Noul premier Ludovic Orban a anunțat, în 7 noiembrie, că Guvernul PNL va reintroduce taxa de primă înmatriculare pentru mașini, impusă pentru prima dată, în anul 2008, de Guvernul Tăriceanu și eliminată, în februarie 2017, de Guvernul Grindeanu (PSD), în urma Deciziei Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), care a stabilit, în 9 iunie 2016, că este ilegală.
În anii 2018-2019, fostul ministru al Mediului, Grațiela Gavrilescu (ALDE), a încercat, fără a reuși, să găsească o formulă legală pentru introducerea unei noi taxe de poluare pentru mașini.
Acum, Ludovic Orban a declarat că este nevoie de reintroducerea acestu bir: „Cred că trebuie concepută ca taxă de poluare, iar cuantumul ei să depindă de cantitatea de noxe eliberate în atmosferă. Formulele care au fost încercate au intrat în contradicţie cu reglementările la nivel european. Se ştie că taxele indirecte trebuie să respecte reglementările europene. Această taxă poate fi gândită şi ca un impozit pe proprietate variabil – dar şi aici există riscul să contravenim principiului că o taxă depinde de valoarea unui bun. Când vom ajunge la o formulă care să fie acceptabilă la nivelul Comisiei Europene, o vom anunţa public, dar decât să mai venim iarăşi cu o taxă ca să mai luăm bani de la proprietarii de maşini şi după aia să trebuiască să-i dăm înapoi, mai bine măsurăm de şapte ori şi stabilim ceea ce suntem siguri că va fi acceptat la nivelul instituţiilor europene”.
Noul ministru al Mediului, Apelor şi Pădurilor, Costel Alexe a spus și el că, din datele pe care le deţine, din bugetul de 2,4 miliarde de lei al Ministerul Mediului 1,8 miliarde s-au cheltuit pentru restituirea acestei taxe.
„PSD a scos această taxă; din păcate, nu a venit cu o soluţie astfel încât să îmbunătăţim calitatea aerului”, a adăugat Costel Alexe.