot asigura această rază fără a fi necesară reîncărcarea pe parcursul zilei. Aceasta se realizează pe timpul nopții, la garaj, aproximativ 5 ore fiind suficiente pentru exploatarea autobuzului la capacitate maximă, în ziua următoare. Aceasta este una dintre principalele diferențe dintre noi și alți producători de autobuze electrice. Practic, opțiunile variază între a echipa autobuzul cu mai puține baterii, asigurând realimentări intermediare pe parcursul zilei și echiparea cu mai multe baterii, eficiente, care permit o singură realimentare în timpul nopții. Diferențele sunt foarte mari. Ne-am dorit să oferim operatorilor toate avantajele legate de electric, fără, însă, a-i obliga să își modifice modul de operare al flotei (același program, aceleași trasee…). Încărcarea rapidă are mari șanse să creeze dificultăți logistice, întârzieri și, chiar, blocaje.
Ce caracteristici au bateriile utilizate?
BYD își produce singur bateriile, fiind unul dintre cei mai mari producători de baterii, la nivel mondial. Bateriile utilizate pentru autobuze sunt sigure și oferă un număr important de cicluri de reîncărcare. Am atins, deja, 6.000 de cicluri în utilizare reală, iar, la nivel de laborator, testele au arătat că pot fi efectuate 10.000 de cicluri, adică mai mult decât perioada totală de exploatare a autobuzului. 10.000 de cicluri înseamnă peste 20 de ani de exploatare. Singurul dezavantaj este densitatea mai scăzută a energiei, însă, la un autobuz, masa nu este atât de importantă ca la un telefon mobil, de exemplu. În schimb, îți dorești siguranță și durabilitate. La ora actuală, utilizăm baterii cu capacitate de 320 kW/h, având o masă de 2,4 t. Amplasarea bateriilor diferă, în funcție de configurația autobuzului. În cazul modelelor cu două uși, jumătate dintre baterii sunt amplasate în partea din spate și jumătate pe acoperiș. În cazul autobuzelor cu trei uși, crește numărul bateriilor amplasate pe acoperiș.
Climatizarea este abordată în funcție de țara unde vor fi operate autobuzele, de clima acesteia.
Ce rază maximă de operare au autobuzele BYD?
Conform testelor SORT 2 autobuzul are o rază de operare de 300 km. Însă experiența ne-a arătat, în orașe din Israel cu trafic aglomerat, similar Bucureștiului, că se ating între 230 și 260 km.
Autobuzul utilizează două motoare electrice, fiecare în legătură cu o roată. Astfel, podeaua coborâtă este prezentă pe toată lungimea autobuzului și, în plus, avem un nod de rulare de siguranță – în cazul în care un motor nu mai funcționează, autobuzul poate merge cu viteză redusă, pentru a ajunge la garaj.
Fiecare motor dezvoltă 150 kW, astfel, vehiculul având în total 300 kW, o putere destul de ridicată pentru un autobuz urban.
Sunt necesare investiții semnificative în infrastructura de realimentare a bateriilor?
Recomandăm alimentarea lentă, pe timpul nopții, la garaj. În acest mod, avem acces la prețuri reduse ale electricității. Utilizăm încărcătoare AC – o cutie de dimensiuni mici, cu două cabluri, conectată la rețeaua electrică. Nu este nevoie de invertor. Investițiile sunt mici în infrastructura de alimentare – aproximativ 4.000 euro/unitate de alimentare. La nivel de mentenanță, lucrurile sunt mult mai simple, în cazul unui autobuz electric. Trebuie să avem în vedere că majoritatea elementelor de mentenanță, la un autovehicul diesel, sunt legate de motor și transmisie, elemente care, în cazul nostru, nu există. Servisarea unui autobuz electric este mai curată și presupune în special utilizarea computerului. În următorii 10 ani, service-urile vor arăta complet diferit.
În ceea ce privește prețul pentru un autobuz electric BYD, acesta este aproximativ dublu față de un autobuz clasic diesel.
Cum vedeți piața autobuzelor electrice din România?
Toate licitațiile pentru achiziția de autobuze ce vor avea loc în următorii doi ani vor folosi, cel mai probabil, fonduri europene. Multe orașe au depus, deja, proiecte în acest sens și așteaptă să fie aprobate. BYD va fi prezent la toate licitațiile. Fenomenul blocării licitațiilor și rezolvarea în instanță a contestațiilor reprezintă o realitate obișnuită și în Israel.
Din informațiile existente, credem că piața de autobuze electrice în România se va ridica la 100 de unități, anul acesta și, în 2019, va fi la același nivel.
Care va fi termenul de livrare?
La ora actuală, autobuzele BYD sunt produse în China și transportate în Europa cu vaporul. Însă s-a construit o nouă fabrică, în Ungaria, la 50 km de Budapesta, iar producția a demarat anul trecut. Sunt realizate 300 de unități pe an și se va ajunge la 500 de unități. O altă fabrică BYD va începe producția în Franța. Strategia este aceea de a produce acolo unde sunt clienții. Și în SUA există o fabrică pentru piața americană. La fel se întâmplă și în America de Sud și de asemenea a fost încheiat un parteneriat în Marea Britanie.
Având în vedere capacitatea de producție relativ scăzută în Europa, este de așteptat ca orice autobuz comandat pentru România, în următorii doi ani, să fie produs în China. Astfel, în medie, termenul de livrare va fi de aproximativ șapte luni.
Cu o producție de peste 100.000 de unități pe an, BYD este principalul producător de autovehicule electrice, la nivel mondial.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro