Soarta Pachetului Mobilitate 1 rămâne în continuare incertă și extrem de periculoasă pentru transportatorii români și est-europeni. UNTRR prezintă cele 4 scenarii posibile pentru viitorul industriei de transport rutier.
Iată precizările, în comunicatul transmis redacției:
“Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) atenționează asupra faptului că votul de săptămâna trecută din Comisia de Transport și Turism a Parlamentului European (TRAN) lasă în continuare Pachetul Mobilitate 1 într-o situație incertă și extrem de periculoasă pentru transportatorii rutieri, după mai bine de un an și jumătate de dezbateri și negocieri dificile la nivel european.
Pachetul Mobilitate 1 a fost publicat de Comisia Europeană pe 31.05.2017 și cuprinde 8 domenii cheie de modificare a legislației europene (accesul la piața transporturilor rutiere de mărfuri și accesul la profesie pentru operatorii de transport de persoane și de mărfuri, autovehicule de transport marfă închiriate fără șoferi, taxarea rutieră și taxarea electronică, normele privind timpii de conducere și de odihnă, detașarea lucrătorilor, aplicarea legislației și controlul, impozitarea autovehiculelor, monitorizarea și raportarea emisiilor de CO2 pentru autovehiculele grele) în domeniul transporturilor rutiere, cele mai de impact fiind:
– Legea specială pentru aplicarea Directivei detașării nr. 71/1996 la transporturile rutiere,
– Revizuirea Regulamentului 561/2006 privind timpii de conducere și de odihnă ai șoferilor profesioniști,
– Modificarea Regulamentului nr.1071/2009 privind accesul la profesie și a Regulamentului 1072/2009 privind accesul la piața de transport rutier de marfă.
Totodată, la nivel european mai sunt în discuție Pachetul Mobilitate 2, publicat în data de 8 noiembrie 2017, și care cuprinde: accesul la piața de autobuze și autocare, directiva privind vehiculele nepoluante, directiva privind transportul combinat, norme privind emisiile de CO2 pentru autoturisme și utilitare, inițiativa privind bateriile și Pachetul Mobilitate 3, publicat în data de 17 mai 2018, și care include: standardele privind emisiile de CO2 pentru autovehiculele grele, digitalizarea documentelor pentru transportul de mărfuri (toate modurile de transport), implementarea tehnologiei avansate în domeniul transporturilor, gestionarea siguranței infrastructurii.
În data de 10 ianuarie 2019, Comisia de Transport și Turism a Parlamentului European (PE) a respins toate amendamentele de compromis pentru două dintre dosarele cheie ale Pachetului Mobilitate 1 – cel referitor la timpii de conducere și de odihnă, precum și cel referitor la detașare.
Cu toate acestea, a fost adoptat raportul privind accesul la profesie și la piața de transport rutier, care cuprinde prevederi inacceptabile, precum:
-limitarea cabotajul la 3 zile urmate de o perioada de “răcire” (cooling-off) de 60 de ore,
-obligativitatea întoarcerii acasă a autovehiculului la fiecare patru săptămâni,
– aplicarea Regulamentului Roma I, astfel încât contractele de muncă să reflecte locul de muncă obișnuit al șoferilor, iar sediul de înființare al firmei să fie locul în care sau de la care șoferii își desfășoară în mod obișnuit activitatea în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 593/2008 (Roma I).
Raportorii TRAN responsabili cu cele trei dosare au avut o întâlnire după vot, în efortul de a găsi un acord privind următoarea etapă, dar nu s-a ajuns la niciun rezultat și discuțiile au fost amânate, urmând a se lua o decizie până pe 21 ianuarie 2018 la Bruxelles.
Astfel, rezultatul este încă imprevizibil, iar în acest moment se prefigurează 4 scenarii posibile:
– Raportorii ar putea decide să amâne discuțiile privind cele trei dosare, adică cele trei dosare nu vor mai fi discutate de actualul Parlament înainte de alegeri;
– Raportorii ar putea decide să trimită cele trei dosare direct la vot în ședința plenară;
– Raportorii ar putea decide să supună la vot în plenul PE doar dosarul referitor la accesul la profesie și cabotajul și să amâne să ia vreo decizie privind celelalte două dosare în acest mandat. Această opțiune ar ignora natura interdependentă a celor trei dosare, care au fost întotdeauna prezentate ca un pachet; și
– Raportorii ar putea decide să redeschidă discuțiile privind aceste dosare în Comisia TRAN.
În data de 3 decembrie 2018, Consiliul Miniștrilor de Transport din UE a adoptat poziția sa (abordare generală) privind Pachetul de Mobilitate 1, bazată pe propunerile restrictive ale Președinției Austriece, precum aplicarea regulilor detașării la transporturile rutiere internaționale, cu exceptarea tranzitului și a transportului bilateral, definit extrem de restrictiv, restricționarea cabotajului prin introducerea unei perioade de “răcire” (cooling-off) de 5 zile, interzicerea efectuării perioadei de repaus săptămânal normal în cabină, întoarcerea acasă a șoferilor cel puțin o dată la patru săptămâni și obligația dotării tuturor autovehiculelor care efectuează operațiuni de transport internațional cu tahograf inteligent până la sfârșitul anului 2024.
Reamintim că după aprobarea poziției Parlamentului European, Pachetul Mobilitate 1 va intra în procedura de trialog pentru armonizarea pozițiilor celor 3 instituții europene – Parlamentul European, Comisia Europeană și Consiliul de Transport UE în vederea aprobării textului final.
Propunerile cuprinse în pachetul mobilitate au fost realizate pe fondul protecționismului în creștere al Statelor Membre din Vestul UE reunite în cadrul Alianței Rutiere, iar transportatorii români și est-europeni vor fi cei mai afectați de măsurile propuse, care vor conduce la o creștere semnificativă a costurilor lor de operare și la restricționarea transporturilor rutiere internaționale operate de aceștia în cadrul UE. La începutul lunii ianuarie a acestui an, UNTRR a organizat 2 acțiuni de protest împotriva pachetului mobilitate, pentru a semnala autorităților europene îngrijorarea și revolta transportatorilor români cu privire la prevederile abuzive ale acestui pachet legislativ european.
Astfel, pe 11 ianuarie 2019 – UNTRR a protestat în fața Reprezentanței Comisiei Europene din București, împotriva ipocriziei și lipsei de acțiune CE, care în loc să oprească interpretările abuzive ale legislației UE în mai multe state membre din Vestul UE, precum legile de aplicare a salariilor minime naționale pentru șoferii de transport internațional sau interdicția efectuării repausului săptămânal normal în cabină – de fapt, prin pachetul mobilitate, CE a propus preluarea acestora în cadrul legislației europene. De asemenea, pe 10 ianuarie 2019, UNTRR a organizat alături de asociațiile profesionale ale transportatorilor rutieri din Bulgaria, Lituania și Polonia un amplu protest la Bruxelles, în fața Parlamentului European în timpul votului TRAN privind pachetul mobilitate, solicitând eurodeputaților respingerea fermă a acestui pachet legislativ abuziv pentru transportatorii români și est- europeni.
Cele două proteste organizate de UNTRR au fost doar unele dintre multele acțiuni întreprinse pentru stoparea neoprotecționismului în creștere la nivelul statelor din Vestul Europei. UNTRR a fost prima și singura asociație care a prezentat transportatorilor rutieri principalele modificări din Pachetul Mobilitate 1, încă de la prezentarea acestuia de către Comisia Europeană (CE) la data de 31.05.2017, și a oferit firmelor românești posibilitatea de a avea o dezbatere deschisă și directă cu CE pe marginea acestuia, prin invitarea șefului de unitate al Direcției Transport Rutier de la Direcția Generală pentru Mobilitate și Transporturi (DG MOVE) în cadrul unei conferințe organizată la București în luna septembrie 2017.
UNTRR urmărește atent evoluția pachetului mobilitate, solicitând participarea activă a autorităților române în cadrul procesului decizional european și acțiunea lor responsabilă pe durata Președinției române a Consiliului UE, pentru apărarea viitorului transportatorilor români și estici în UE”.