Podul Vidin, cu un picior mai aproape de Calafat. Constructia va fi gata in noiembrie

Compania spaniola de constructii FCC anunta ca a ridicat ultimul pilon, de 44,76 metri, la podul Vidin-Calafat, care va face legatura intre Bulgaria si Romania, transmite Novinite. Podul ar fi trebuit sa fie finalizat in octombrie 2010, insa constructorul a invocat dificultati de ordin tehnic, iar termenul a fost amanat pana la sfarsitul lui 2011, fara a fi respectat nici atunci. Un nou termen de finalizare, pentru care Comisia Europeana, cofinantatorul proiectului, si-a dat acceptul, a fost stabilit pentru sfarsitul lui noiembrie 2012. In prezent, partea bulgara a terminat 72% din lucrari si 88% din infrastructura adiacenta de pe teritoriul tarii sale. Pe partea romana, executia podului este finalizata 95% inca de anul trecut, dar a fost nevoie ca lucrarile sa intre in conservare, din cauza bulgarilor. Motiv pentru fostul ministru Anca Boagiu sa someze, practic, autoritatile de la sud de Dunare, in octombrie trecut, pentru a urgenta constructia, Romania fiind silita din cauza lor sa cheltuiasca 11 milioane de euro pentru conservarea lucrarilor.

FCC precizeaza ca lucreaza acum la terminarea platformei podului, a liniilor rutiere si a celei feroviare.

In 12 octombrie, la intrevederea cu Ivaylo Moskovski, ministrul Transporturilor si Tehnologiei Informationale si Comunicatiilor de la Sofia, derulate in marja sedintei comune de Guvern organizata de cele doua Executive la Bucuresti, Anca Boagiu a avertizat din nou ca Romania va actiona pentru recuperarea prejudiciilor cauzate de intarzierile constructorului de pe partea bulgara. “In momentul de fata, noi trebuie sa intram in conservare cu lucrarile noastre, asteptand finalizarea infrastructurii pe partea bulgara. Conform calculelor noastre, daca antreprenorul care executa lucrarile pe partea bulgara le  va finaliza dupa luna iunie a anului viitor (2012, n. red.), noi vom avea doar cheltuieli de conservare care pot urca pana la 11 milioane de euro. Mai important este insa ca acest proiect este finantat din fonduri de pre-aderare si extensia expira in decembrie 2012, cand tot obiectivul trebuie finalizat, altfel riscam corectii financiare de la UE”, a precizat ministrul roman al Transporturilor.

Risc de penalitati

Ulterior, in noiembrie, la intalnirea cu Tomislav Doncev, ministrul insarcinat cu gestionarea fondurilor europene al R. Bulgaria, unde s-a discutat stadiul de implementare a proiectelor bilaterale majore finantate din fonduri europene, precum si viitorul cadru financiar multianual al Uniunii Europene, Anca Boagiu a atras din nou atentia asupra podului Calafat-Vidin. ”Romania a definitivat 95% din obligatiile sale pe componenta rutiera si 90% pe feroviar, si cu toate acestea trebuie sa sisteze lucrarile. Riscam sa platim penalitati si sa pierdem fonduri din cauza ineficientei si limitarilor firmei care lucreaza pe partea bulgara. Nu am nicio intentie sa las asta sa se intample si vom actiona pentru a  recupera fondurile”, a averizat Boagiu.

Mai rau ca romanii

Nu numai romanii au dificultati cu constructorii in respectarea termenelor de finalizare a lucrarilor, ci si bulgarii, chiar pe o lucrare majora finantata din fonduri pre-aderare. La sfarsitul lunii noiembrie 2011, lucrarile de construire a podului erau doar 55% gata pe partea bulgara, dar premierul Boiko Borisov se declara optimist de mersul executiei, la vizita efectuata pe santier. “Sunt multumit de ceea ce am vazut. Sper ca ei, constructorii, vor reusi sa termine podul la termenul stabilit, recuperand intarzierea acumulata”, a spus Borisov.

Premierul bulgar se astepta atunci ca pana la sfarsitul lui 2011 sa fie gata constructia de baza, apoi anul acesta sa fie incepute lucrarile de asfaltare si de montare a caii ferate, cele de construire a retelei de alimentare cu energie electrica si altele. Totodata, se lucra activ si la infrastructura pe malul bulgaresc: se construiau doua gari noi de calatori si de marfa.

Cat priveste finantarea construirii podului, din cele 225,8 milioane de euro din memorandumul financiar, pana la data de 31 octombrie 2010 erau platite 107,7 milioane de euro, fiind incheiate contracte de o valoare totala de 181 milioane de euro. Propunerea motivata de prelungire a termenului de actiune a memorandumului financiar pana la 31.12.2012, care a fost coordonata cu partea romana, a fost aprobata de Comisia Europeana in primavara anului trecut.

4 benzi rutiere, cale ferata, trotuare si pista pentru biciclisti

Podul Calafat-Vidin va avea o lungime de aproximativ 2 km, doua benzi rutiere pe sens, o linie de cale ferata, doua trotuare si o pista pentru biciclisti. Costul constructiei podului, care pana in anul 2011 era estimat la circa 225 de milioane de euro, va depasi 250 milioane de euro pana la finalizarea proiectului.

Din aceasta suma, 70 de milioane sunt asigurate prin programul ISPA, grant al Fondului de Coeziune, alte 70 de milioane sunt acordate de Banca Europeana de Investitii sub forma de imprumut, bugetul de stat al Bulgariei asigura 60 de milioane, banca germana de dezvoltare KfW (Kreditanstalt fur Wiederaufbau) acorda 2 milioane de euro sub forma de ajutor si 18 milioane sub forma de imprumut, iar Agentia Franceza de Dezvoltare – un ajutor de 5 milioane de euro.

Finantarea accesului de pe malul romanesc este asigurata de Uniunea Europeana prin programul ISPA, cu 34 de milioane de euro, si de bugetul de stat al Romaniei, cu 33 de milioane de euro.

Romania si Bulgaria sunt legate in prezent de un singur pod, pe toata lungimea de 470 km a portiunii comune a Dunarii. Acesta se afla intre Giurgiu si Ruse si a fost inaugurat in anul 1954.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.