Eroare legislativă sau intenție a legiuitorului? – întreabă reprezentanții COTAR, care reclamă că firmele de transport nu au nicio garanție că vor primi banii de la stat, iar copiii nu vor mai avea transportul asigurat la școală, din cauza Guvernului, care a redactat în secret procedura de reglementare a decontării.
Iată precizările, în comunicatul de presă transmis ZIUA CARGO, în 21 septembrie:
„Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) solicită modificarea, de urgență, a HG nr. 435/2020, care a stabilit procedura de reglementare a decontarii transportului gratuit al elevilor spre și dinspre școală. În caz contrar, firmele de transport nu vor mai putea asigura cursele școlare gratuite, pentru elevi.
În urma unei modificări legislative operate fără a se respecta principiul transparenței, operatorii de transport rutier sunt puși în situația de a face cursele pentru elevi fără a avea certitudinea că statul va deconta cheltuielile. Acest lucru a fost făcut posibil printr-o modificare legislativă făcută în secret, de către Guvern. Prevederile Hotărârii de Guvern 435/2020 sunt neclare și interpretabile, în privința valabilității adeverinţelor elevilor, emise de unităţile de învăţământ, pe baza cărora ar trebui să se facă decontul.
Pentru a fi legal decontul transportului elevilor, adeverinţele ar trebui să specifice clar faptul că elevii care beneficiză de transport școlar nu pot fi înscriși la unități de învățământ din localitatea de domiciliu, pentru a beneficia de transport gratuit, conform dispozițiilor art. 84 alin. (3) din Lg. nr. 1/2011 (Legea Educației). Art. 6 din HG nr. 435/2020 a omis această dispoziție, menționând doar calitatea de elev înmatriculat la unitatea de învăţămât care a emis adeverința.
În aceste condiții, operatorul de transport ar putea refuza prestarea serviciilor, neavând certitudinea că își va putea recupera banii, de la bugetul statului. Mai mult, conform art. 8, 9 și 10 alin. (3) din HG nr. 435/2020, Consiliile Judeţene efectuează plata către operatorii de transport pe baza situaţiilor transmise de unitatea de învăţământ şi a facturii primite de la operator – ceea ce înseamnă că se vor putea deconta banii doar în funcţie de prezenţa elevilor la cursuri – ceea ce contravine dispoziţiilor 84 alin. (3) ind. 5 din Lg. nr. 1/2011.
„Cu alte cuvinte, operatorul de transport este obligat să facă același număr de curse, dar banii se vor putea deconta doar dacă elevii se duc la școală. Dacă ei vor să chiulească de la ore sau sunt obligați, de pandemie, să învețe de acasă, statul se spală pe mâini și tranferă responsabilitățile în buzunarul privatului care devine bun de plată, pentru munca prestată tot de el. Este incredibil în ce situația am ajuns, în România, din cuza unor impostori care ocupă funcții publice, în ministere, care scriu legile după ureche și habar n-au că trebuie să coreleze noile dispoziții cu un cadru legislativ preexistent. Asta dacă luăm în considerare faptul că eroarea legislativă nu a fost facută cu rea intenție, ci din neștiința celor care au redactat, în secret, fără transparență decizională, HG 435/2020”, a declarat Vasile Ștefănescu, președinte COTAR
În plus, prevederile HG 435/2020 nu impun unităţilor de învăţământ obligativitatea de a plăti facturile emise de operatorii de transport, conform formulării Art. 10, alin. (1) al HG nr. 435/2020. Doar pentru CJ-uri este specificată obligativitatea de a deconta cheltuielile, în cuantum de 50%, la alin. (3). Nu există nicio referire la faptul că unităţile de învăţământ vor efectua plata facturilor şi nici termenul în care se va face decontarea. Nu se înțelege clar nici dacă firmele de transport trebuie să încheie un contract de prestări servicii cu unitățile de învăţământ şi Consiliile Județene, pentru a putea emite facturile respective”.
Romania este tara lui “de ce simplu, cand se poate complicat”.
Elevii ar putea prezenta la secretariatul scolii legitimatiile de calatorie (bilete, abonamente) dupa folosire (la sfarsitul lunii), iar scoala, primaria, consiliul judetean sau ministerul invatamantului vor deconta contravaloarea acestora. Asa cum se procedeaza peste tot la decontatra deplasarii in interesul serviciului. Astfel, transportatorii isi vor incasa contravaloarea serviciului prestat la inceperea calatoriei, iar elevii isi pot recupera banii dupa decontare. Se poate merge si pe varianta acordarii anticipate de catre scoli a banilor pentru transport elevilor, dupa modelul aplicat in cazul salariatilor.