In mod evident, tot mai multi manageri de firme de transport realizeaza importanta utilizarii unor soferi bine pregatiti. Criza economica a grabit acest proces, facand mult mai evidente avantajele pre gatirii soferilor – consum redus de car burant, costuri mai mici privind mentenanta vehiculelor, riscuri dimnuate privind accidentele rutiere. 40% dintre respondenti au apelat la cursuri suplimentare organizate pentru soferii firmei, in timp ce 27% prefera sa se bazeze doar pe cursurile obligatorii. „Cursurile sunt bune si scad costurile cu combustibilul… dar nu mereu e usor sa investesti in ele (mai ales cand ai probleme de cash -flow si traiesti de pe o zi pe alta)“, a aratat Marian G. In plus, nu este totul sa pregatesti soferii, ci trebuie sa gasesti, totodata, modalitati de motivare pentru ca acestia sa puna in aplicare lucrurile invatate. In caz contrar, neintelegerile dintre soferi si patronii firmelor de transport se vor acutiza, aducand pierderi de ambele parti. Tot mai multi sunt cei care cred ca punerea soferilor in aceeasi „oala“, fara nici o posibilitate de afirmare, nu poate duce la performanta. Totusi, 33% dintre respondenti considera ca impunerea unui consum normat reprezinta cea mai eficienta metoda de mentinere sub control a costurilor. Si nici nu este de mirare, avand in vedere ca furtul de motorina a de venit activitatea principala pentru prea multi dintre soferi. Pe de alta parte, si parerea soferilor este importanta. Doar ei sunt cei care se confrunta cu realitatile drumurilor romanesti. „Impunerea unui consum normat este avantajoasa numai pentru patron, pentru ca sunt situatii in care trebuie sa ocolesti, sa stai la cozi, sa stationezi cu motorul pornit… Eu pot fi de acord ca masina mea consuma X/100 de km parcursi, dar daca in suta aia de kilometri trebuie sa o presc si sa pornesc de nu stiu cate ori, consumul meu normat se duce naibii!“, a aratat Laurentiu Mirea. Sistemele electronice, moderne, utilizate pentru monitorizarea consumului dar si a stilului de condus par a fi solutia de completare a cursurilor de pregatire pentru soferi. Insa este greu de crezut ca acestea vor avea efectele scontate atata vreme cat soferi vor considera ca aceste sisteme sunt create exclusiv in defavoarea lor.