OUG de eșalonare pe 12 luni a obligațiilor fiscale, la Guvern

Ministrul Finanțelor, Florin Cîțu, a pus pe masa Guvernului, în 8 octombrie, proiectul ordonanței de urgență (OUG) privind eșalonarea pe o perioadă de 12 luni a obligațiilor fiscale, documentul fiind discutat în primă lectură. 

foto: Jean-Mihai Pîlșu

Actul normativ urmează să fie adoptat în ședința de săptămâna viitoare a Executivului, iar până atunci va fi postat în dezbatere publică.

Iată precizările ministrului Finanțelor, Florin Cîțu, la finalul ședinței de Guvern:

„În cadrul ședinței de guvern am prezentat într-o primă lectură Ordonanța de Urgență care privește mai multe măsuri fiscal-bugetare și modificări ale unor acte normative.

Vă voi prezenta cele mai importante elemente ale acestei ordonanțe, elemente și detalii care sunt așteptate de foarte mulți români, de foarte multe companii.

În primul rând, având în vedere că se apropie 25 octombrie, venim cu o completare și cu o înlesnire la plata pentru obligațiile bugetare restante după data declarării Stării de urgență, administrate de organul fiscal central.

Este vorba de o reglementare simplificată, o procedură simplificată de acordare a unei eșalonări de plată pe o perioadă de 12 luni pentru obligațiile fiscale, bugetare care au fost acumulate în perioada de la începutul Stării de urgență până la 25 octombrie. Foarte important este că beneficiarii acestei facilități sunt toți contribuabilii, indiferent de forma de proprietate, inclusiv cei care au în derulare o înlesnire la plată potrivit Codului de procedură fiscală și care nu înregistrează obligații fiscale – foarte important acest lucru! – restante la data declarării Stării de urgență.

Pe de o parte, această măsură încearcă, din perspectiva contribuabililor, susținerea conformă la plată pentru contribuabilii aflați în dificultatea generată de lipsa de lichidități financiare, ca urmare a crizei provocate de pandemia Covid-19.

Pe de altă parte, din perspectiva statului, asigurarea încasării unor sume certe și periodice la bugetul general consolidat; încercăm să avem o predictibilitate pentru perioada următoare.

Vă voi spune acum condițiile pentru a beneficia de această eșalonare:

Contribuabilul trebuie să depună o cerere până la data de 15 decembrie 2020, inclusiv. La cerere, debitorul poate anexa graficul de eșalonare, cuprinzând cuantumul propus al ratelor de eșalonare;
Să nu înregistreze obligații bugetare restante la data declarării Stării de urgență;
Să nu se afle în procedură de insolvență. Aici, pentru companiile care se află în procedură de insolvență, dar care și-au plătit ratele, deci nu au avut restanțe, vom veni cu o reglementare separată;
Să nu se afle în dizolvare, potrivit prevederilor legale în vigoare;
Să aibă depuse toate declarațiile fiscale;
Să nu i se fi stabilit răspunderea potrivit legislației privind insolvența sau răspunderea solidară, potrivit prevederilor art. 25-26 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.

Oricum, această ordonanță va fi în dezbatere publică până la următoare ședință de guvern.

O altă măsură care este inclusă în această ordonanță este scutirea – am anunțat-o deja – de la plata impozitului specific a unor activități, datorat de operatorii economici care desfășoară activitatea în domeniul HORECA pentru perioada rămasă până la sfârșitul anului 2020. Prin această măsură, de fapt, companiile care activează în domeniul HORECA sunt scutite de plata impozitului specific pe întreg anul 2020.

O a treia măsură importantă, legată direct de această perioadă prin care trecem: este nevoie de o reglementare a regimului fiscal care să se aplice cheltuielilor efectuate de companii în perioada instituirii Stării de urgență și a Stării de alertă, cheltuieli cu testele de diagnosticare a infecției Covid. Sunt suportate astăzi de angajatori pentru persoanele fizice. Reglementarea pe care o propunem introduce în Codul fiscal categoria de venituri din salarii și asimilate salariilor neimpozabile și care nu sunt incluse în baza lunară de calcul a contribuțiilor sociale, avantajul reprezentând contravaloarea cheltuielilor suportate de angajator plătitor, efectuarea testelor medicale, de diagnosticare a infecției Covid-19 la inițiativa angajatorului pentru persoane fizice care realizează venituri din salarii și asimilate salariilor.

Deci, aceasta este pe de o parte.

Pe de altă parte, se propune introducerea acestor cheltuieli în categoria cheltuielilor deductibile la stabilirea venitului net anual, determinat în sistem real pe baza datelor din contabilitate a contravalorii testelor medicale de diagnosticare a infecției Covid.

Pe scurt, acest cost nu mai rămâne în sarcina angajatorului, este transferat prin aceste măsuri ale Codului fiscal către stat, va fi suportat indirect de stat.

Câteva măsuri care au mai fost incluse în această ordonanță:

Acordarea posibilității autorităților locale de a adopta hotărâri privind reducerea impozitul pe clădiri sau scutiri de la plata taxei pe clădiri. Aici, știți foarte bine că termenul a trecut, a fost în 30 septembrie, dar pentru acordarea acestor facilități se stabilește acum termenul de 2 decembrie 2020, până la care autoritățile publice locale pot adopta aceste hotărâri privind reducerea impozitului anual pe clădiri cu până la 50% și scutiri de la plata taxei lunare pe clădiri. Se stabilește termenul de 21 decembrie 2020 până la care proprietarii clădirilor, respectiv concesionarii, locatarii, titularii termenului de administrare sau de folosință a unei clădiri proprietate publică sau privată a statului sau a unităților administrativ-teritoriale, după caz, au obligația să depună la organul fiscal local o cerere de acordare a acestor facilități. Deci, am extins această perioadă pentru a beneficia de o scutire de până la 50% pentru plata taxei lunare pe clădiri.

Bineînțeles, este încă o facilitate acordată pentru pregătirea și desfășurarea turneului final al Campionatului European de Fotbal din 2020, amânat ca urmare a pandemiei. Aici, detaliile sunt exact cele pe care le-am spus”.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.