Touring Europabus Romania și Nova Travel consideră că principalul “vinovat” pentru amenzile de 2,4 milioane euro aplicate de Consiliul Concurenței agențiilor de turism în 14 ianuarie este “cadrul legislativ confuz, care ar trebui îmbunătățit”.
Redăm integral comunicatul transmis redacției:
“Touring Europabus Romania și Nova Travel, două dintre firmele de turism amendate de Consiliul Concurenței în urma investigației pe această piață, afirmă că principalul motiv care a condus la anumite practici fără impact real pentru turiști, dar considerate neconcurențiale, este cadrul legislativ confuz și o piață a turismului insuficient reglementată. Din acest motiv, cele două companii solicită statului îmbunătățirea cadrului legislativ în domeniul turismului.
Unul dintre aspectele sancționate de către Consiliul Concurenței a fost împărțirea de locuri între agenții în avioanele contractate pentru zborurile de tip charter. Este de menționat în primul rând că împărțirea acestor locuri pe anumite curse și destinații este o condiție obligatorie, pentru a putea oferi clienților astfel de produse turistice. Activitatea anchetată de Consiliul Concurenței (comercializarea pachetelor turistice de tip charter) beneficiază în Europa de o reglementare specifică încă de acum 30 de ani (Directiva Europeană pe Pachete Turistice), menită în principal să protejeze turiștii în cazul insolvențelor agențiilor de turism. Această reglementare nu a fost transpusă corespunzator în România, ceea ce înseamnă că turiștii nu au beneficiat de protecție în cazul celor peste 500 de insolvențe din turism din această perioadă. Din acest motiv, Comisia Europeană a declanșat chiar două proceduri de infringement împotriva statului român.
Acesta este contextul în care împreuna cu colegii concurenți din industrie și prin intermediul asociației profesionale din care facem parte am solicitat statului român să implementeze corect legislația europeană și să protejeze turiștii.
Chiar dacă toate aceste demersuri, incriminate acum de Consiliul Concurenței, nu au avut niciun fel de efect negativ în piață (ba dimpotrivă) și chiar dacă eforturile noastre de a schimbă legislația au rămas fără efect, Consiliul Concurenței a considerat, și noi am recunoscut, că pe alocuri s-a încălcat litera legii concurenței din România. Considerăm că luarea în considerare a contextului, dar și a spiritului legii ar fi putut să conducă la un alt deznodământ.
În ceea ce privește cuantumul amenzii acordate Touring Europabus, considerăm că acesta este foarte disproporționat și încalcă spiritul legii în sensul gândit de legiuitor. Sancțiunea se calculează în România, spre deosebire de multe alte țări europene, ca procent din CIFRA TOTALĂ DE AFACERI a companiei, care, așa cum este cazul companiei noastre, include și alte activități decât cea investigată și pentru care s-a constatat încălcarea legii concurenței. Astfel, o companie ajunge să fie amendată cu un procent dintr-o cifră de afaceri care nu are nimic de-a face cu piața analizată (vorbim în cazul de față despre transport de persoane, taximetrie, venituri din chirii sau comerț de alt tip decât turism). Dacă s-ar fi luat în calcul strict piața analizată, sancțiunea cuvenită companiei noastre ar fi fost de sub 10% din suma comunicată de Consiliul Concurenței. Din acest punct de vedere considerăm că actuala legislație a concurenței necesită urgent o ajustare, astfel încât litera să corespundă sensului gândit de legiuitor.
Dorim să ne asigurăm clienții că nicio acțiune a noastră nu a fost menită să-i dezavantajeze, ci dimpotrivă. În multe cazuri în care companii partenere au intrat în insolvență (Mareea, Omnia, Genius și alții) și chiar dacă noi din punct de vedere juridic nu aveam această responsabilitate, i-am despăgubit integral pe cei afectați. Nu am participat niciodată la un cartel în vederea stabilirii unui acord în ceea ce privește politica de prețuri împreună cu alți concurenți, ci am încercat, prin discuții, să generăm un mediu concurențial, care să elimine reclamele mincinoase și să asigure stabilitate financiară.
Am învățat cu această ocazie că trebuie să fim mult mai atenți în ceea ce privește litera legii și că aceasta prevede că și în lipsa oricărei intenții, a oricărui efect sau și în cazul unei prezențe pasive în discuții, un comerciant este sancționabil.
Îi asigurăm pe toți clienții și colaboratorii noștri că activitatea noastră merge mai departe și că vom acționa și pe viitor în sensul valorilor care ne conduc în spiritul adăugării de valoare efectivă și transparență.
În final, așa cum subliniază și Consiliul Concurenței, susținem de urgență actualizarea legislației în domeniul turismului prin implementarea Directivei Europene pe Pachete Turistice 2302/2015 privind pachetele de călătorie, prin care se pot proteja clienții în cazul insolvenței, împreună cu mecanisme de garantare efciente in acest sens, precum și îmbunătățirea legii concurenței, pentru evitarea pe viitor a sancționării excesive a operatorilor.
Ne exprimăm speranța că în curând vom putea beneficia, în sfârșit, și în România de un cadru legislativ modern care să permită un mediu concurențial corect”.