Licitaţia pentru construirea Autostrăzii A7 Ploieşti-Buzău, de 63 km, va fi lansată până la sfârşitul lunii mai, a anunţat ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, după ce Guvernul a aprobat, în ședința din 5 mai, indicatorii tehnico-economici ai investiției.
„Am aprobat azi indicatorii tehnico-economici, investiţia A7 Ploieşti-Buzău. Este un moment mare pentru acest proiect, practic este asumarea că acest proiect se va face, aprobarea investiţiei de către Guvernul României. Ce este absolut special la acest proiect este că acest moment va fi urmat imediat de paşi concreţi, fiind un proiect care a fost pregătit în ultimii doi ani la stadiu de detaliu, cu proiect tehnic, cu partea de exproprieri, de relocări de utilităţi. Deja avem în curs exproprierile şi vor fi lansate cât de curând. Iar licitaţia pentru construcţie, pentru execuţie va fi lansată până la sfârşitul lunii mai”, a precizat ministrul Transporturilor, la finalul şedinţei de Guvern.
El a adăugat că licitaţia va fi lansată chiar luna aceasta iar exproprierile sunt în curs, spre deosebire de alte proiecte, cum sunt Autostrada de Centură A0 a Capitalei sau Drumul Expres Craiova-Piteşti, unde între momentul aprobării în şedinţa de Guvern şi cel al intrării utilajelor în teren pot să treacă 6 ani, 12 ani.
„Pur şi simplu, la semnarea contractului, care depinde de durata desfăşurării licitaţiei, un caz optimist ar fi 4-6 luni, mai depinde şi de partea de contestaţii, de la semnarea contractului constructorul poate intra direct în teren. Nu urmează o pauză, un an de zile, doi ani de zile până când efectiv avem lucrări”, a precizat Cătălin Drulă.
Proiectul prevede perdele forestiere între Ploieşti şi Buzău pe 60 de km, respectiv 160 de hectare, patru spaţii de servicii generoase, cu suprafeţe mari, cu infrastructură pentru vehicule electrice, zeci de kilometri de drumuri auxiliare modernizate, drumuri locale, foarte multe structuri, poduri şi pasaje, precum şi şase noduri rutiere.
Următoarele sectoare, Buzău-Focşani, Focşani-Bacău şi Bacău-Paşcani din această autostradă sunt într-un stadiu similar, fiind vorba despre decalaj de câteva luni, “în jur de 3-4 luni între fiecare secţiune”.
„Anul acesta cred că pe toate, până la Paşcani, este vorba de 320 km de autostradă, le putem scoate la licitaţie. Este vorba de licitaţie de execuţie, fără partea de proiectare, care e făcută deja de companie. Deci se poate intra deja în teren când semnam contractul. Este o sumă mare pentru întregul proiect, e vorba de câteva miliarde de euro pe care îi vrem finanţaţi din PNRR şi pentru asta am argumentat şi aşa va fi transmis programul PNRR la Bruxelles”, a explicat ministrul.
„S-a respins definitiv ultima contestaţie la lotul 2 din A0 Centura Bucureşti”
În privința contestaţiilor depuse la licitații, el a asigurat că „stăm mai bine ca niciodată”.„Am primit acum 20 de minute o veste excelentă: s-a respins ultima contestaţie, definitiv, la Curtea de Apel, pentru lotul 2 din Autostrada de Centură a Bucureştiului, Autostrada A0, în partea de nord. Lotul 2 este între DN1, deci zona Corbeanca, şi DN2, zona Colentina. Acest sector de autostradă a fost câştigat de o firmă românească, care lucrează foarte bine şi pe alte proiecte din ţară, spre exemplu pe drumul expres Craiova-Piteşti. Fusese respinsă deja contestaţia la prima etapă, la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, şi s-a respins şi la Curtea de Apel. (…) Înseamnă că se poate semna acest contract. Este al doilea lot de pe zona de nord a Autostrăzii de Centură a Bucureştiului A0, care va avea contract semnat”, a declarat Drulă.
Contractul pentru proiectarea şi execuţia lotului 4, între autostrada A2 şi DN3, în zona lacului Cernica, este semnat cu aceeaşi firmă, a arătat ministrul.
HG pentru 130 mp din A0 Sud
Cătălin Drulă a mai spus că a fost adoptată, tot în ședința din 5 mai, o Hotărâre de Guvern pentru o porținune infimă din Autostrada A0 Centura Sud București.
„O să pară lizibilă suprafaţa expropriată, 130 de metri pătraţi, dar câteodată aceste suprafeţe minuscule sunt extrem de importante. E vorba de suprafaţa pe care se va reloca un stâlp de înaltă tensiune care bloca lucrările acolo. E vorba de o linie de înaltă tensiune de 400 kV. E o lucrare mare. Aici vreau să menţionez colaborarea excelentă pe care am avut-o cu premierul pentru toate aceste proiecte de infrastructură. Pe cât de repede am putut să introducem în şedinţa de Guvern, pe atât de repede le-am avut acceptate, câteodată pe lista suplimentară, ceea ce înseamnă că nu se pierde o săptămână sau două de lucru. După ce Hotărârea de Guvern trece prin Guvern sunt vreo 45 de zile până efectiv se poate lucra pe acel teren. Sunt nişte formalităţi de făcut”, a spus Cătălin Drulă.
„Avem un record pe parte de investiţii pe primele patru luni ale anului. Suntem undeva în creştere de 14% faţă de anul trecut şi ca să aveţi un termen de comparaţie faţă de un an anterior, 2019 sau 2018, este mult mai mult decât dublul sumei care fusese atunci consumată pe primele 4 luni. Pe întregul an sperăm să avem recordul absolut de investiţii în autostrăzi şi căi ferate de după Revoluţie. Aşa am bugetat. Proiectele merg bine şi suntem în grafic, deocamdată. Avem un stoc semnificativ de proiecte şi, aşa cum am mai explicat, în această conductă de proiecte, pipeline în engleză, e important şi ce s-a pus înaintea ta şi ce pui tu mai departe. Deci, eu sper ca în următorii ani, că nu trebuie să ne gândim doar la anul actual, ci şi la 2022, 2023, până chiar şi la 2026, cum vorbeam şi de exemplul celei de-a treia benzi pe A3, o să avem un stoc semnificativ de proiecte mature, proiecte care se implementează. Acum, dacă vreţi, e important şi ca industria să ţină pasul, deoarece contractorii care lucrează îşi cresc capacităţi în fiecare an, investesc în utilaje şi, din această perspectivă, această finanţare din PNRR este extraordinară, pentru că vine să completeze ce puteam lua deja din fonduri europene, de pe programele normale, de pe programele operaţionale”, a adăugat ministrul Transporturilor.