INDIA: Logistica, un sport extrem

India reprezintă una dintre economiile cu cea mai rapidă creștere din Asia, dar acest lucru nu este scutit de riscuri. Sanjay Kaushik, director al companiei Netrika Consulting India, a realizat, pentru Vigilant, buletinul oficial al TAPA EMEA, o analiză a supply chain-ului acestei țări.

Unul dintre elementele cheie ale unei economii moderne este, desigur, supply chain-ul, care, în cazul Indiei, necesită îmbunătățiri continue și trebuie să devină tot mai eficient, în fiecare an.

Conform Indexului de Performanță Logistică al Băncii Mondiale, ediția 2018, India se află pe locul 44 la nivel mondial. Acest index reprezintă media ponderată realizată de către fiecare țară pe baza a șase criterii – eficiența procesului de clearing, ușurința în organizarea încărcăturilor, calitatea serviciilor logistice, serviciile de track&trace, eficiența livrărilor și calitatea infrastructurii comerciale și de transporturi. Germania și Singapore sunt cele mai bine cotate, în timp ce India este întrecută de țări precum Estonia, Slovenia sau Grecia. În 2013, s-a clasat pe locul 47, dar are încă un drum lung de parcurs.

Atunci când companiile încep să-și externalizeze părți mai mici sau mai mari din supply chain-urile lor, apar anumite riscuri. Pe măsură ce companiile indiene își întind aripile, în și în afara țării, aceste riscuri devin una dintre cele mai mari provocări. Adoptarea standardelor TAPA la nivelul supply chain poate ajuta la transferul riscurilor și la delimitarea responsabilităților.

Riscuri… din abundență

Circulă tot felul de povești, despre termocentrale cărora li se terminau proviziile de cărbune, una dintre materiile lor prime cheie, despre procese de producție întrerupte din cauza problemelor cu forța de muncă, precum și despre alte asemenea incidente. Când prețul benzinei și motorinei fluctuează, cresc riscurile escaladării costurilor, atât pentru achiziții, cât și pentru companiile de transport.

Erorile de previzionare sunt un lucru frecvent, în India, și pot să sporească impredictibilitatea cu care se confruntă supply chain-urile. Timpii de livrare pot fi lungi, produsele pot avea un ciclu de viață redus și comenzile plasate de către intermediari pot să complice și mai mult lucrurile. Pentru companii, aceasta poate însemna alocarea greșită a resurselor în inventar, facilități, transport, aprovizionare, stabilirea incorectă a prețurilor și, mai rău, scăpări în managementul informației.

Comunicarea și fluxul informațiilor pot să devină adevărate provocări. Retailerii și/sau distribuitorii își realizează propriile prognoze. La fiecare sediu, managerii de vânzări și le fac pe ale lor. Acestea sunt, la rândul lor, modificate de către executivii din vânzări. Această modificare repetată, împreună cu faptul că prognozele se fac, uneori, în absența unor informații corecte, pot conduce la o rată marginală înaltă a erorilor. Nu toate companiile au o prezență suficientă pentru a se asigura că toată lumea aplică o practică unitară.

În timp ce riscurile legate de cerere și incidentele singulare pot fi tratate ca urgențe, în cadrul unor companii globale, este un pic cam prea mult dacă acestea încep să se repete în mod frecvent. Anumiți factori impredictibili, greu de prevăzut în timpul procesului de planificare, pot apărea oricând. Atunci când ai de-a face cu o țară de dimensiunile Indiei, apar, de asemenea, și riscuri culturale. Ce e valabil ca practică de afaceri în nord, s-ar putea să nu mai fie valabil în alte regiuni. Toate aceste variații trebuie luate în considerare atunci când companiile se gândesc la o extindere a supply chain-ului lor.

Incidentele greu de raportat

Sunt sute sau chiar mii de incidente care nu sunt raportate, deoarece sunt infracțiuni minore, dar și pentru că se întâmplă la distanță mare de centrele media. Poate că nu toate ar merita „prima pagină”, dar reprezintă riscuri în funcționarea supply chain-urilor.

Imaginați-vă o mulțime de camioane oprite la granița dintre două regiuni pentru că polițiștii fie efectuează un control de rutină, fie, ocazional, cer șpagă dacă documentația de la bordul vehiculelor nu e completă.

Poliția este administrată în cele 29 de state ale Indiei de către autoritățile locale, fără o bază de date centralizată și digitalizată a infracțiunilor, iar procedurile pot diferi de la stat la stat. Este dificil pentru companiile de transport să se dezvolte, în fața atâtor obstacole.

Nu în ultimul rând, aceste anomalii fac dificilă raportarea incidentelor de către membrii TAPA, iar datele trimise către IIS reprezintă numai o fracțiune a problemei.

Infrastructura de transport, o verigă slabă

Calitatea infrastructurii de transport reprezintă, deja, de mult timp unul dintre cele mai mari riscuri din India. Investițiile în drumuri, porturi, cale ferată și transporturi aeriene au început să se facă numai de dată recentă.

Chiar dacă durează mai mult, majoritatea transporturilor în India depind de infrastructura rutieră. Calea ferată a pierdut volume de mărfuri în favoarea rutierului din cauza costurilor mai mari, iar această tendință nu s-a mai inversat.

Este necesară reducerea timpului de livrare a materiilor prime și a bunurilor finite. Extinderea șoselelor cu taxă a dus la îmbunătățirea calității transportului rutier. Dar nu toate punctele de taxare sunt automatizate. Autoritatea Națională de Autostrăzi din India deține 450 de puncte de taxare, iar autoritățile locale încă 500. Este necesară adoptarea unui sistem uniform pentru aceste puncte de taxare, astfel încât cursele să fie mai eficiente. De asemenea, o infrastructură îmbunătățită va sprijini exporturile, care se cifrează, în prezent, la aproximativ 300 de miliarde de dolari.

Parcările securizate sunt extrem de puține o excepție.

Până la crimă…

În anumite regiuni ale țării. Supply chain-urile pot fi întrerupte din cauza faptului că muncitorii din fabrici vin cu cereri nerezonabile. Zona industrială automotive din Regiunea Națională Capitală, care include mai multe companii din domeniu și furnizorii lor, a cunoscut câteva situații nedorite, printre care s-a numărat și uciderea directorului unei companii europene, în urmă cu câțiva ani, când muncitorii au atacat fabrica. De asemenea, șeful de resurse umane de la Maruti Suzuki a fost ucis de muncitorii aflați în grevă. Unele dintre incidentele menționate au beneficiat de atenție din partea mass media deoarece s-au produs în vecinătatea capitalei, Delhi.

Marile companii nu sunt ușor de convins. Dar…

Producătorii globali vor dori, desigur, să ia parte la acțiune în această economie care se dezvoltă rapid. Dar atunci când se pun în balanță riscurile și oportunitățile, marile companii nu sunt ușor de convins.

Chiar și în contextul acestor provocări, care se mențin, unele dintre cele mai mari mărci au reușit, prin perseverență, că construiască afaceri importante. JCB India exportă 70 de produse diferite în peste 100 de țări. Coca-Cola India este una dintre cele mai mari afaceri din lume. Hindustan Unilever este una dintre cele mai mari companii din India, cu prezență chiar și în cele mai îndepărtate zone ale țării. Organizațiile prudente ar trebui, însă, să includă TAPA în programul lor de dezvoltare durabilă și management al riscurilor.

Bunele practici nu sunt, încă, în vogă

Unele dintre practicile eficiente ale economiilor dezvoltate – inventar administrat de vânzător sau planificare, previzionare și actualizare a stocurilor în parteneriat – nu sunt utilizate la scară largă. Acest lucru are un impact direct asupra competitivității internaționale a operațiunilor de supply chain în India. Companiile mici și medii reprezintă aproape jumătate din economia indiană, ceea ce face dificilă propagarea acestor idei în teritoriu. Volumul afacerilor din teritoriu nu este încă unul uriaș, dar de acolo va proveni marea parte a cererii, în condițiile în care economia indiană se poate dubla în următorii 10 ani.

Multe dintre riscurile operaționale și de infrastructură sunt, adesea, dincolo de controlul companiilor. Schimbările de politică bine intenționate, care ar putea rezulta într-un management mai bun, se împotmolesc uneori între autoritățile centrale și locale.

Pe scurt, creșterea Indiei este incredibilă. Totuși, este obligatoriu ca afacerile indiene să trateze corect zona de management al riscurilor. Iar TAPA poate oferi instrumente potrivite în acest sens.

Sursa: Vigilant, ediția din aprilie 2019.

Traducerea și adaptarea: Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.