Momentul resetării

Peste ani de zile, ne vom uita în urmă, pentru a descoperi care a fost momentul în care a devenit absolut clar că motoarele clasice nu mai au viitor. Iar eu cred că cea de-a 67-a ediție a IAA Hanovra are mari șanse să fie desemnată data câștigătoare. Au fost prezentate multe autovehicule cu motorizare electrică sau pe gaz, însă nu am mai identificat nicio lansare de motor nou diesel. Vor mai trece ani până vom spune definitiv adio diesel-ului, însă, astăzi, alternativa este „pe masă”.

La prima vedere, această ediție a IAA a fost mai simplă și mai lipsită de fast. Au lipsit vehiculele concept, prezente în număr mare la alte ediții, care dădeau bine în poze, dar nu prea aveai ce scrie despre ele și, mai ales, nu știai dacă vreodată vor influența în vreun fel industria… Au lipsit scenariile gândite de unii producători, care transformau standurile în mini orășele, unele cu accent pe „curat”, altele pe „viitor”… Mai degrabă, această ediție a pus accent pe funcționalitate și eficiență.

Nici măcar „ecologia” nu mai este o modă, ci a devenit, pur și simplu, o decizie managerială – vehiculele sunt deja în producție și pot fi utilizate eficient.

Probabil cea mai curajoasă abordare a venit din partea Iveco, care, în întregul său stand, nu a expus niciun autovehicul diesel.

Vehiculele electrice, CNG și LNG au acoperit toate potențialele misiuni de transport. Și pentru ca inițiativa să fie completă, constructorii de suprastructuri s-au raliat acestui proiect, dezvoltând, de asemenea, soluții fără motorină.

Accentul principal s-a pus pe soluțiile pe gaz, cu cele două variante, CNG pentru distanțe scurte și medii și LNG pentru curse lungi. Pe lângă avantajele imediate, legate de reducerea emisiilor poluante, sustenabilitate și cost redus de operare, gazul are potențialul de a duce lucrurile și mai departe. Practic, utilizarea biogazului face ca aceste vehicule să devină neutre din punct de vedere al emisiilor de CO2, având, totodată, la dispoziție o sursă de energie regenerabilă.

Din punct de vedere al protecției mediului, gazul asigură o reducere cu 90% a noxelor, 99% pentru particule și 10% pentru CO2 (devine 95% pe întregul ciclu, dacă este utilizat biometan).

Nu mai puțin de 18 autovehicule au fost expuse în standul Iveco, de la Daily Hi-Matic Natural Power, primul autovehicul comercial ușor echipat cu un motor CNG de 3 l, la Eurocargo CNG pentru aplicații urbane și Stralis NP de 400 CP și 460 CP. În varianta LNG, autonomia poate ajunge la 1.600 km.

DAF dezvoltă soluția electrică și, astfel, în cadrul IAA, a prezentat LF Electric, CF Electric și CF Hybrid.

Camion cu masa maximă de 19 t, oferind o soluție complet electrică și, implicit, cu zero emisii, DAF LF Electric este destinat segmentului de distribuție urbană. Autovehiculul utilizează tehnologia Cummins, cu un motor electric de 195 kW (echivalentul a 266 CP), alimentat de un pachet de baterii ce asigură până la 222 kWh și o autonomie de până la 220 km, complet încărcat. Sistemul de baterii este modular și, astfel, autonomia poate fi setată în funcție de nevoile de transport.

Pentru transporturi mai grele, constructorul olandez oferă DAF CF Electric, autotractor 4×2 ce asigură o masă totală maximă (cu tot cu semiremorcă) de 37 t. Camionul utilizează tehnologia E-Power, dezvoltată de VDL, având un motor electric de 210 kW/286 CP și baterii lithium-ion de 170 kWh. Autonomia este de aproximativ 100 km. O încărcare rapidă se poate realiza în 30 minute, iar o încărcare completă a bateriilor se realizează în 1:30h.

DAF CF Hybrid a fost proiectat pentru a asigura transport cu zero emisii în interiorul localităților, asigurând, în același timp, o autonomie crescută pentru trasee ce depășesc granițele orașului. Autovehiculul combină motorul diesel PACCAR MX-11 de 10,8 l și 450 CP, cu un motor electric ZF (75 kW/100 CP), iar cutia de viteze ZF TraXon este special concepută pentru camioanele hibrid. Bateriile de 85 kWh asigură o autonomie, cu zero emisii, între 30 și 50 km și pot fi reîncărcate la priză sau cu ajutorul motorului diesel.

Atracția principală la standul Daimler a fost, bineînțeles, noul Actros, pentru care, deja, a fost realizată o ediție specială, limitată la 400 de unități. Edition 1 se concentrează pe confort și siguranță pentru șoferi, oferind, printre altele, sistemul MirrorCam, Active Brake Assist 5 și Active Drive Assist (permite condusul semiautonom). Noul PPC, prezent, de asemenea, asigură creșterea eficienței în materie de consum și, totodată, ușurează munca șoferului, inclusiv pe drumurile secundare. Edition 1 propune și numeroase echipamente speciale: airbag, Proximity Control Assist, volan de piele, lumini ambientale, masă în partea scaunului din dreapta etc. Edition 1 este disponibil în configurațiile cu două și trei punți, pentru cabine GigaSpace și BigSpace.

Pe partea de „electrice”, a fost prezentat eActros, camion utilizat, deja, în condiții reale și care va intra în producția de serie în 2021. eActros dispune de motoare electrice, amplasate lângă roți, oferind o putere de 2×126 kW, iar capacitatea bateriilor este de 240 kWh. Autonomia autovehiculului este de aproximativ 200 km.

O variantă „mai ușoară” o reprezintă FUSO eCanter, cu un motor electric de 129 kW, baterii de 82,8 kWh și o autonomie de 100 km.

Iar FUSO nu se oprește aici. O viziune legată de transportul electric într-un viitor apropiat a adus-o E-FUSO Vision One – camionul cu trei axe pentru distribuție va atinge o rază de 350 km, având baterii de 300 kWh.

Lansarea F-MAX reprezintă o altă mostră de „resetare”. Noul model dezvoltat de Ford Trucks reprezintă o adevărată revelație pentru un producător din afara cercului exclusivist al „consacraților” europeni. Și dacă credeți că designul reușit este punctul forte, trebuie neapărat să intrați în cabină. Calitatea materialelor, confortul oferit și, mai ales, dotările… Începi să cauți eventualele dotări lipsă și… Amintim câteva dintre dotări: display multimedia touchscreen, cu Apple CarPlay, navigație, climă, frigider de 38 l, computer de bord, indicator privind sarcina pe puntea motoare, analiză și scor privind stilul de conducere, monitorizare presiune anvelope, avertizare la părăsirea accidentală a benzii, ACC, asistență la plecarea din rampă etc. Nici măcar propriul sistem telematic nu lipsește.

Camionul este echipat cu un motor diesel de 500 CP și un cuplu maxim de 2.500 Nm.

Să fie oare F-MAX „Dacia Logan” din lumea camioanelor? – (mașină construită, inițial, pentru Est, dar care a cunoscut un mare succes și în Europa de Vest).

MAN punctează, la rândul său, pe zona „electrică”, expunând, în premieră mondială, noul său camion complet electric, destinat distribuției urbane. MAN CitE are o masă totală de 15 t și completează oferta „electrică” MAN, situându-se între eTGM, conceput pentru o masă totală de 26 t, și eTGE, livrat în premieră către un client din Berlin, chiar în cadrul IAA.

În cazul MAN CitE, s-au avut în vedere caracteristicile traficului urban, în general aglomerat, și numărul mare de coborâri și urcări ale șoferului. Astfel, vizibilitatea este excelentă, cu un post de conducere amplasat jos și suprafață vitrată mare, iar sistemul de camere de 360° elimină, practic, unghiurile moarte. Accesibilitatea în cabină este, de asemenea, îmbunătățită. Autonomia CitE este de 100 km.

Ca la fiecare ediție, standul MAN a expus soluții de transport pentru toate segmentele. Am remarcat lansarea modelelor speciale XLION, ce includ echipamente și servicii menite să crească confortul, siguranța, dar și eficiența.

Echiparea modelelor TGX și TGS cu sistemul ACC, ce include funcția stop-and-go, va avea, de asemenea, un important efect asupra confortului șoferilor în situațiile de ambuteiaj. Camioanele vor opri și pleca de pe loc autonom, urmărind vehiculul din față.

Iar la capitolul vânzări, această ediție a IAA a consemnat un record pentru MAN, care a preluat 9.000 de comenzi în cele 10 zile ale evenimentului.

Renault Trucks va începe comercializarea camioanelor electrice în 2019. Noua generație de autovehicule capitalizează zece ani de teste în condiții reale a camioanelor electrice și acoperă nevoile de transport pe o plajă largă, de la 3,1, la 26 t.

Gama electrică va cuprinde modelele Renault Master Z.E., Renault Trucks D Z.E. și Renault Trucks D Wide Z.E.

Renault Trucks Master Z.E. este destinat operațiunilor de distribuție în centrul orașelor, încadrându-se în cele mai stricte restricții impuse de municipalități. Bateriile se încarcă în șase ore, iar volumul destinat mărfurilor este identic cu cel oferit de modelele diesel, bateriile fiind montate sub scaunele din față.

Master Z.E. este disponibil în șase variante – patru dube și două autoșasiuri cu platformă – pentru a acoperi solicitările din piață.

Renault Trucks D Z.E are o masă totală de 16 t și este proiectat pentru livrările de mărfuri ce necesită temperatură controlată.

Renault Trucks D Wide Z.E. asigură 26 t și poate asigura în mod eficient transportul deșeurilor.

Pentru realizarea acestor modele, a fost creată o linie specială de producție la fabrica Renault Trucks din Blainville-sur-Orne, Normandia.

Renault Trucks Z.E. oferă o autonomie de până la 300 km, în funcție de modul de operare și configurația bateriilor.

Având posibilitatea de încărcare rapidă, bateriile lithium-ion ce echipează Renault Trucks D Z.E. și Renault Trucks D Wide Z.E. pot fi încărcate într-o perioadă scurtă, de una sau două ore.

În ceea ce privește transportul pe distanțe lungi, Renault Trucks și Renault Sport Racing și-au pus la bătaie experiența și au realizat seria specială T High Renault Sport Racing. Va fi o serie limitată, de doar 99 de vehicule. Numeroase elemente speciale de design contribuie la amplificarea senzației de apartenență la lumea curselor. Motorul de 13 l dezvoltă 520 CP, iar transmisia este automată (Optidriver).

În ultima vreme, Scania și-a completat noua generație de camioane lansând modelele dedicate transportului urban și construcțiilor, însă adevărata noutate pentru IAA a fost faptul că toate camioanele expuse utilizează carburanți regenerabili. O altă abordare îndrăzneață pentru această ediție a IAA, ce întărește iminenta schimbare majoră în transporturi, în legătură cu carburanții. Oficialii Scania au arătat că există un studiu care demonstrează că, începând cu anul 2050, transportul nu va mai depinde deloc de carburanții fosili. Iar varianta optimistă arată că este posibil ca acest deziderat să fie atins încă din 2030. Biocarburanții și, apoi, electrificarea reprezintă pașii ce trebuie făcuți.

O noutate o reprezintă camionul destinat distribuției, hibrid și cu posibilitatea de încărcare la priză. Astfel, firmele de distribuție vor putea utiliza motorul termic pentru a accesa centrele logistice, în general aflate la marginea sau în afara orașelor, iar distribuția în interiorul localităților se poate realiza complet electric. Încărcarea rapidă a bateriilor poate avea loc în doar 20 de minute. Și pentru că tema principală este utilizarea carburanților regenerabili, motorul termic utilizează biodiesel.

Un nou serviciu introdus de producătorul suedez, Scania Zone va ajuta transportatorii prin introducerea restricțiilor de poluare, zgomot sau viteză, impuse de unele orașe, în aplicația de geo-fencing oferită prin Scania Fleet Management.

Vizitatorii Volvo Trucks au fost invitați să pășească spre vitor.

Începând cu 2019, Volvo va comercializa camioane electrice pentru distribuție și managementul deșeurilor. Volvo FL și Volvo FE Electric oferă mase maxime cuprinse între 16 și 27 t și dispun de o autonomie de până la 300 km. Tehnologia utilizată are la bază soluțiile dezvoltate pentru autobuzele electrice Volvo, peste 4.000 de asemenea autovehicule fiind, deja, comercializate.

Pentru transportul pe distanțe lungi, constructorul are în vedere utilizarea gazului, în forma sa lichefiată (LNG). Astfel, Volvo FM LNG și Volvo FH LNG utilizează gaz natural sau biogaz și oferă performanțe similare cu modelele diesel. În schimb, emisiile de CO2 scad între 20% și 100%, în funcție de combustibilul utilizat.

Noile Volvo FH LNG și Volvo FM LNG pot fi echipate cu motoare de 420 CP sau 460 CP.

Pentru a sărbători 25 de ani pe piață a modelului FH, constructorul suedez a lansat Volvo FH 25 Year Special Edition. De la lansarea sa, în 1993, modelul FH a atins un milion de unități produse, camionul cu numărul un milion fiind livrat chiar în cadrul IAA.

Volvo FH 25 Year Special Edition este echipat cu un motor de 540 CP, cabină Globetrotter XL, I-Shift Dual Clutch și Volvo Dynamic Steering.

Radu BORCESCU,

Hanovra, GERMANIA

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.