Supply chainurile globale depind în totalitate de bunurile transportate pe camion, pe o porțiune sau pe totalitatea parcursului acestora. Astfel, nu este surprinzător faptul că vehiculele rutiere sunt cele mai atacate de către hoții de marfă.
În regiunea EMEA, datele recoltate de către Serviciul de Informații Incidente al TAPA arată că 95% dintre toate infracțiunile înregistrate au implicat furturi din camioane, în timp ce un raport realizat, anul trecut, de către Sensiguard, a revelat o creștere de 56% de la an la an a furturilor de marfă, în special în sezon de vârf, în care hoții targetează produse cum ar fi electronicele, alimentele și băuturile, precum și îmbrăcămintea și încălțămintea.
Creșterea dramatică a expedierilor de eCommerce la bordul camioanelor din cauza măsurilor de lockdown înseamnă că aceste statistici vor continua să crească. Din fericire, supplu chainurile au acces, acum, la o gamă largă de sisteme de securitate și tehnologii care pot împiedica producerea unor asemenea evenimente.
Aceasta a fost tema unui podcast recent al TAPA APAC, în cadrul căruia au fost discutate mai multe tehnologii de către Roger Lee, membru al consiliului de conducere al TAPA Asia Pacific, și Verghese Thirumala, managing director pentru sisteme electronice de securitate în cadrul companiei Maxitulin.
Tehnologii inteligente pentru camioane
În cadrul podcastului, au fost identificate cinci tehnologii destinate protecției camioanelor:
- Trailer ID Sensor
Trailerele dispar, în mod frecvent, atunci când sunt parcate într-un spațiu nesupravegheat. Senzorul de identificare (ID Sensor) ajută la urmărirea locației trailerelor decuplate de camion, ceea nu numai că vine în sprijinul recuperării trailerelor furate, ci contribuie și la localizarea acestora în porturi sau în parcări de dimensiuni mari.
- Senzori pentru uși
Aceștia sunt încorporați la nivelul ușilor cabinei sau trailerului, pentru a semnala deschiderea acestora. Centrul de comandă poate acționa ușile de la distanță, inclusiv prin blocarea sau deschiderea acestora la momentul potrivit.
- Senzori de temperatură și umiditate
Importanți pentru produse perisabile sau care necesită un control strict al temperaturii, cum ar fi alimentele și produsele farmaceutice. Orice indicație a unei schimbări de temperatură sau umiditate poate însemna o încercare de furt și se poate reacționa în consecință.
- Senzori pentru reducerea costurilor indirecte
Cum ar fi senzorii pentru anvelope și cei de încărcare.
- Senzori de siguranță
Care includ senzorii de înclinare sau de mișcare, de proximitate sau de alcool.
Supraveghere CCTV și video
Peste 90% dintre instalațiile de televiziune cu circuit închis (CCTV) sunt sisteme de bază, fără elemente analitice video. Acestea sunt de natură „legistă” și pot captura o intrare prin efracție sau o infracțiune prin intermediul unei persoane care supraveghează monitoarele de securitate, sau pot fi folosite ca parte a procesului de investigație a unei crime. Dar este practic imposibil pentru cineva să monitorizeze un sistem de CCTV pentru mai mult de 5-10 minute, ceea ce explică de ce majoritatea înregistrărilor CCTV sunt de obicei consultate după ce o infracțiune a avut deja loc.
Tendința actuală este de a recurge la soluții „preventive”, în care sistemele analitice video identifică o breșă de securitate, cum ar fi de intruziune, pătrundere, vagabondaj, etichetare și urmărire, manipulare etc. Sistemul de supraveghere video va trimite o notificare pentru a capta atenția agentului de securitate în privința unui posibil incident.
Viitorul supravegherii video este, însă, analiza predictivă. Aici este punctul în care inteligența artificială și analiza Big Daja pot juca un rol crucial. Cu capacități de analiză video încorporate în tehnologia CCTV, se folosește monitorizarea CCTV pentru a sublinia zone de risc sau posibile acțiuni precursoare (vagabondaj, expresii faciale, identificare facială etc). Precum un „creier” al sistemului de securitate, aceasta poate îmbunătăți semnificativ nivelul de securitate, folosind metadatele pentru a sesiza, detecta și structura imaginile înregistrate. Această tehnologie începe să fie din ce în ce mai folosită, în diferite industrii. De exemplu, aeroporturile monitorizează expresiile faciale ale pasagerilor, pentru a delimita posibile riscuri de infracțiuni.
În supply chain, pot fi instalate sisteme de supraveghere video la porțile de intrare și ieșire, pentru monitorizarea camioanelor, cum ar fi sisteme de recunoaștere a plăcuțelor de înmatriculare sau pentru verificarea laturilor, plafonului și părții de dedesubt a camionului.
Este utilizată, de asemenea, tehnologia de detecție facială, pentru identificarea șoferilor și personalului auxiliar. În plus, Sistemul de Recunoaștere a Containerelor captează datele de identificare a acestora și le conectează cu un număr de ordine în cadrul înregistrărilor din sistem.
Sisteme de management al vizitatorilor și de recunoaștere a vehiculelor
Este important ca firmele de supply chain să urmărească toți vizitatorii, personalul și șoferii care le operează camioanele, precum și operațiunile de încărcare și descărcare a camioanelor și persoanele și vehiculele care intră sau ies din incinta lor. Sistemele de management al vizitatorilor permit monitorizarea acestora în timp real și captarea de date de la mai multe porți și locații, incluzând:
- accesul în zone autorizate pentru monitorizare vizitatorilor care intră neautorizat în zone restricționate
- numirea unei gazde/ghid sau departament – ghidul să poată să introducă în sistem detalii despre vizitatori, cum ar fi numărul anticipat de persoane și vehicule
- scopul vizitei
- durata vizitei, cu posibilitatea din partea sistemului de a sublinia vizitele care depășesc această durată, ca potențiale riscuri
- temperatura vizitatorilor, în contextul prevenției COVID-19
- lista neagră a vizitatorilor – afișarea unei ferestre de avertizare pe monitorul personalului de securitate.
Software de management al camioanelor
Aceste softuri captează informațiile despre flotă și șoferi pentru monitorizare, alocare și sistem automatizat de așteptare, înregistrând toate informațiile de bază, cum ar fi numărul de înmatriculare și detaliile despre șofer, marca de camion, model, culoare și orele la care vehiculul intră sau iese din incinta respectivă. O companie de logistică poate ști în orice moment câte camioane sunt în incintă, câte au încărcat și au plecat, câte au încărcat dar sunt încă în incintă, câte așteaptă la descărcare etc.
Monitorizare de la distanță, prin 5G
Învățăm în permanență noi detalii despre importanța tehnologiei, în special în cazul accesului și monitorizării de la distanță. Acest aspect devine cu atât mai important, în contextul provocărilor impuse de restricțiile de călătorie în pandemie, de exemplu.
Companiile de telecomunicații joacă un rol critic în transmisia de date și imagini video. Trecerea la 5G va fi un pas interesant pentru mediul de afaceri, oferind comunicații mai rapide și mai de calitate. Odată cu evoluția IoT, companiile pot fi mai suple și adaptabile. Însă, este important de notat că, dincolo de toate aceste tehnologii, aptitudinile și pregătirea profesională pentru a administra aceste sisteme și multe altele vor rămâne vitale.
sursa: Vigilant, ianuarie 2021
traducerea și adaptarea: Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro