Managementul timpului, în lucrul de acasă

Una dintre schimbările impuse de perioada de pandemie COVID-19 este lucrul de acasă. Am aflat câteva sugestii în ceea ce privește organizarea acestei activități de la Marius Dumitrenco-Keller, trainer și psihoterapeut.

Marius Dumitrenco-Keller, trainer și psihoterapeut

Multe dintre tehnicile pe care le aplicam în lucrul la birou nu se mai potrivesc și în lucrul de acasă. Cu toții, suntem în curs de a învăța și nu există formule standard pe care să le folosim. Observăm că, dintr-o dată, nu mai există bariere. Serviciul era alt spațiu, aveam mintea pregătită pentru asta. Acum, toate sunt în același loc. Oamenii sunt sclavii rutinelor, care, dintr-o dată, s-au schimbat. Dintr-o dată, lucrurile au început să se amestece într-o așa măsură, încât mulți dintre noi au ajuns la concluzia că muncesc mai mult.

Este o diferență uriașă a modului de lucru între persoanele care au copii și cele care nu au. Aceasta e prima provocare și una dintre cele mai mari. A doua provocare apare atunci când și partenerul lucrează online și trebuie găsite spațiile necesare.

Crearea și menținerea unei stări mentale corespunzătoare

Înainte de a vorbi despre managementul timpului, sunt câteva lucruri care se află la bază:

  • Primul ține relația cu partenera sau partenerul de viață, pentru că trebuie să ne împărțim altfel timpii în care ne ocupăm de copii, în așa fel încât să putem să ne îndeplinim și celelalte sarcini. Toate acestea consumă timp.
  • Al doilea aspect pe care ar trebui să îl învățăm este să tratăm în continuare activitățile profesionale ca pe activități profesionale, începând de la a avea aceleași rutine zilnice.

Recomandări:

  • Setarea foarte clară a orelor între care să lucrăm, programul efectiv de lucru.
  • Delimitarea spațiilor și planificarea agendei, în special în cazul video-apelurilor programate, pentru a nu ne suprapune, pe cât posibil, sau, dacă ne suprapunem, să avem soluții dinainte, pentru a nu intra în panică.
  • Planificarea mesei, o anumită oră la care să mâncăm și chiar meniul, dacă gătim sau dacă comandăm.

Sugestii pentru familii cu copii

  • Planificarea împreună cu partenerul sau partenera (tot în funcție de agenda pe care o avem), a secțiunii din cele 8 ore de lucru care îi revine fiecăruia, pentru a supraveghea copiii. Nu trebuie neapărat să le dedicăm întreaga atenție, în această perioadă, ci să supraveghem situația și să răspundem eventualelor întrebări sau probleme.
  • Implicarea copiilor în diferite activități.
  • Planificarea judicioasă a folosirii dispozitivelor de comunicare.
  • Dacă avem un grup de prieteni care au copii de aceeași vârstă, o altă idee este să organizăm, împreună cu ei, întâlniri virtuale pentru copii, sub comanda unuia dintre adulți, prin rotație.
  • Dacă unul dintre soți trebuie să meargă în continuare la serviciu și celălalt rămâne singur acasă cu copiii, în orele în care avem nevoie să lucrăm, trebuie să ne folosim de tehnologie, pentru a-i ține ocupați, dar controlându-le conținutul: filme educative etc.
  • Trebuie să asigurăm, la intervale de o oră și jumătate două, un timp în care efectiv să ne jucăm cu ei, 15-20 de minute. Este nevoie de aceste intervale în care să le dedicăm tot timpul, pentru că, altfel, se vor plictisi și vor cere atenție.
  • Nu trebuie să îi excludem și să îi încuiem afară, ci să anunțăm onest că avem copii și că este posibil să apară în cadru oricând. Mai ales că, dacă nu interzicem asta, scade riscul de a apărea mereu. Devine interesant în momentul în care e interzis.
  • Prioritățile legate de interacțiune ar fi bine să fie planificate în perioada în care și copiii sunt ocupați cu ceva.
  • Pentru perioadele de liniște, în care nu trebuie să interacționăm cu cineva, o soluție ar fi să lucrăm înainte de a se trezi ceilalți din casă, o oră jumătate sau două.
  • O recomandare și pentru birou, și pentru acasă: să delimităm sloturi de timp în care să nu fim deranjați, dacă nu este urgent.

Timp pentru noi

  • Dacă am terminat la 5, de exemplu, ne rezervăm o jumătate de oră să stăm cu căștile pe urechi și să ascultăm muzică, sau să citim.
  • Să ne oferim pauze și nouă înșine, așa cum făceam la serviciu. În ceea ce privește alternarea timpului de lucru cu pauzele, o sugestie este folosirea „tehnicii roșiei”, care poate fi aplicată oriunde lucrăm. Timp de 20 de minute ne ocupăm DOAR de un singur lucru, timp în care poate să se întâmple orice. Apoi, 10 minute pauză de la sarcina respectivă. Urmează alte 20 de minute de lucru – poate fi aceeași sarcină, dacă nu am terminat-o, sau o alta nouă, dar UNA SINGURĂ. După a doua repriză de 20 de minute, se ia o pauză mai lungă, 15-20 de minute, în care facem altceva, probabil tot lucruri legate de serviciu, dar care nu implică un grad înalt de concentrare.

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.