52 de camioane angrenate într-un sistem de transport bine pus la punct. Dispecerat pentru filiale din mai multe state europene. O companie cu o personalitate proprie bine definită. TN Logistika SK-RO reușește să maximizeze avantajele pe care le oferă apartenența la Grupul Torello.
Formată în interiorul unui grup mare, cu rădăcini în Italia, TN Logistika SK-RO și-a început activitatea în 2013, dar povestea din România are în spate o experiență de peste 30 de ani în transporturi, la nivel internațional.
„Povestea românească începe o dată cu apariția mea în cadrul firmei Torello, în 2007, când m-am angajat ca șofer. Am luat, în acea perioadă, decizia de a părăsi țara, de a renunța la tot și a încerca altceva, pe cont propriu, chiar dacă provin dintr-o familie de transportatori. Îmi aduc aminte că mi-am câștigat respectul lucrând ca șofer timp de 2 ani, după care mi s-a propus să fac muncă de dispecerat. Aveau nevoie de vorbitori de limba română, pentru că începuseră să apară tot mai mulți șoferi din țara noastră. Am acceptat și, după alți doi ani, ajunsesem responsabil cu importul în cadrul grupului Torello. În 2012, mi s-a propus să coordonez deschiderea unei firme în România. Am acceptat și această provocare, iar, la 1 martie 2013, am marcat prima zi de viață a TN Logistika SK-RO”, și-a amintit Eduard Florea, director general al companiei.
El a precizat că Torello a făcut primul pas în afara Italiei în 2012, prin înființarea TN Logistika Bratislava, unic acționar, în acest moment, al TN Logistika SK-RO. „Atunci când a fost înființată firma din România, s-a mers pe ideea de lanț și, tocmai pentru a nu se crea confuzii în nume, a fost introdus SK, astfel încât să fie clar faptul că acționariatul nostru vine din Bratislava”, a explicat Eduard Florea.
De la 2, la 52 de camioane
2013 a marcat începutul activității TN Logistika SK-RO, cu 2 camioane, pentru ca, la puțin timp, compania să obțină finanțare pentru 10 camioane noi, Volvo. Apoi, flota a fost mărită din 2 în 2 ani, astfel încât presiunea financiară să fie corect distribuită. În prezent, în parcul din România sunt înregistrate 50 de camioane (majoritatea Mercedes-Benz, datorită acordului încheiat cu multinaționala Daimler).
„TN Logistika România este o entitate financiară separată de Grupul Torello, care, ca entitate principală, ne pune la dispoziție clienții, pe care îi deservim din punct de vedere logistic. Avem 3-4 clienți principali de logistică, cel mai important fiind o companie de comerț online la nivel mondial”, a arătat Eduard Florea.
Dispeceri, inclusiv pentru Slovacia
TN Logistika SK-RO are 136 de angajați, dintre care 36 formează echipa TESA. Numărul mare al persoanelor aflate în zona de administrare se justifică, însă, prin faptul că firma asigură servicii de dispecerat pentru toți șoferii români angajați în cadrul grupului, atât în Italia, cât și în Slovacia.
„Beneficiem de oportunități financiare prin intermediul grupului, iar, anul trecut, am achiziționat 20 de camioane cu avans zero, pe credit. Am renunțat complet la leasing, pentru că, astfel, avem posibilitatea să decidem cu cine facem asigurările și la ce preț.”
Sunt inclusiv dispeceri care lucrează pe timp de noapte, pentru a asigura un suport constant clienților. „Chiar dacă, la început, au privit cu semne de îndoială varianta de a lucra pe timp de noapte, astăzi colaborez cu angajații foarte bine, în acest sistem”, a mai spus Eduard Florea, adăugând că, de la înființarea firmei, a format peste 40 de dispeceri.
„Mă gândesc la schimbarea mentalității persoanelor pe care le aduc în birou. În România, oamenii nu înțeleg că, atunci când ajungi să lucrezi într-un sistem precum cel în care activăm noi, care nu implică și lucrul pe bursă, pentru a căuta curse, trebuie să ne focusăm pe comunicarea verbală și non-verbală cu șoferii. Trebuie menținută continuu legătura cu ei, pentru a elimina pierderile generate de consumuri inutile create de șofer pe stradă, sau trasee calculate greșit, fără a ține cont de taxele pe care infrastructura rutieră le presupune. De multe ori, prefer să angajez tineri fără experiență în domeniu. Din 2013 și până acum, cred că am pregătit în această meserie peste 40 de tineri.”
Comunicare pe tabletă… suport tehnic din Italia
Comunicarea cu șoferii se face prin intermediul unor tablete, care oferă toate informațiile necesare, inclusiv harta traseului sau punctele unde trebuie să ia pauză sau să alimenteze. „Sistemele informatice de care dispunem sunt extrem de bine puse la punct, pot urmări toate informațiile privind modul în care conduc șoferii. Acestea sunt disponibile la nivelul întregului dispecerat, fiecare putând prelua datele de care are nevoie”, a menționat directorul general TN Logistika SK-RO.
Suportul tehnic privind conduita șoferilor la volan este, însă, gestionat din Italia. „Rezultatele sunt extrase lunar din soft și analizate, stilul de condus al fiecărui șofer este studiat, iar, în cazul în care se observă probleme, angajații cu o performanță redusă sunt formați pentru a le fi îmbunătățit randamentul. Consumul mediu a scăzut fantastic și datorită flotei noi, dar, mai mult decât atât, datorită modului în care s-a intervenit asupra stilului de condus. Este foarte greu să îi explici unui șofer cu 20 de ani de experiență că există evoluții din punct de vedere tehnic și lucrurile trebuie abordate diferit, pentru că sunt sisteme care îl ajută să consume mai puțin combustibil și efort.”
„Realizăm transport intracomunitar, dar avem și o cursă fixă de România.”
Grupul Torello testează atât din punctul de vedere al abilităților la volan cât și din punctul de vedere al utilizării echipamentelor de frig și noii angajați, care pleacă în cursă abia după ce înțeleg caracteristicile unui camion Mercedes-Benz și modul de comunicare în firmă, prin intermediul tabletelor. Pentru cei care nu dispun de suficientă experiență, într-o primă etapă se merge în echipaj. Iar managementul companiei, datorită vehiculelor de ultimă generație, este gata să ofere o șansă oricui poate și dorește să înceapă această meserie.
Iată doar un exemplu. „Am angajat un șofer fără un picior. I-am dat o șansă și este unul dintre cei mai buni conducători auto din echipa noastră. Mi-aș dori să am ocazia să mai fac acest lucru”, a subliniat Eduard Florea.
Întreținerea camioanelor se realizează în cadrul unităților service deținute de grupul Torello în Italia, dar flota dispune de asistență 24 de ore din 24 din partea Mercedes-Benz.
„Come in Famiglia”
„Pentru noi, TN Logistika SK-RO reprezintă o familie și spun acest lucru cu mândrie. De altfel, motto-ul nostru este «Come in Famiglia». Obiectivul meu declarat este să respect istoria grupului. Iar, potrivit acesteia, primii 5 ani sunt de acomodare, pentru ca, apoi, să fie demarate investițiile majore. De aceea, în 2018, am dublat flota și mi s-s-au dat mai multe posibilități pentru a ajuta la dezvoltarea companiei”, a precizat directorul general TN Logistika SK-RO.
Eduard Florea vede compania, peste doi-trei ani, funcționând într-un sediu elegant, propriu și cu o flotă de aproximativ 200 de unități… alături de noi șoferi care aleg să intre în echipa TN Logistika SK-RO.
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro