Societatea de Transport București (STB) are în flotă primul autobuz cu alimentare GNC Euro 6 din Europa. Vehiculul a fost omologat la Registrul Auto Român (RAR), unde a fost testat de specialiști, pentru a putea intra în circulație.
Autobuzul va rămâne în trafic pentru testare și monitorizare, iar, în funcție de rezultate, executantul acestuia va continua să facă reglaje pentru optimizarea randamentului și a consumului, împreună cu firmele colaboratoare în proiect.
Acest prototip a fost realizat de STB împreună cu partenerii săi, în scopul reducerii emisiilor poluante, dar și pentru înnoirea parcului auto. Noul vehicul face parte dintr-un proiect de modernizare a 600 de autobuze Mercedes Citaro Euro 3 și Euro 4, aflate în parcul STB, dintre care 500 vor fi transformate în autobuze propulsate cu GNC, cu normă de poluare Euro 6, iar 100 – în troleibuze. Restul de până la 1.000 de autobuze Mercedes Citaro vechi deținute de STB vor fi modernizate într-o etapă ulterioară a proiectului.
Transformări radicale
Autobuzele vechi vor suferi transformări esențiale, inclusiv prin reamenajarea interioarelor și dotarea cu aer condiționat și cu echipamente moderne de comunicații. Proiectul-pilot, estimat la peste 150 de milioane de euro, mai prevede construirea de stații de alimentare în trei autobaze, care vor fi modernizate, pentru încărcarea rapidă cu gaz natural comprimat a vehiculelor.
Vehiculul, testat de noul șef al STB
Noul director general al STB, Mihai Petcu, a efectuat o cursă-test cu acest vehicul, chiar în ziua în care și-a preluat mandatul. Principalul său obiectiv declarat este creșterea calității serviciilor de transport oferite cetățenilor, precum și o transparență decizională în utilizarea banilor publici din bugetul STB.
Pe lista de priorități mai figurează gestionarea situației cu privire la prevenirea infectării cu virusul SARS-COV-2, respectiv emiterea unor decizii privind angajații STB SA (reglementarea muncii la domiciliu, organizarea timpului de lucru în două schimburi, continuarea testării angajaților aflați în contact direct cu publicul său a celor suspecți etc.), și protejarea publicului călător (dezinfectarea permanentă a vehiculelor; monitorizarea liniilor de transport pentru evitarea aglomerației la orele de vârf etc.).
Petcu vrea ca pregătirile pentru iarnă să fie puse la punct (stocuri și utilaje pentru deszăpezire și combaterea poleiului, piese de schimb, asigurarea personalului necesar pentru a face față oricărei situații generate de condițiile meteo etc.).
„Un alt obiectiv se referă la digitalizarea companiei, cu scopul reducerii costurilor, dar și a creșterii performanței, prin eficientizarea activității atât în plan intern, cât și în relația cu cetățenii, dar și cu autoritățile și cu partenerii contractuali, o comunicare eficientă pentru călători, înființarea unui departament care se va ocupa exclusiv de scrierea, depunerea și implementarea proiectelor cu fonduri europene, investiții pentru modernizarea parcului de vehicule existent, un dispecerat modern ce presupune monitorizare și raportare în timp real, dar și în infrastructura căilor de rulare pentru tramvaie, inclusiv pentru reamenajarea tuturor refugiilor de tramvai”, a precizat Mihai Petcu.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro