Un răspuns simplu ar fi că e important să facem evaluarea șoferilor, pentru a le măsura performanța. Dar de ce să măsurăm performanța? În managementul resurselor umane, un aspect important este reprezentat de evaluarea performanțelor în organizație. Putem, astfel, să înțelegem mai bine dinamica dezvoltării profesionale, să conducem șoferii spre rezultate mai bune.
Altfel spus, îmbunătățim obiectiv acțiunile și comportamentele, acolo unde este nevoie. În plus, se stabilește un comportament clar, iar feedback-ul va fi întotdeauna constructiv. Mai mult, evaluarea ajută managerul să aibă o imagine clară asupra dezvoltării profesionale a șoferului. Prin evaluarea performanțelor, totul devine mai clar și pentru firmă, și pentru șofer, prin aspecte ca: responsabilități, promovare sau reorientare, proceduri, rutină, valori.
Dau exemplu de o scală de evaluare a unui șofer, nepersonalizată.
La această scală puteți adăuga ce este în fișa postului, ce comportamente doriți specific firmei și aspecte ca valori organizaționale. Aceste scale de evaluare sunt construite personalizat, de către un specialist în resurse umane sau psiholog. Dacă nu doriți să alocați buget pentru un specialist, atunci faceți un efort și construiți chiar voi o scală minimă de evaluare.
Evaluarea competențelor profesionale pentru postul de șofer autocamion
A. Duce marfa la destinație conform CMR.
1. niciodată 2. foarte rar 3. uneori 4. deseori 5. întotdeauna
B. Respectă traseul planificat.
1. niciodată 2. foarte rar 3. uneori 4. deseori 5. întotdeauna
C. Își organizează eficient programul.
1. niciodată 2. foarte rar 3. uneori 4. deseori 5. întotdeauna
D. Comunică eficient cu dispecerul.
1. niciodată 2. foarte rar 3. uneori 4. deseori 5. întotdeauna
E. Se asigură că mașina este în perfectă stare tehnică, înainte de începerea programului.
1. niciodată 2. foarte rar 3. uneori 4. deseori 5. întotdeauna
F. După terminarea cursei, camionul trebuie parcat, spălat corespunzător și predat conform fișei la plecarea în cursă (exemplu de item spe cific). Face acest lucru?
1. niciodată 2. foarte rar 3. uneori 4. deseori 5. întotdeauna.
Andreea GHEORGHE
psiholog specializat în psihologia transporturilor
gheorghe.andreeaioana@yahoo.com
Buna ziua. Am cititi articolul si ca sofer profesionist imi permit sa imi expun un punct de vedere.
Punctul A l-ati incadrat la “Responsabilitati” unde indicatorul de performanta (acest gen de chestionare sunt bazate pe anumiti indicatori de performanta) l-ati confundat cu activitatile prestate la locul de munca. Faptul ca duce marfa la destinatie nu se numeste indicator de performanta.
Punctul D nu inteleg ce cauta in acest chestionar de evaluare. De ce? Este indicator multiplu si cred ca poate genera erori grave de evaluare. Comunicarea usoara nu este un indicator de performanta ci o abilitate de comunicare. Orice om nu numai un sofer poate comunica usor dar sa nu relationeze bine. In acest caz, indicatorul corect ar fi “abilitati de relationare interumana”.
Punctul F se incadreaza tot la responsabilitati profesionale. Chiar si daca am vrea sa il consideram indicator de performanta ar fi unul imposibil de masurat. Posibil ca orele lucrate pe ziua respectiva (ore volan + alte activitati) sa nu ii mai permita sa spele camionul in aceeasi zi.
Specific ca am inteles ca este un exemplu nepersonalizat dar ce ne facem cu metoda copiere-lipire la care apeleaza foarte multi fara a intelege ca in orice chestionar de genul, exista limitari ?
In speranta ca nu am deranjat pe nimeni, va doresc sanatate multa si spor in tot ceea ce faceti.