VIAȚA VĂZUTĂ PRIN PARBRIZ. Pachetul Mobilitate 1 și impactul psihologic asupra șoferilor

„Iată cele mai înfricoșătoare cuvinte din limba engleză: Suntem de la Guvern și am venit să vă ajutăm!” – Ronald Reagan

Este de necontestat faptul că transporturile rutiere sunt într-un proces accelerat de restructurare, atât în plan logistic, cât și ca mentalitate. Cu voie, dar mai ales fără voie, operatorii români din domeniu se confruntă, de mai mult timp, cu probleme, cu modificări la nivel național și, mai ales, internațional. Hai să-i spunem, se confruntă cu nouă viziune.

Cristian Sandu

Contextul, care implică schimbări, lipsă de predictibilitate, provocări aproape zilnice și chiar nesiguranță, presupune o adaptare din mers și pregătire, nu pentru ce poate fi mai rău (vorbele unui transportator), ci pentru a ști ce îți rezervă viitorul.

„Celebrul” pachet Mobilitate 1 este unul din subiectele care au ținut „capul de afiș” de mai mulți ani, constituind atât motiv de dispută, de controverse, cât și de teamă, pentru transportatorii români.

O dată cu încheierea Trialogului, (deși finalizarea procedurii administrative poate dura minim 6 luni înainte de publicarea în Jurnalul Oficial al UE și apoi implementarea ar trebui să se producă la 2 ani de la publicare), este util pentru transportatori să afle cât de afectați pot fi șoferii și cum se poate răsfrânge acest lucru în comportamentul la volan, în atitudinea față de firmă, în îndeplinirea sarcinilor, în abordarea responsabilităților. Aceste informații pot reprezenta un ajutor în contracararea eventualelor riscuri, apărute ca urmare a percepției subiective sau nerealiste a șoferilor privind măsurile conținute în pachetul Mobilitate 1.

Camionul acasă la 8 săptămâni, faptul că se permit 2 perioade de repaus săptămânal reduse consecutive, dar șoferul trebuie să poată veni acasă, dacă vrea, la 4 săptămâni, tahografe pentru vehiculele sub 3,5 t în transport internațional, iată măsuri percepute diferit de către conducătorii auto.

Pe rețelele de socializare, părerile șoferilor sunt împărțite.

Unii se bucură, considerând că aceste măsuri sunt în favoarea lor, alții sunt sceptici, gândind că, într-un viitor mai apropiat sau mai îndepărtat, măsurile vor avea un impact negativ pentru transportatorii români, care ar putea fi eliminați de pe piața de transport din Europa de Vest, apărând, astfel, și nesiguranța locurilor de muncă.

Păreri diferite, păreri care, nu de puține ori, nu sunt conforme cu realitatea și, mai ales, cu interesele șoferilor. Cauza principală? Discuțiile prea multe, pe multe canale diferite, cu consecințe asupra unei comunicări eficiente și, mai ales, realiste.

Intervenția transportatorului poate ameliora situația, atât prin informarea exactă a șoferului referitor la pachetul Mobilitate 1, cât și prin câștigarea încrederii acestuia că firma va acționa în interesul lui.

Este cunoscut de toată lumea faptul că epoca în care șoferul trebuia să se ocupe numai de condusul mașinii a apus de mult. În contextul unor transporturi moderne, conducătorul auto devine, la locul său de muncă, un manager care trebuie să gestioneze mult mai mult decât situațiile ivite în trafic. Respectarea pachetului Mobilitate 1 poate deveni „o problemă” nu numai pentru transportatori, dar și pentru șoferi. Noile reglementări pot avea un impact negativ și asupra șoferului, devenind tot atâtea motive de stres, de factori perturbatori ai activității principale, aceea de a conduce în siguranță mașina.

Mulți vor spune că șoferii lor sunt bine pregătiți să facă față noilor reglementări, că știu ce vor avea de făcut. Teoretic poate, practic rămân însă de gestionat tensiunea provocată de nesiguranța, de presiunea cauzată de aceste noi reglementări.

Dinamica și fluența fenomenelor apărute în peisajul socio-economic internațional al transporturilor rutiere sunt principalele probleme cu care se vor confrunta transportatorii români și în anul 2020.

Este adevărat că reglementările pachetului Mobilitate 1 și la care, de voie, de nevoie, operatorii de transport români trebuie să se alinieze sunt în măsură să-i afecteze (ca, de altfel, pe toți transportatorii din estul Europei)…

… dar nu cred că este cazul ca operatorii de transport români să devină pasivi și descurajați.

Mai ales ca pachetul Mobilitate 1 „nu este bătut în cuie”. La începutul anului, Comisia Europeană a făcut o declarație politică afirmând că nu se respectă „Acordul verde”. Acest „Pact verde” este ghidul Comisiei pentru lupta împotriva încălzirii globale pentru următorii 5 ani. Comisia consideră că forțarea unui camion să se întoarcă în țara sa la fiecare 8 săptămâni va fi o sursă de emisii suplimentare de CO² și că supunerea rutelor pre și post la regulile de cabotaj (și, prin urmare, la detașare angajați) vor afecta transportul combinat.

psiholog pr. Cristian SANDU

Cabinet de psihologie autorizat

e-mail: psih.cristian.sandu@gmail.com

tel.: 0751.364.575

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.