GHID DE REDUCERE A COSTURILOR. VOLVO TRUCKS: Totul pentru șofer

Lansarea noilor generații de camioane Volvo, în urmă cu un an, a adus cu sine o adevărată revoluție în ceea ce privește viața la bord și activitatea șoferilor. Constructorul suedez chiar subliniază faptul că noile modele au fost construite, realmente, în jurul șoferului, considerat a fel cel mai important factor al succesului oricărei companii de transport și, în ultimul an, chiar, un erou al zilelor noastre. Și, totodată, din ce în ce mai greu de găsit și de păstrat.

Astfel, noile camioane Volvo, cu înaltul lor nivel de confort și siguranță, pot reprezenta „argumente” greu de combătut pentru atragerea și păstrarea celor mai buni șoferi.

Nimic nu este mai important decât aptitudinile unui șofer bine pregătit. Majoritatea accidentelor sunt cauzate de erori umane, dar, în același timp, studiile arată că, în multe situații, șoferii profesioniști evită mai multe accidente decât provoacă. Astfel, ne dorim ca șoferii să mențină întotdeauna controlul, dar, în același timp, ne dorim să le oferim tot sprijinul, prin intermediul unor sisteme de siguranță și asistență eficiente.

Astfel, Volvo Trucks a dezvoltat cea mai recentă generație de camioane având în vedere cel mai înalt nivel de suport, pe toate cele trei paliere importante ale activității șoferului: pregătirea pentru pornirea în cursă, deplasarea propriu zisă și conducerea în condiții dificile.

Pregătirea pentru plecare în cursă

Accesul în cabină

Călătoria unui șofer nu începe cu primul kilometru parcurs, ci, de fapt, cu primul pas în cabină. Urcarea și coborârea din cabină, care pot ajunge și până la 50 pe zi, în activitatea de construcții, sunt extrem de importante, iar constructorul suedez oferă ceea ce este, probabil, singura zonă de acces doar cu două trepte de pe piață, pe modelele Volvo FM și Volvo FMX. La acestea se adaugă, pentru un plus de confort, mânere de susținere plasate la îndemână și sistem de iluminare pentru intrare. Treptele au suprafață anti-alunecare, o noutate valabilă și pentru modelele FH și FH16.

La volanul modelelor FH și FH16

Șoferii beneficiază de:

  • un nou bord
  • nou display digital de instrumente (setabil în 33 de limbi)
  • afișaj lateral mai mare, cu ecran tactil
  • nou sistem de navigație și infotainment, cu platformă pentru aplicații
  • comenzi noi pe volan
  • nou selector I-Shift al treptelor de viteză
  • nou suport pentru pahar și spații de depozitare la nivelul bordului.

„Inima” bordului o constituie display-ul digital de instrumente, al cărui meniu este structurat mai logic, mai practic și mai clar. Iar butoanele de control de pe volan facilitează schimbul între cele 4 moduri de vizualizare disponibile:

  • Vizualizare principală (Home) – oferă o imagine de ansamblu a tuturor informațiilor pe care șoferul este obișnuit să le aibă pe bord(viteză, nivel combustibil, treaptă de viteză), dar și elemente precum consumul de combustibil, distanța parcursă, muzica pe care o ascultă și, ce e mai important, timpii de conducere, care sunt afișați în permanență.
  • Vizualizare focalizată – doar informațiile esențiale, pentru șoferii care preferă o cantitate mai mică de date.
  • Vizualizare navigație – completează navigatorul de pe display-ul lateral, cu informații detaliate, cum ar fi distanța până la primul viraj etc.
  • Vizualizare încărcătură – sarcina pe osie, informații despre încărcare.

Verificări înainte de pornirea în cursă

Vehiculul realizează verificări automate, iar șoferul primește o notificare, în cazul în care este necesar să ia măsuri. Sistemul produce un raport care poate fi vizualizat pe display-ul de instrumente.
Se verifică:

  • nivelul deAdBlue
  • starea de încărcare a bateriei
  • starea de funcționare a bateriei
  • uzură plăcuțe de frână, autocamion și remorcă
  • presiune frână, autocamion și remorcă
  • nivel lichid de răcire
  • nivel ulei de motor
  • blocare șa de cuplare
  • nivel combustibili
  • funcționare faruri pentru iluminat exterior
  • curățare încălzitor de parcare
  • presiune în anvelope, autocamion și remorcă
  • conexiunea pentru remorcă
  • nivelul lichidului de parbriz.

Navigație și infotaiment

Pentru planificarea și vizualizarea traseului, prin intermediul sistemului de navigație, șoferul poate utiliza cu ușurință ecranul secundar lateral.

De asemenea, are la dispoziție o aplicație denumită Ghidul Șoferului, care poate fi folosită pe display-ul lateral, pe dispozitivele mobile sau pe desktop și care îi oferă informații despre camionul pe care îl conduce, pe baza seriei de șasiu, precum și sfaturi de conducere specifice.

Ecranul secundar lateral are, de asemenea, și alte funcțiuni. Prin intermediul noului media player, poate asculta radio și poate să-și conecteze telefonul, prin Bluetooth or a USB. De asemenea, se poate realiza conectarea telefonului pentru apeluri, accesarea contactelor și transmiterea/primirea de SMS. Tot aici, meniul permite selectarea informațiilor privind misiunea de transport (timpi de conducere, coaching, descărcarea tahografului de la distanță, navigație și comunicarea cu flota), despre vehicul (climatizare de parcare, indicator de încărcare, monitorizare presiune în pneuri, setări pentru direcția dinamică sau camere), aplicații personale și setări.

Cursa propriu-zisă

Volanul noilor camioane Volvo și-a păstrat, față de versiunile anterioare, numai forma, panoul de instrumente fiind total reproiectat și oferind șoferului un control mai bun asupra camionului. Șoferul poate controla cu ușurință informațiile de pe display-uri, fără să își îndepărteze mâinile de pe volan.

În partea dreaptă, sunt disponibile și un buton „Home” (care permite navigarea în meniu), precum și unul pentru control vocal. Pe panelul din stânga, șoferul poate controla setările pentru pilot automat și ACC.

La cererea clienților, a fost reintrodus sistemul de cruise control pentru coborârea pantelor, care poate fi activat din partea stângă, având selectorul de viteză redusă/supraviteză în dreapta.

Tot la capitolul legat de buna desfășurare a cursei se înscrie și afișarea, pe display-ul central, a timpilor de conducere și odihnă, de care am amintit deja și pe care, acum, șoferul îi poate avea în permanență sub ochi. De asemenea, acesta poate afla cu ușurință informații despre planificarea săptămânală a activității, de exemplu, pe ecranul secundar lateral.

Nu în ultimul rând, Volvo a introdus un sistem de recunoaștere a indicatoarelor rutiere – camera de luat vederi detectează și interpretează semnalizări precum limitele de viteză, restricțiile de depășire etc., afișându-le pe panoul de instrumente.

Nou selector I-Shift

Selectorul I-Shift de pe noile modele este, acum, mai intuitiv și ergonomic. Pentru a simplifica lucrurile, au fost înlăturate nivelurile ECO, acestea fiind combinate cu modurile anterioare de conducere, rezultând opțiunile: Economy, Standard șiPerformance. În plus, în cazul vehiculelor grele sau de șantier, sunt disponibile și modurile Off Road sau HeavyDuty. Pentru modurile Economy și Standard, sunt disponibile și funcțiunile I-See, bazate pe hărți actualizate.

Deplasare în condiții de trafic aglomerat

Adaptive Cruise Control

Atunci când este vorba despre un trafic intens, foarte important este sistemul Adaptive Cruise Control (control activ al vitezei de croazieră), disponibil deja de mulți ani în portofoliul Volvo. Șoferul setează o viteză și un interval de timp, iar camionul menține, în mod automat, viteza selectată, atâta timp cât nu are un vehicul în față. În cazul în care apare un vehicul pe aceeași bandă, ACC adaptează automat viteza, pentru a menține intervalul de timp/distanța setată față de acesta. Acum, Volvo a dezvoltat și mai mult sistemul, astfel încât acesta funcționează până la 0 km/h, față de 15 km/h anterior.

Dacă vehiculul s-a oprit complet, șoferul trebuie să spună sistemului să repornească și să reintre automat în modul ACC. Pentru aceasta, șoferul trebuie să ia apese pedala de accelerație sau butonul de „resume” de pe volan, ceea ce se numește „Driver InitiatedGo”. Astfel, șoferul rămâne în control, adaptând repornirea pilotului automat în funcție de obstacolele din față sau de densitatea traficului.

Condiții dificile de conducere

Vizibilitate sporită

Pentru a ajuta șoferul și, implicit, și proprietarul vehiculului să reducă riscul de accidente și daune, este, acum, posibilă conectarea a până la 8 camere de luat vederi. Imaginile provenite de la acestea pot fi afișate pe display-ul lateral, până la 4 imagini în același timp, sau chiar pe display-ul central. Datorită acestui lucru, șoferului îi va fi mai ușor să ajusteze poziția camionului în marșarier.

Este posibilă, de asemenea, instalarea unei camere de viraj la nivelul oglinzii retrovizoare de pe partea pasagerului. Aceasta se activează automat la pornirea semnalizatorului, dar poate fi și activată manual, în orice moment, prin intermediul unui buton de sub display-ul lateral. Această cameră se poate dovedi vitală nu numai la virajele la dreapta, ci și la schimbarea benzii de circulație, pe șantiere sau pe străzi înguste.

O altă noutate interesantă este și faza lungă adaptivă, disponibilă pentru modelele FH și FH16. Prin intermediul camerei de luat vederi, sistemul detectează luminile celorlalte vehicule și dezactivează automat o parte din led-urile farurilor, a căror lumină este direcționată către zona respectivă, ceea ce înseamnă că șoferul nu mai trebuie să schimbe manual faza lungă cu cea scurtă de fiecare dată când se întâlnește cu un alt vehicul.

Control la coborârea unei pante

Mai sus amintitul Downhill Cruise Control oferă șoferilor mai mult control la coborârea unei pante, prevenind vehiculul să depășească o anumită viteză selectată anterior. Frânarea se realizează în principal prin intermediul frânelor auxiliare, cele de pe roți fiind activate de către șofer numai la nevoie și cu minimizarea supraîncălzirii.

Trebuie subliniat faptul că sistemul se asigură doar că nu este depășită viteza selectată, nu asigură și creșterea vitezei, în cazul în care aceasta se află sub limită, așa cum o face sistemul „normal”. Șoferul poate apăsa pedala de frână pentru a reduce și mai mult viteza, fără a dezactiva DCC, care va rămâne în funcțiune până la apăsarea pedalei de accelerație sau a butonului ACC/CC de pe volan.

Sisteme de siguranță la locul de muncă

  • Sistemul de avertizare coliziune cu frână de urgență și se bazează pe un radar și o cameră care supraveghează traficul din față de pe aceeași bandă și emite o avertizare în cazul apariției riscului de coliziune. În absența unei reacții din partea șoferului și riscul este încă prezent, frâna de urgență este activată automat.
  • Direcția Dinamică Volvo include un sistem de asistență de stabilitate (detectează foarte devreme riscul de alunecare și ajustează direcția, pentru menținerea stabilității vehiculului) și asistență pentru păstrarea benzii de rulare (monitorizează marcajele benzii și detectează devierile, caz în care avertizează șoferul cu vibrații în volan și ajustează direcția camionului, pentru a-l menține pe centrul benzii).

Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.