Proiectarea unui SUPPLY CHAIN (III)

A treia parte, si ultima, a acestui articol pune accent pe pastrarea controlului prin monitorizarea permanenta a datelor si indicatorilor.

 

Un proces important atat pentru satisfactia clientilor si pentru supply chain management trebuie sa fie verificarea constanta a datelor de catre managerii care le gestioneaza iar metoda moderna de verificare este vizualizarea cifrelor care reprezinta aceste date. In ultimii ani, tot mai multe companii au implementat sisteme informatice performante, care nu sunt utilizate nici la 30% din capacitatea pe care o pot pune la dispozitie.

Motivele sunt multiple:

1. Manualele de utilizare si trainingul personalului, care, cel mai adesea, sunt facute pentru a bifa activitatea si nu pentru o utilizare reala si permanenta a acestora.

2. Migrarea personalului dintr-o companie in alta, care duce la deteriorari atat ale performantelor cat si la disparitia unor cunostinte prin plecare.

3. Implicarea managementului cu prioritate in activitati operationale. Prin alocarea unui timp foarte mare in activitati operationale, se reduce timpul alocat activitatilor de monitorizare si control ale datelor si rezultatelor. Datele cantitative alese pentru a masura eficienta unui supply chain trebuie sa atraga atentia asupra nivelului de servicii oferite clientilor, care poate fi oricand imbunatatit, si asupra cresterii vitezei de deplasare a bunurilor in supply chain.

La baza inregistrarii si monitorizarii datelor pentru activitatea de verificare, stau mai multe elemente.

Simplitatea – prin simplitate intelegem ca masurile trebuie sa fie limitate ca numar si usor de inteles.

Accentul pe imbunatatire – presupune ca datele ar trebui sa arate progresul in raport cu obiectivele, iar atingerea acestor obiective trebuie sa duca la imbunatatirea continua prin prezentarea unui trend in desfasurare.

Relatia cu strategia de produs – in ceea ce priveste strategia de produs, monitorizarea inseamna ca ar putea fi necesare doua seturi din acelasi sistem de masurare pentru categorii diferite de produse.

Exemple evidente sau nu

Iata ce ne spun cateva exemple evidente sau nu chiar atat de evidente.

„PERFECT FILL RATE“ – Gradul de onorare.

Gradul de onorare al comenzii este metoda de masurare suprema a supply chain-ului, urmarindu-se atingerea perfectiunii (100%). Prin aceasta, managementul identifica daca s-a atins obiectivul de client „incantat“.

„CASH-TO-CASH CYCLE“ – Ciclul fluxului de numerar.

Perioada de timp pentru inchiderea ciclului operational de rotire a numerarului este indicatorul suprem pentru viteza. Prin acesta, putem identifica rapiditatea cu care obtinem materiale de la furnizori, le transformam in produse, le livram, colectam contravaloarea si achitam furnizorului.

„LEAD TIME“-urile – Perioada medie de timp de onorare a comenzilor clientilor, precum si perioada medie de timp de receptionare a comenzilor de la furnizori sunt indicatori ai vitezei la scara larga, prin care se arata situatia la fiecare extremitate a lantului.

„DAYS OF INVENTORY“ – Numarul de zile de stoc.

Numarul de zile acoperite de stocul de materii prime in fabrica proprie sau in fabricile furnizorilor contractati sau subcontractati, numarul de zile de stoc in cadrul ciclului de productie in fabrica proprie si numarul de zile de stoc acoperite de stocul de produsele finite din depozitul propriu si din depozitele clientilor indica viteza cu care putem deplasa materialele prin lant.

„LOT SIZES“ – Dimensiunile loturilor.

Dimensiunea medie a loturilor pentru comenzi la furnizori si dimensiunea medie a loturilor din productie ne arata cat de bine receptionam si producem in mod repetat loturi mici, intampinand, in acelasi timp, nevoile clientilor.

„MANUFACTURING SCHEDULE PERFORMANCE“ – Performanta programului de productie.

Performanta termenelor de onorare a comenzilor din magazin este un alt indicator al repetabilitatii. Daca productia respecta constant termenele, restul lantului are certitudinea ca se poate conta pe veriga de mijloc fara a risca performanta supply chain-ului.

Un sistem informatic potrivit

Exista un mod de a vedea lucrurile diferit, altfel decat vederea „in silozul nostru“. Per ansamblu, se resimte un management mai evoluat, al interdependentei si recunoasterii intereselor mutuale. Am inceput sa intelegem ca: supply chain-urile difera printre strategiile de produs; trebuie sa ne orientam atentia asupra „deviatiilor“ care trebuie masurate pentru a fi men tinute in anumite limite.

Ce sisteme ar putea facilita cel mai bine activitatea si procesele din cadrul supply chain-urilor din care facem parte?

Dupa ce am acordat suficient timp analizarii aspectelor de ansamblu ale supply chain-ului si intelegerii modului in care acesta relationeaza cu lantul valorii, putem fi siguri de succesul folosirii unui software integrat pentru a crea un supply chain de prim rang pentru clientii nostri. Nu sunt solutii miraculoase si nici pomul laudat nu creste intotdeauna si in curtea noastra. Trebuie sa invatam sa ne definim nevoile si sa ne modelam intai procesele inainte de a initia achizitia unui sistem informatic performant care sa asigure o buna vizibilitate si tranzactionare in supply chain. In pasul urmator, alegerea solutiei este mult mai usor de realizat si, in functie de criteriile pe care le definim (corect), putem alege cu siguranta o solutie optima. Prin optim nu trebuie sa intelegem neaparat scump sau rapid sau calitatea maxima. Trebuie sa intelegem ca, pentru pozitia pe care noi o definim in strategie pentru capacitatea resurselor pe care le punem la dispozitie si pentru obiectivele stabilite la nivel organizational, putem defini si nivelul de dezvoltare si de complexitate pe care trebuie sa il atinga sistemul informatic care sa ne satisfaca. Nu cumparam Ferrari pentru a duce rosiile la piata, pentru ca nu vom avea suficiente incasari nici pentru benzina… Cumparam Loganul pick-up in care intra toata marfa, care are o viteza rezonabila pentru infrastructura romaneasca, pe care il putem plati cu vouchere de la programul de reinnoire a parcului auto si care ne lasa posibilitatea sa aducem si bani acasa!

In incheiere…

O concluzie a acestui articol ajuns la final ar fi urmatoarea:

Analizeaza bine ce ai.

Analizeaza bine ce ai nevoie.

Cumpara rational.

Foloseste eficient!

Adriana PALASAN

Managing Partner Supply Chain Management Center

www.esupplychain.eu

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.