UPDATE! Record mondial de reclamații pe piața RCA: în T2, cât Germania în 22 de ani! (COTAR)

1

UPDATE: Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România – UNSAR a transmis redacției, în 15 septembrie, un punct de vedere pe care îl puteți citi la finalul articolului.

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) anunță că va face o solicitare pentru introducerea în Guinness Book a pieței asigurărilor RCA din România, care a reușit să bată toate recordurile mondiale, înregistrând în trimestrul II (T2)al acestui an un total de reclamații pe care piața de asigurări din Germania îl înregistrează în 22 de ani.

Iată precizările, transmise de COTAR redacției:

„Suntem extrem de îngrijorați de numărul uriaș de petiții înregistrate în acest an de Autoritatea de Supraveghere Financiară. Numărul de petiții reprezintă un barometru important al conduitei pieței, precum și un indicator relevant privind nivelul de încredere și satisfacție al consumatorilor. Trimestrul II al acestui an ar fi trebuit să fie unul de scădere abruptă a numărului reclamațiilor înregistrate la ASF, dar a scăzut doar cu 15% față de trimestrul I.

În perioada 16 martie – 14 mai, în timpul stării de urgență, au existat restricții severe de circulație, astfel încât, jumatate din trimestrul II, circulația din Romania a fost aproape paralizată. Conform Poliției Române, în perioada stării de urgență au fost înregistrate cu 72% mai puține accidente decât într-o perioadă obișnuită. Aceeași perioadă a fost și cea mai profitabilă, din ultimii 30 de ani, pentru societățile de asigurări care vând RCA și CASCO, în România – acestea înregistrând un minimum istoric al numărului dosarelor de daună deschise în ultimii 30 de ani.

Cu toate că numărul de accidente a scăzut cu 72%, numărul reclamațiilor a scăzut doar cu 15%. Întrebarea adresată Pieței de Asigurări din România este următoarea: De ce, pe fondul scăderii abrupte a numărului dosarelor de daună și, implicit, a unei perioade excepționale, din punct de vedere financiar, a firmelor de asigurări care au avut mult mai puține despăgubiri de achitat, acestea nu au respectat legea și nu și-au onorat obligațiile de despăgubire?

În anul 2019 România a înregistrat cel mai ridicat număr de petiții din Europa, la adresa firmelor de asigurări, țara noastră obținand un rușinos loc întâi, cu 25.679 de petiții. În anul 2018, România a înregistrat un număr de 10.549 petiții la adresa firmelor de asigurări. Aflăm, cu stupoare, faptul că în trimestrul II, în care a fost decretată starea de alertă, au existat 9.814 petiții la adresa pieței de asigurări, ceea ce înseamnă că într-un trimestru atipic, cu scăderi drastice ale accidentelor de circulație și, implicit, a dosarelor de daună, România a înregistrat aproape același număr de petiții cât a înregistrat în toate cele 12 luni ale anului 2018!

Mai mult, aflăm că, în ciuda pandemiei care a afectat și afectează în continuare transportul în acest an, România a înregistrat peste 21.000 de reclamații la adresa pieței de asigurări, în primele 6 luni ale acestui an, ceea ce reprezintă aproximativ 83% din totalul numărului de reclamații înregistrate pe intreg parcursul anului 2019 (25.679 de petiții). România are cei mai nemulțumiți consumatori de produse de asigurări din Europa, iar aproximativ 75% din piața RCA este deținută de Euroins și City Insurance, societăți de asigurări care dețin, în aceeași proporție, numărul de reclamații.

Euroins a înregistrat, în trimestrul II, 4.834 reclamații, iar City Insurance a avut 2.980 de reclamații, rezultând un total de 7.814 reclamații, din totalul celor 9.814 reclamații inregistrate la ASF. Diferența de 2.000 de reclamații a fost împărțită de ceilalți 7 asiguratori care vând RCA. Ultima raportare (2018) publicată de BAFIN, cu privire la piața de asigurări din Germania, relevă faptul că întreaga piața RCA germană a înregistrat, pe tot parcusrul anului 2018, 360 de reclamații pentru produsul RCA, în timp ce piața de asigurări din România a înregistrat doar în trimestrul II al anului 2020 8.123 de reclamații care vizează clasa de asigurări RCA.

Practic, piața de asigurări din România a înregistrat, în 3 luni, echivalentul reclamațiilor înregistrate de piața germană, în peste 22 de ani!

Dacă adăugăm faptul că piața de asigurări RCA din Germania este de peste 8 ori mai mare decât cea din România, obținem o imagine mult mai clară și corectă a bunelor practici ale firmelor de asigurări din România. Amintim celor peste 8 milioane de șoferi din România cele 11 tipuri de abuzuri identificate de ASF la adresa firmelor care vând asigurări RCA în România: 

  1. depășirea termenului legal de plată a despăgubirilor aferente dosarelor de daună deschise în baza contractelor RCA;
  2. neinformarea în termenul legal a persoanei păgubite cu privire la valoarea maximă de despăgubire;
  3. depășirea termenului legal pentru efectuarea constatărilor / reconstatărilor;
  4. neînregistrarea de către asigurători a tuturor documentelor aferente dosarelor de daună deschise în baza contractelor RCA;
  5. netransmiterea în termen a notificării de respingere a despăgubirii;
  6. netransmiterea în termen a ofertei de despăgubire;
  7. nerespectarea termenului de întocmire a procesului-verbal de constatare și/sau suplimentar de constatare;
  8. stabilirea valorii de piață de către asigurători, în cazul daunelor totale, fără a se ține seama de toate dotările vehiculelor în cauză;
  9. justificarea insuficientă a soluțiilor adoptate de către asigurători și comunicate A.S.F. pentru soluționarea petițiilor;
  10. neplata penalităților de întârziere odată cu plata despăgubirii;
  11. oferta de despăgubire transmisă persoanelor prejudiciate nu este întocmită conform

Cu titlu de exemplu, Euroins a avizat, în trimestrul II, un număr de 21.870 dosare de daună și a înregistrat un număr de 4.834 reclamații, adică echivalentul reclamațiilor înregistrate de întreaga piață germană în 13 ani, dar situația aceasta pare să nu îngrijoreze pe nimeni altcineva decât pe transportatori, care sunt și consumatori de produse de asigurări.

Practic, unul din patru pagubiți RCA ai firmei Euroins reclamă abuzuri către ASF, iar mulți consumatori nu știu de existanta ASF, nu au acces la internet, nu știu cum să reclame abuzurile în platforma informatică a ASF sau, nu de puține ori, mulți păgubiți RCA renunță la a reclama la ASF abuzurile firmelor de asigurări”. 

„Personal, am reclamat  vicepreședintelui sectorului de asigurări, Cristian Roșu,in cadrul intalnirilor cu domnia sa, abuzurile făcute de unii asiguratori și faptul că la Iași, unitățile reparatoare au sute de mii de lei restanțe neplătite de către aceștia și se pare că  nu putem avea niciun fel de așteptări pozitive pentru consumatori, pentru unitățile reparatoare  din partea sectorului condus de Cristian Roșu. Din faptul că în primele 6 luni ale acestui an avem deja peste 80% din numărul de reclamații înregistrate pentru întreg anul 2019, tragem o singură concluzie: pe unii asiguratori nu-i afectează măsurile de disciplinare luate până în prezent de ASF!”, a declarat Mircea Manolache, președintele Filiale Iași COTAR.

UNSAR: Realitatea contrazice încă o dată știrile false despre industria asigurărilor RCA

Iată puncrtul de vedere al UNSAR, într-un comunicat transmis redacției:

In ultimele zile, in spatiul public a aparut o noua serie de informatii false despre piata de asigurari RCA, cu precadere in urma unor materiale distribuite de o asociatie care nu are competente pe zona de servicii financiare, ci pe zona de transporturi comerciale. 

Sub titlul “Record mondial de reclamatii, pe piata asigurarilor RCA: intr-un trimestru, cat Germania in 22 de ani!”, o astfel de organizatie a lansat, luni, o naratiune derutanta, argumentata cu o serie de informatii eronate.

Pentru o informare corecta a consumatorilor si a mass-media, UNSAR vine cu o serie de clarificari, dupa cum urmeaza:

  • Materialul mentionat afirma, in mod fals, ca, in Romania, intr-un trimestru, s-au inregistrat reclamatii pe piata RCA cat in 22 de ani in Germania. Realitatea este ca, in Germania, petitiile cu o valoare maxima de 10.000 euro formulate de catre persoane fizice intra in competenta unei institutii numite Versicherungsombudsman si nu a BAFIN (echivalentul ASF din Romania). Drept urmare, aceste reclamatii nu ajung la BAFIN – asa cum reiese din materialul citat.

Concret: conform ultimului raport publicat de Versicherungsombudsman, in anul 2018 au fost inregistrate 18.956 de petitii, din care 14.147 au fost admise, iar in anul 2019 au fost inregistrate 17.528 de petitii, dintre care 13.006 au fost admise. Putem observa, asadar, ca numarul petitiilor din Germania este cu mult mai mare fata de cifrele vehiculate, motiv pentru care afirmatia ca in Romania, intr-un trimestru, s-au inregistrat reclamatii cat in 22 de ani in Germania, este una complet falsa. In plus, comparatiile cu o piata de asigurari dezvoltata de acest tip trebuie facute numai in context, fiecare piata de profil avand specificul sau. Informatiile eronate din titlu continua pe parcursul textului.

  • Materialul citat vorbeste despre „numarul urias” de petitii inregistrate in acest an de catre ASF, dar nu prezinta si care este termenul de comparatie utilizat. Astfel, conform informatiilor facute publice de ASF, numarul total al petitiilor si informarilor de neconformitate a scazut in trimestrul II al anului 2020 cu 15,13% fata de primul trimestru al anului – chiar daca acestea sunt mai mari in comparatie cu anul precedent.
  • Totodata, se uita ca totalul petitiilor si al informarilor de neconformitate inregistrate in mod unic pe piata asigurarilor in trimestrul II din 2020 (8.544) reprezinta doar 0,05% din numarul total al contractelor de asigurare in vigoare la data de 30.06.2020, conform datelor ASF, si 3,17% din numarul total al dosarelor de dauna avizate de catre asiguratori in trimestrul II al anului 2020 (pe toate clasele de asigurari, nu doar pe RCA).
  • Desigur, tocmai pentru ca fiecare petitie conteaza, pentru a veni in sprijinul consumatorilor, UNSAR a realizat si un ghid al consumatorilor de asigurari, privind drepturile si modalitatile de petitionare: https://asiguropedia.ro/ghidul-consumatorilor-de-asigurari/
  • Contrar afirmatiilor din materialul citat, in perioada starii de urgenta, activitatea asiguratorilor a continuat sa functioneze in parametri normali: companiile de asigurari au primit solicitari, au deschis si au platit dosare de dauna, fiind alaturi de clientii lor.
  • In comunicat se afirma si ca numarul accidentelor a scazut cu 72%, citand statistici ale Politiei Rutiere, insa se omite sa se mentioneze perioada de raportare la care se face referire si se omite si sa se explice faptul ca aceasta statistica include doar accidentele soldate cu vatamari corporale sau deces, unde constatarea Politiei Rutiere este obligatorie, precum si tamponarile pentru care cei implicati nu au putut sau nu au dorit sa utilizeze procedura constatarii amiabile. Marea majoritate a accidentelor sunt solutionate fara implicarea Politiei Rutiere, in baza Constatului amiabil de accident si, din informatiile noastre, nu exista momentan date privind numarul acestora in perioada de urgenta. Deci extrapolarea situatiei reflectate de statistica Politiei Rutiere la intregul volum de accidente auto din Romania este doar o speculatie rau-voitoare.
  • Profitabilitatea sau pierderile companiilor de asigurari sunt aspecte ce pot fi analizate doar in baza documentatiei fiscale sau a unor rapoarte de audit. Comunicatul mentionat lanseaza teorii false privind profitabilitatea industriei de asigurari, bazandu-se pe numarul teoretic mai mic de accidente rutiere si insinuand fara niciun temei ca trimestrul secund al acestui an a consemnat cel mai mic numar de dosare de dauna din ultimii 30 de ani – o informatie neverificabila prin nicio statistica disponibila public.
  • Nu in cele din urma, mentionam ca nivelul de incredere si de satisfactie al consumatorilor este monitorizat la nivelul industriei si al operatorilor din domeniu. O mare parte a asiguratorilor monitorizeaza in mod constant, in plus fata de petitii, o serie de indicatori care masoara gradul de multumire a clientilor, precum NPS (Net Promoter Score) si urmaresc ajustarea activitatilor functie de feedback-ul clientilor. 

La nivelul pietei, la solicitarea UNSAR, IRES a realizat in ultimii ani cercetari sociologice pentru a identifica mai bine nevoile consumatorului de asigurari. Conform acestui Barometru, gradul de satisfactie a consumatorilor de servicii de asigurari s-a imbunatatit cu 9% in 2020 fata de 2019, Barometrul indicand ca 53% dintre participantii la acest sondaj, cu varsta intre 18-50 de ani, au multa sau foarte multa incredere in societatile de asigurari.

  • Reamintim si ca industria de asigurari din Romania a platit despagubiri de peste 3,46 milioane de euro in fiecare zi calendaristica a anului trecut. Suma cumulata a despagubirilor platite in 2019 a fost mai mare cu peste 167 milioane de euro decat in 2018. Este important de retinut ca daunele platite pentru politele tip RCA reprezinta echivalentul a peste 1,8 milioane de euro pe zi.

In concluzie, modul evident tendentios de a prezenta informatiile, trunchierea datelor statistice si lansarea unor informatii complet false sau imposibil de verificat genereaza suspiciuni rezonabile asupra onestitatii acestei asociatii si a intereselor pe care aceasta le reprezinta.

Ne reiteram disponibilitatea catre un dialog constructiv si civilizat, menit sa identifice solutiile optime pentru o dezvoltare sanatoasa a pietei si o incredere tot mai mare a consumatorilor in industria de asigurari. In acelasi timp, facem apel la toate partile implicate in piata de asigurari sa manifeste precautie fata de informatii prezentate de parti interesate care nu au competente in domeniul serviciilor financiare”.

Despre UNSAR

Înființată în 1994, UNSAR – Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România reprezintă 20 de companii de profil. Acestea dețin o pondere de circa 80% din piața locală de asigurări. Activitatea UNSAR are drept obiectiv apărarea și reprezentarea intereselor asigurătorilor și reasigurătorilor din România, participarea la îmbunătățirea cadrului legislativ în domeniul asigurărilor, promovarea activității de asigurări în România și promovarea dezvoltării cât mai durabile a industriei de profil pe plan intern și internațional. 

Din anul 2007, UNSAR este membru cu drepturi depline al federației asigurătorilor și reasigurătorilor europeni – Insurance Europe.

1 COMENTARIU

  1. În România se poate să fi bandit și hoț, spre deosebire de statele vestice. Așa că firmele de asigurări care încasează peste un miliard de euro anual din România, au interesul să nu scape din bani ca să trăiască ei bine. Nu am înțeles niciodată, de ce există o lege care mă obligă pe mine să dau bani unui privat?!? Logic ar fi ca RCA să se încaseze într-un cont unic la trezoreria statului. Cine vrea CASCO, să facă la privat. Trebuie rezolvată această hoție legalizată, prin care eu ca cetățean liber să fiu obligat să dau bani la un privat.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.