ÎNTR-O LUME NOUĂ, CARE TREBUIE CUCERITĂ. Cu TIR-ul…

Pandemia a generat schimbare, reorientare profesională iar, pentru mulți, a deveni șofer de TIR a servit drept oportunitate. Gânduri precum „acum ori niciodată” și „trebuie, pentru că nu am de ales” s-au aflat în mintea începătorilor.

Vorbim, în acest context, atât despre presiune, cât și despre motivație. E de preferat ca motivația să depășească presiunea. Altfel… este posibil să existe pierderi în ambele sensuri: pentru firmă, ratarea unor potențiali șoferi buni, iar pentru șoferi, o nouă șansă financiară.

A fi șofer, a conduce, reprezintă doar o parte din această meserie.

Mai mult, ideea de a-ți câștiga banii conducând și a petrece timp la volan. Restul, dimensiunea, viziunea, responsabilitatea, asigurarea mărfii, GPS-ul, actele, totul este diferit decât în oricare alte sarcini din alte domenii. Este… o lume cu dimensiuni diferite.

Este bine de știut că totul se poate învăța!

Ai doar nevoie de atenție și concentrare.

Nu puțini sunt cei pe care i-am auzit spunând: „Pentru prima dată, simt că fac ceva important în cariera și în dezvoltarea mea.” Pentru că da, e nevoie de abilități noi și de o gândire diferită, în trafic, decât atunci când ești cu autoturismul.

Atunci când ești la volan, în perioada de învățare, s-ar putea să ai multe temeri legate de capacitatea ta de a conduce, de a băga la rampă, de a te încadra în timp. E posibil să îți spui că tu nu o să reușești sau să fii epuizat după o zi de program. Când te uiți la colegul tău și vezi că, din contră, el e energic, seara vorbește cu familia, se uită la un film sau pregătește, cu bucurie, mâncare, simți că este ceva în neregulă cu tine.

Andreea Gheorghe

Prima etapă…

Se întâmplă același lucru ca în prima zi după ce ai luat permisul cat. B. Când plecai la drum, la volan, erau atât de mulți stimuli la care trebuia să fii atent în același timp! Pe lângă asta, în dreapta era cineva, de regulă tatăl, care îți spunea ce să faci, cum să faci și îți monitoriza greșelile, și nu pe un ton încurajator.

Abia când ai rămas singur, ai reușit să dai 100%, pentru că, inconștient, nu mai așteptai de la nimeni să îți spună ce să faci. Erai doar tu, cu gândirea ta, reflexele și mașina.

Așadar, ai nevoie de răbdare, de câteva curse în care să acumulezi cât mai multe informații de la colegul tău, care nu este prea încântat că viața lui, spațiul lui și tot camionul cu marfa transportată sunt încredințate unui începător, așa că stresul este destul de ridicat și, implicit, nu poate fi, atât de calm, pe cât tu ai avea nevoie, ca să înveți ceva nou și atât de important.

… a doua

Dacă ai trecut de prima etapă, apoi ai nevoie de curaj, să exersezi tu singur același principiu de la începuturi în ale șofatului.

E nevoie sa fii doar tu cu gândirea ta, reflexele și camionul, pentru a putea să stabilești, în acest fel, și o relație cu mașina. Doar conducând, îți poți cunoaște mașina. Bonus, încrederea în tine crește, rețelele neuronale se restabilesc și multe devin automatisme.

Andreea GHEORGHE

psiholog specializat în psihologia transporturilor

gheorghe.andreeaioana@yahoo.com

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.