Anvelopele de iarnă sunt obligatorii în anumite condiții de drum, iar absența acestora înseamnă de cele mai multe ori amenzi foarte mari, precum și expunerea conducătorilor auto, a pasagerilor și a celorlalți participanți la trafic la situații extrem de periculoase.
Șoferii care se pregătesc cum se cuvine să întâmpine iarnă nu trebuie să scape din vedere achiziția unor cauciucuri de iarnă noi, mai ales dacă cele pe care le-au folosit sezonul anterior sunt deja uzate. Modelele noi de anvelope de iarnă sunt special realizate pentru a fi rezistente în condiții dificile, oferind utilizatorilor siguranță de care au nevoie la volan, atât în condiții de asfalt umed, cât și pe gheață sau zăpadă.
În plus, Codul rutier menționează faptul că anvelopele de iarnă sunt obligatorii și că posesorii de autoturisme trebuie să își doteze mașina cu un set complet atunci când temperaturile scad sub 7 grade Celsius.
Principalul criteriu de achiziție a anvelopelor de iarnă – dimensiunile
Dimensiunile anvelopelor de iarnă sunt foarte importante, poate cel mai important criteriu de selecție. Așa cum conducătorii auto nu își aleg încălțămintea pe care o poartă la volan sau în viață de zi cu zi cu o măsură mai mare sau mai mică, nici în cazul mașinilor și anvelopelor nu trebuie să se facă excepție de la această regulă.
Dimensiunile anvelopelor se referă la: lățime, înălțime și diametru. Cei care dețin un autoturism trebuie să fie foarte atenți la lățimea cauciucului, pentru că dimensiunile pot varia, însă nu este recomandat că anvelopele să fie mai înguste decât variantele care se potrivesc mașinii, conform dimensiunilor înscrise în cartea tehnică.
Lățimea anvelopei
Pe piață există anvelope cu lățimi cuprinse între 185 și 205 mm, corespunzând anvelopei umflate, fără sarcina de apăsare care acționează direct pe ea. Mașinile de gabarit extins, de tip cargo sau camionetă, necesită cauciucuri de iarnă mai late.
Înălțimea roții
Pentru autoturismele convenționale, înălțimea anvelopelor este cuprinsă în intervalul 50-65 mm. Este foarte important că șoferii să aleagă varianta recomandată de producătorul mașinii, putând depăși dimensiunile cu o valoare maximă de 3%, păstrându-se aceeași tracțiune și aderența.
Diametrul anvelopei
Diametrul anvelopei de iarnă este exprimat în inchi. Cumpărătorii nu trebuie să investească în modele prea mari, pentru că riscă să reducă din randament și să crească consumul de carburant.
Rezistența anvelopei de iarnă
Rezistență anvelopei de iarnă alese este foarte importantă și redată de doi factori: indicele de viteză și indicele de sarcina. Indicele de sarcina este un criteriu demn de luat în considerare. Pentru mașinile de mici dimensiuni, pe care proprietarii nu doresc să le suprasolicite incarcandu-le în exces, există posibilitatea achiziționării unor anvelope de iarnă cu un indice de sarcina cuprins între valorile 80 și 90. Pentru vehiculele de dimensiuni mari, anvelopele de iarnă trebuie să aibă un indice de sarcina de minim 90. Indicele de sarcina este reprezentat de 2 sau 3 cifre care indică greutatea maximă suportată atunci când pneurile sunt umflate la presiunea recomandată de către producător.
Anvelopa de iarnă se alege și în funcție de indicele de viteză. Pentru conducătorii auto prudenți, acest indice nu trebuie să depășească litera Q, ce indică o viteză maximă de 160 de kilometri pe oră, dar pasionații de racing pot alege anvelope de iarnă marcate chiar cu litera H, care indică o viteză maximă atinsă de 210 kilometri pe oră.
Eficiența la frânare este un criteriu important în alegerea anvelopelor de iarnă
Clasa de eficientă la frânare este de regulă notată cu un șir de calificative de la A la F. Vehiculele mai mari au nevoie de anvelope notate cu un coeficient mai mare de aderența pe carosabilul umed, din clasele A sau B. Mașinile de dimensiuni mai mici sau medii au nevoie de anvelope de iarnă notate chiar cu indicii C sau E, considerați a fi suficient de buni.
Ținând cont de prevederile Codului rutier, vitezele maxime admise nu ar trebui depășite de către conducătorii auto pe timp de iarnă, indiferent de cât de performanțe ar fi cauciucurile.
Zgomotul produs și eficientă la consum a anvelopelor de iarnă
Aceste criterii includ cauciucurile în clasa de economie energetică, conform tiparelor exprimate în litere, unde litera A corespunde unui consum de 3 litri/100 km și litera F unui consum de peste 8 litri/100 km. Indiferent de mașînă deținută, este important că proprietarii să acorde importantă cuvenită acestui criteriu.
În ceea ce privește zgomotul produs, sunt anvelope de iarnă care produc un zgomot puternic – care depășește 73 de decibeli, de intensitate medie – între 70 și 72 de decibeli, dar și anvelope care nu fac prea mult zgomot și sunt încadrate în valorile 68-69 decibeli. Pentru a se încadra în normele europene cu privire la poluarea fonică, anvelopele de iarnă trebuie să producă zgomot redus și mediu.
Preț și producător
Prețul anvelopei de iarnă variază în funcție de calitatea materialului încorporat, de dimensiuni, dar și de toți indicatorii de performanță menționați anterior. Cei mai mulți conducători auto se lasă păcăliți de mirajul anvelopelor de iarnă cu un preț extrem de scăzut, dar această nu este cea mai bună varianta.
Concluzii
Deși în România condițiile meteo nu diferă foarte mult de la o regiune la altă, doar în regiunile de munte iernile fiind acum mai aspre și cu căderi de precipitații mai abundente, este esențial că proprietarii autoturismelor să doteze mașinile cu anvelope de iarnă achiziționate conform criteriilor anterior menționate.
Pe piață există și anvelope all season, care se comportă foarte bine într-o varietate de condiții specifice iernilor ușoare. Însă, aceste modele nu pot concura cu anvelopele speciale pentru iarnă, care oferă performanțe maxime pentru sezonul pentru care au fost concepute.
www.e-transport.ro