Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) salută finalizarea acordului comercial și de cooperare dintre Uniunea Europeană (UE) și Regatul Unit al Marii Britanii, însă consideră că ambele părți ar trebui să ofere suport complet companiilor și operatorilor de transport rutier în respectarea prevederilor acestui acord, care conține 1246 de pagini, în condițiile în care mai sunt doar 3 zile până la încheierea perioadei de tranziție, iar camioanele sunt încă blocate în portul Dover și în regiunea Kent.
Iată precizările, în comunicatul transmis ZIUA CARGO.
UNTRR solicită Guvernului și Ministerului Transporturilor și Infrastructurii să sprijine și să informeze adecvat operatorii de transport rutier români în respectarea cerințelor din acord, astfel încât transportul de bunuri și persoane între România/restul statelor membre UE și Regatul Unit să se desfășoare în condiții optime de la 1 ianuarie 2021, când Marea Britanie va părăsi piața unică și uniunea vamală a UE.
Conform Acordului, începând cu 1 ianuarie 2021, atât transportatorii rutieri din UE cât și cei din Regatul Unit vor putea efectua operațiuni de transport marfă către și din orice punct al teritoriului celeilalte părți, fără a fi necesare autorizațiile CEMT sau terță țară, cu condiția să se îndeplinească standardele agreate privind siguranța și condițiile de muncă.
De asemenea, vor putea efectua două operațiuni suplimentare pe teritoriul celeilalte părți (dintre care maximum 1 operațiune de cabotaj pentru transportatorii britanici), limitând astfel riscul efectuării curselor în gol la întoarcere.
Acordul mai prevede și drepturi depline de tranzit (de exemplu, dreptul transportatorilor irlandezi de a tranzita Regatul Unit pentru a ajunge în UE). Totuși, vor fi solicitate garanții pentru taxele și obligațiile vamale, în acest caz transportatorii rutieri putând folosi carnete TIR, prin care se garantează plata taxelor vamale a mărfurilor transportate în regim TIR, sau Regimul de Tranzit Comun (CTC).
Autoritățile vamale britanice au testat cu succes folosirea carnetelor TIR pentru transportul dintre UE și Regatul Unit și au confirmat disponibilitatea de a fi utilizate și după finalul perioadei de tranziție.
De menționat că începând cu 1 ianuarie 2021, vehiculele grele cu MTMA mai mare de 7,5 tone care efectuează operațiuni de transport rutier din Regatul Unit către statele Uniunii Europene trebuie să obțină un permis electronic – Kent Access Permit – înainte de a intra în Portul Dover sau Eurotunnel. Permisul ajută la gestionarea traficului, confirmând că șoferii au documentele corecte pentru controalele de import în UE.
Totodată, operatorii economici care vor efectua formalități vamale în Regatul Unit, inclusiv firmele de transport rutier, trebuie să obțină atât un număr EORI valabil în UE (RO EORI) cât și un număr EORI valabil în UK (GB EORI) înainte de 1 ianuarie 2021.
Până la 30 septembrie 2021 inclusiv, șoferii profesioniști români pot utiliza cartea de identitate pentru a intra în Regatul Unit, dar după această dată va fi necesară deținerea unui pașaport (simplu electronic sau simplu temporar). Șoferii angajați la firme de transport rutier românești nu vor avea nevoie de viză pentru șederi de până la 6 luni într-un an.
Cei 27 de ambasadori din țările membre UE au aprobat luni, 28 decembrie 2020, acordul comercial încheiat cu Regatul Unit săptămâna trecută, ultimul obstacol pentru ca acordul să fie pus în aplicare începând cu 1 ianuarie 2021.
Guvernele UE au timp până astăzi, 29.12.2020, ora 16:00, pentru a trimite aprobarea scrisă a acordului.
Parlamentul britanic este așteptat să voteze acordul pe 30 decembrie 2021, în schimb Parlamentul UE a programat sesiunea de votare în luna ianuarie, refuzând ratificarea acestuia într-un timp foarte scurt. Cu toate acestea, acordul va fi în vigoare începând cu 1 ianuarie 2021 chiar și fără aprobarea Parlamentului European, urmând a fi aplicat provizoriu până la data de 28 februarie 2021.