De ce avem nevoie să transmitem încredere angajaților? Poți face un mic exercițiu de observare a ceea ce înseamnă încrederea ta într-un anumit restaurant, colaborator, coleg, doctor etc. Face diferența, nu?
Încrederea angajaților în firmă, influențează modul de desfășurare a activității, implicarea, comportamentul angajatului, imaginea firmei (pentru colaboratori, clienți, potențiali angajați). Altfel spus, încrederea generează motivație, implicare și productivitate. Studiile arată că persoanele care au un nivel de încredere ridicat în organizație și în echipa alături de care lucrează au mai multe șanse să fie motivate și mulțumite de munca lor.
Oamenii sunt capabili de lucruri extraordinare atunci când primesc suport, fie el și doar moral.
Cuvintele înseamnă foarte mult și au un puternic impact emoțional, inclusiv la locul de muncă.
Profită de prima ocazie când angajatul ajunge într-o situație care îl poate face să se simtă nesigur și susține-l prin cuvinte și fapte. Îi poți spune: „Te susțin. Sunt de partea ta. Iată ce îți propun… De ce ai avea nevoie?”
De asemenea, când încercăm să transmitem un mesaj sau să încurajăm pe cineva: „am încredere că vei reuși!”. În acest fel, trasăm și un transfer de responsabilitate către celălalt: angajatul se simte oarecum responsabil să facă acel lucru tocmai pentru a nu trăda încrederea cu care a fost investit de manager!
Acțiuni care contează
- Întreabă angajații
Dacă el, ca șofer, este mulțumit, cum se înțelege cu colegii, cu dispecerii, dacă sunt probleme cu pasagerii, ce probleme întâmpină pe traseu, dacă au sugestii de care ar putea beneficia firma etc. Răspunsurile lor sunt valoroase pentru că putem extrage nevoile, putem observa cum se schimbă motivația, putem avea control. Bineînțeles, totodată transmitem și încredere că părerea lui contează.
- Menține personalul responsabilizat
Responsabilizarea îi face pe angajați să simtă că ei contribuie, în mod personal, la succesul/eșecul organizației. Acțiunile lor vor fi pentru a-și atinge obiectivele specifice, chiar dacă acest lucru înseamnă depășirea unor dificultăți. Responsabilizarea produce asumare, așadar, putem vorbi de o atenție sporită și de concentrare.
- Evidențiază scopul firmei printr-un obiectiv comun.
De exemplu: Transportul în siguranță și în condiții optime al pasagerilor.
- Fii un exemplu de urmat: comportamental, competență și aparență.
- Fii accesibil/deschis astfel încât angajatul să poată veni cu o problemă, preocupare, sau sugestie fără teamă. Pentru personal acest lucru înseamnă siguranță și încredere.
Poate te întrebi de ce să schimbi ceva în firma ta, dacă totul merge bine și ai ajuns până aici?
Pentru că totul este în mișcare, angajații se schimbă, nevoile lor se schimbă, societatea se schimbă, iar tu nu poți rămâne la fel ca acum 10, 15 ani. Cu alte cuvinte, vorbim de adaptare.
Se spune că nevoia unui angajat este siguranța locului de muncă. Sigur că a rămas această nevoie, dar realitatea din firmele noastre pare să o contrazică; angajații, în special șoferii, pleacă, își schimbă cu ușurință locul de muncă. Așadar, vorbim de actualizarea nevoilor.
Ceva trebuie sa-i țină pe oameni pe loc, iar aceste nevoi sunt: recunoașterea, aprecierea și o bună comunicare.
De unde are managerul resurse și energie să susțină fiecare angajat? El nu primește susținere de la nimeni! Nici legile nu prea sunt în favoarea lui, nici instituțiile nu îl ajută…
Dacă ai ajuns până aici, resursele tale sunt inepuizabile. Tot în tine se află puterea, trebuie doar să o activezi. Cum? Prin educarea comportamentului și a gândirii.
În final…
Încrederea în tine, ca manager, este ceea ce îi va motiva pe angajați să rămână concentrați pentru un obiectiv comun. Arată că ești un bun profesionist, că știi exact ce ai de făcut și că știi ce vrei de la angajații tăi.
Andreea GHEORGHE
Psiholog specializat în psihologia transporturilor
gheorghe.andreeaioana@yahoo.com