Digitalizarea departamentelor financiare va deveni, în viitorul apropiat, o necesitate și va reprezenta un factor decisiv în eficientizarea serviciilor destinate controlului performanței economice (controlling), consideră Horváth & Partners, unul dintre cei mai importanți jucători locali și internaționali din domeniul consultanței în management.
Potrivit estimărilor, valoarea acestui segment de piață în România s-a ridicat în 2018, la circa 80 milioane euro, ceea ce înseamnă 40% din totalul pieței locale de consultanță.
În prezent, piața serviciilor de consultanță în controlling continuă să crească, pe fondul digitalizării, care devine o mega-tendință, inclusiv la nivelul departamentelor financiare.
Controllingul este un instrument vital pentru buna funcționare a unei organizații, furnizând managementului informații esențiale legate de situația afacerii și ajutând în luarea deciziilor strategice.
Departamentul de Controlling este implicat în planificarea, bugetarea și monitorizarea performanței financiare a companiei.
Acesta asigură folosirea adecvată a resurselor, transparența în tranzacții și are un rol semnificativ în creșterea profitabilității.
Derularea procesului de controlling are trei etape: planificare și bugetare, monitorizare și analiză, concluzii și recomandări. În cadrul ultimei etape rezultă măsurile de creștere a profitabilității și diminuare a costurilor, precum și potențialele recomandări pentru ajustarea strategiei.
Conform Horváth & Partners, dacă în urmă cu doi ani, tematica digitalizării departamentelor financiare era una minoră, acum a devenit o preocupare prioritară. În țările din regiunea Europei Centrale și de Est, două treimi dintre companii au lansat inițiative pentru creșterea digitalizării în cadrul departamentelor lor financiare. Instrumentele digitale pot oferi economii semnificative în direcția creșterii eficienței, mai ales în zona de management al datelor și în procesarea tranzacțiilor, componente ale activității de controlling.
“Când departamentul financiar folosește în mod inteligent noile instrumente și metode digitale, întreaga companie are de câștigat. Folosind metode analitice avansate, departamentul financiar obține un sistem de controlling mai eficient și mai proactiv”, subliniază Kurt Weber, Director General al Horváth & Partners România.
Din analizele Horváth & Partners, circa 90% dintre directorii financiari din România, în creștere cu aproximativ 7% față de 2017, susțin tendințele de digitalizare din mediul de afaceri actual și văd utilitatea schimbării managementului performanței corporațiilor de la un model reactiv și analitic la unul proactiv și predictiv.
Horváth & Partners identifică trei moduri de abordare a transformării digitale: una holistică, de dezvoltare a unei strategii financiare digitale, o a doua de armonizare a datelor și proceselor tranzacționale și cea de-a treia care privește dezvoltarea de prototipuri digitale pentru aplicații speciale.
De asemenea, reprezentanții companiei au identificat cinci caracteristici principale ale unei organizații financiare digitale:
- utilizarea unui tip de management dinamic, în care deciziile de business sunt luate cu promptitudine;
- abordarea incluzivă, plecând de la procese integrate de gestionare funcțională și financiară bazate pe platforme comune;
- organizarea eficientă prin automatizarea proceselor;
- schimbarea rolurilor, cu atenție sporită asupra parteneriatelor de afaceri și dezvoltării de metodologii;
- crearea de competențe noi în domeniul finanțelor, prin implementarea unor programe de training.
În acest sens, începând din anul 2017, Horváth & Partners desfășoară bianual un program cu specializarea de “Business Controller” în România, destinat managerilor din departamentele financiare care doresc să-și însușească cele mai bune practici în controlling. “Am inițiat acest program de training, din dorința de a sprijini companiile care vor să-și îmbunătățească activitatea pe termen lung”, precizează Kurt Weber. Programul se desfășoară în cadrul Academiei Horváth, care are o tradiție de peste 25 de ani în furnizarea serviciilor de training ale grupului. Astfel, la finalul cursurilor, participanții vor primi certificatul de specializare pentru ocupația de Controller, respectiv Specialist în planificarea, controlul și raportarea performanței economice, acreditat de către Autoritatea Națională pentru Calificări.
Într-o companie, activitatea de controlling este gestionată atât de Financial Controller, cât și de Business Controller, funcții care coexistă, dar care sunt confundate adesea. Business Controller-ul se concentrează mai mult pe mediul de business și mai puțin pe partea financiară. El are o legătură strânsă cu departamentele de producție, vânzări și logistică, construind planuri de afaceri și ajutând la definirea strategiilor pentru identificarea eventualelor dificultăți și a oportunităților pentru dezvoltarea companiei. Printre atribuțiile unui Business Controller se numără și identificarea soluțiilor de reducere a costurilor, precum și de creștere a eficienței. Un Financial Controller este implicat semnificativ în zona de raportare financiară și de urmărire a indicatorilor înregistrați în istoricul companiei. Competențele sale sunt orientate aproape exclusiv pe controlul financiar al afacerii, consolidarea rapoartelor departamentului financiar și raportarea rezultatelor către acționari.
“Am decis să organizăm aceste cursuri, pentru că în momentul de față există un deficit major de Business Controlleri, în companiile mari din România. Piața are nevoie de cel puțin încă 2.000 de specialiști în Business Controlling, iar ca dovadă, în prezent, un om cu o experiență de circa doi, trei ani poate ajunge la un salariu de aproximativ 1.500 euro net”, conchide Kurt Weber.