GHID DE REDUCERE A COSTURILOR 1 DIN 2 INCIDENTE DE SECURITATE ȚIN DE LOCUL DE STAȚIONARE: Alege o parcare sigură… pentru șofer

Ne concentrăm, astăzi, pe securizarea camioanelor, pe sisteme de monitorizare, comunicare sau pe instruirea șoferilor. Este important, dar nici pe departe suficient. Experiența a demonstrat că, indiferent de sistemele utilizate și de nivelul de securitate al camionului, în condițiile în care este parcat, pentru o perioadă mai lungă de două ore, într-o zonă nesigură, poate deveni o țintă… Automat, șoferul se va afla în obiectiv.

Astăzi, cel puțin unul din două incidente de securitate are legătură, în industria de transport, cu locul în care este parcat vehiculul, iar cifrele ridică un semnal de alarmă, mai ales în condițiile în care, la nivel european, nevoia de parcări sigure nu este nici pe departe acoperită. „Aproape 60% dintre furturile din camion au loc în parcări nesecurizate. Europa are astăzi nevoie de un număr estimativ de 2.000 de parcări securizate, respectiv de 400.000 de locuri de parcare sigure. Iar numărul parcărilor certificate din punctul de vedere al securității, la nivel european, este sub 100”, a afirmat Ionel Popa, TAPA PSR LEAD. El a precizat că, în prezent, la nivel european, există două inițiative pe acest segment. Una aparține Comisiei Europene (SSTPA – Safe and Secure Truck Parking Area), iar cea de-a doua este derulată de TAPA (PSR – Parking Security Requirements).

Cum evaluăm parcarea

Ce ar trebui să aibă în vedere un cărăuș atunci când stabilește parcările pe parcursul unui traseu? În opinia reprezentantului TAPA, este indicat să se oprească în acele spații care folosesc un concept de securitate bazat pe 3 elemente.

Primul este legat de evaluarea riscurilor. Cel de-al doilea ține de măsurile de atenuare a riscurilor (de exemplu, sisteme, proceduri, instruiri). Al treilea element ține de protocolul de răspuns, în cazul incidentelor de securitate. „Este foarte important ca furnizorul de servicii de parcare să dispună de capacitatea și know-how-ul necesare pentru a acționa, atunci când se întâmplă ceva”, a apreciat Ionel Popa, recunoscând că îi va fi, în mod evident, foarte greu cărăușului să se asigure de îndeplinirea tuturor acestor elemente, atunci când vine vorba despre partenerii care dețin parcări. „De aceea, cred că mai eficient este să aleagă parcări certificate de către auditori independenți.”

Transportatorii pot solicita furnizorilor de servicii de parcare certificarea, ținând cont că un astfel de standard poate face diferența între o parcare sigură și una riscantă.

„Atunci când obții o certificare, urmezi un program care presupune, în timp, revizuirea certificării, recertificarea, astfel încât asigurarea tuturor proceselor și serviciilor de securitate să respecte anumite standarde. Firmelor de transport sau logistică li se cere profesionalism și este dreptul lor să le solicite calitate furnizorilor lor. În plus, certificările TAPA sunt credibile, adaptabile și accesibile”, a mai arătat Ionel Popa.

De la lansarea programului de certificare a parcărilor pe cerințe de securitate, în urmă cu doi ani, TAPA EMEA a făcut progrese constante și importante, pe acest segment. PSR este, acum, cel mai adoptat standard de parcare sigură a camioanelor de către operatorii de parcare, dar, ținând cont de ritmul actual de creștere, vor trece ani, înainte ca oferta să înceapă să ajungă la nivelul actual al cererii, se arată într-un articol publicat pe site-ul TAPA EMEA.

SPOT pentru rute sigure

Membri TAPA pot accesa, de asemenea, sistemul SPOT (Secure Parking Online Tool), prin intermediul căruia pot fi planificate rutele, în funcție de existența parcărilor securizate. Concret, este vorba despre o hartă dinamică, unde cărăușul introduce punctul de plecare și destinația, pentru ca ulterior să fie definit automat un traseu, care evită zonele de risc și stabilește opririle în parcări securizate.

În acest moment, în baza de date TAPA Secure Parking Online Tool sunt aproximativ 7.600 de locuri, distribuite în 75 de locații din 14 țări: Austria, Belgia, Republica Cehă, Franța, Germania, Ungaria, Țările de Jos, Polonia, România, Rusia, Slovacia, Africa de Sud, Spania și Regatul Unit.

Ionel Popa

„De exemplu, în România există 2 parcări certificate PSR, în Arad și Lugoj dar, conform studiilor, zone precum București, Oradea și Timișoara ar avea mare nevoie de astfel de spații, din cauza traficului intens”, a menționând Ionel Popa, precizând că, atunci când ai în vedere o investiție într-o parcare sigură, este indicat să ții cont de coridoarele europene și de statele unde riscul de furt este mai ridicat.

Mai multe parcări securizate vor fi adăugate la baza de date PSR în 2021. Grupul de lucru pentru parcarea sigură a TAPA EMEA are peste 1.000 de locuri de parcare pe lista țintă.

Ținând cont de importanța acestui segment, TAPA EMEA le-a solicitat membrilor, în 2021, să susțină găsirea de soluții pentru lipsa severă de locuri de parcare sigure pentru camioane, una dintre cele mai mari cauze ale furturilor de marfă din regiune.

Iată, în final, câteva opinii, publicate pe site-ul TAPA EMEA.

DSV Road: „Ne angajăm să avem locuri de parcare sigure”

„În Europa, este nevoie de o capacitate mai mare de parcare sigură. De aceea, DSV Road susține cu tărie inițiativa TAPA PSR. În interesul clienților noștri, pentru siguranța șoferilor și a vehiculelor noastre, ne angajăm să folosim locuri de parcare securizate, ori de câte ori este posibil. Parcarea sigură este un pas important pentru a face lanțul de aprovizionare mai rezistent.”

Franz Wirtz: „Avem și o responsabilitate față de angajații noștri”

„În calitate de companie de transport, nu numai că suntem obligați de clienții noștri să le transportăm mărfurile în siguranță, dar avem și o responsabilitate față de angajații noștri. Din ambele motive, este, prin urmare, extrem de important pentru noi că putem găsi locuri de parcare sigure. Susținem inițiativa TAPA PSR pentru o parcare sigură în toate modurile. 

Frigo-Trans: „Cu siguranță, vom folosi locuri de parcare certificate TAPA”

„Frigo-Trans, în calitate de furnizor de servicii pentru lanțul de aprovizionare pharma, este conștient de problemele pe care le poate provoca lipsa unei parcări sigure la prețuri accesibile. Susținem pe deplin activitățile TAPA, pentru a extinde cerințele de securitate privind parcările. Vom folosi, cu siguranță, locuri de parcare certificate TAPA ori de câte ori vom putea pentru a ne asigura încărcăturile și pentru a ne proteja vehiculele și, cel mai important, șoferii noștri.”

Hammer: „Ne angajăm să folosim locuri de parcare aprobate de TAPA pe rutele noastre cu produse high value”

„Hammer are responsabilitatea de a livra mărfuri de mare valoare. În interesul șoferilor noștri, precum și al clienților, acest lucru include, în mod firesc, și utilizarea permanentă a locurilor de parcare securizate. Salutăm inițiativa privind cerințele de securitate a parcării TAPA și ne angajăm pe noi înșine și partenerii noștri afiliați la utilizarea continuă/contractuală a locurilor sale de parcare securizate aprobate pe toate rutele noastre cu produse high value. Traseul sigur este cheia elementară pentru toate părțile implicate în procesul de transport.”

Sony Europe: „TAPA PSR ne oferă posibilitatea de a folosi cele mai sigure zone de parcare, fără a fi nevoie să le evaluăm fizic”

„Aproape 100% din pierderile din logistică au fost legate de zonele de parcare a camioanelor, cu niveluri de securitate mai scăzute. Am investit resurse substanțiale în evaluarea locurilor de parcare disponibile și în stabilirea zonelor de parcare sigure, pentru lanțul nostru european de aprovizionare. Zonele de parcare securizate creează coloana vertebrală pentru securitatea transporturilor noastre și siguranța șoferilor noștri. (…) Cu toții avem nevoie de TAPA. Prin urmare, suntem bucuroși să vedem programul PSR al TAPA în creștere. Susținem toate inițiativele menite să îmbunătățească nivelul de securitate în jurul locurilor de parcare europene pentru camioane. TAPA PSR ne oferă posibilitatea de a folosi cele mai sigure zone de parcare fără a fi nevoie să le evaluăm fizic.”

Astăzi, orice bun furat poate fi ușor comercializat, prin intermediul mediului online.

La nivelul TAPA EMEA, au fost definite trei niveluri de certificare pentru parcări:

PSR 1 = certifică cel mai ridicat nivel de securitate

PSR 2 = certifică un nivel mediu de securitate

PSR 3 = cel mai redus nivel de securitate cu certificare formală.

Acestora li se adaugă opțiunea PPO (Parking Place Operators), care demonstrează intenția de aliniere la standardele de securitate impuse de TAPA EMEA, chiar dacă certificarea nu a fost, deocamdată, făcută.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo,ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.